КЗК отмени поръчката за новите влакове за 675 млн. лв. на БДЖ

Снимка: БГНЕС

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отмени като незаконосъобразна поръчката за доставка на 42 нови влака и тяхната поддръжка за 675 млн. лв. без ДДС.

Решението на антимонополния орган е по повод жалбата на "Сименс Мобилити", които оспориха обществената поръчка. Тя беше обявена от "БДЖ Пътнически превози" през август. Срещу поръчката има жалби и от страна на чешката "Шкода" и китайската компания CRRC, по които все още няма произнасяне по същество.

Решението на КЗК идва в момент, когато ръководството на холдинга на държавните железници подаде колективно оставка. Това стана по искане на министъра на транспорта Росен Желязков след изтичането на мистериозен доклад за нарушения в БДЖ, подаден до ДАНС без знанието на принципала на дружеството – Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС).

В сряда предстои изслушване на транспортния министър в ресорната парламентарна комисия. Очакванията са след това Росен Желязков да обяви дали приема оставките на цялото ръководство на холдинга или само на част от него. Председател на директорския борд на "Холдинг БДЖ" е Велик Занчев, който е и зам.-министър на транспорта. Изпълнителен директор на дружеството е Владимир Владимиров. Третият член на борда е финансовият директор Филип Алексиев. Тримата представляват интересите на различни лобита в ГЕРБ.

Решението на КЗК за купуването на нови влакове не е окончателно и може да се обжалва пред Върховния административен съд. Предвид скандалите около БДЖ и изявлението на Желязков след подадената оставка до обжалване най-вероятно няма да се стигне и поръчката ще бъде обявена отново с корекция на незаконносъобразните условия.

Обществената поръчка

Обществената поръчка за купуването на 42 нови мотрисна влака и последващата им гаранционна поддръжка за срок от 15 години беше обявена през лятото по време на тогавашния министър на транспорта Ивайло Московски.

Прогнозната цена на търга беше 675 млн. лв. без ДДС. От тях за купуването на новите 42 мотрисни влака бяха предвидени 450 млн. лв. без ДДС. Предвиждаше се те да бъдат доставени за период, не по-дълъг от 45 месеца от датата на сключването на договора с избрания изпълнител. Предвидено беше плащането да стане на вноски по 35 млн. лв. годишно за срок от 10 години – средствата от капиталовия трансфер за железниците. За останалите 100 млн. лв. не беше осигурено финансиране и затова договорът с бъдещия изпълнител трябваше да бъде подписан под условие. Останалите 225 млн. лв. бяха за поддържаката и ремонта на мотрисите през следващите 15 години.

Около месец преди пускането на поръчката Българската търговско промишлена палата (БТПП) и Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт предупредиха, че тръжните условия са подменени в последния момент. Част от основните параметри са занижени спрямо препоръките на консултантите и европейските изисквания - скоростта на влаковете е намалена от 200 км/ч на 160 км/ч, броят на пътниците - от 350 на 230 места, а срокът за гаранционната поддръжка е наполовина по-кратък - 15 години.

Всичко това навява на мисълта, че търгът се подготвя за предварително определен печеливш участник, в ущърб на обществения интерес. По тази причина беше сезиран и премиерът Бойко Борисов, който до момента не е взел отношение по търга.

Решението на КЗК

Три компании оспориха обществената поръчка – "Сименс", "Шкода" и китайската CRRC.

КЗК намира жалбата на "Сименс Мобилити" за основателна и отменя решението на "БДЖ Пътнически превози" за поръчката за купуване на нови влакове като незаконосъобразно.

Германската компания оспорва възможността за промяна на периода на плащане по договора и сумата, неяснотите около възможността да се преразглежда вече сключения договор, за наемането на халета за ремонт от БДЖ, изискването за равен под на мотрисите и методиката за оценяване на офертите.

"БДЖ Пътнически превози" е поискало от КЗК да отхвърли жалбата на "Сименс" като неоснователна.

Антимонополният орган открива нарушения в процедурата относно възможността БДЖ едностранно да променя договора, след като бъде сключен с изпълнителя, както и неяснотите, свързани с наемането на халета от БДЖ.

В същото време са отхвърлени претенциите за ниския под на влаковете, сроковете и начина на плащане и методиката за определяне на победителя. Ниският под е една от съществените компоненти с тежест от 10 точки в определянето на победителя. За ценовото предложение например се дават 30 точки.

КЗК намира и искането на "Сименс" за адвокатския хонорар за прекомерно и го намалява до 1000 лв., съгласно тарифата.

Така закъсалото финансово дружество БДЖ ще трябва да заплати общо 5700 лв. разноски по делото, от които 4500 лв. е съдебната такса.

Решението на КЗК подлежи на обжалване пред Върховния административен съд.

Още по темата
Още от Бизнес