Магистрала "Люлин" пред завършване, съмнения около "Тракия"

Магистрала "Люлин" пред завършване, съмнения около "Тракия"

Очертава се наваксване на изоставането, завършване в срок и пълно усвояване на европейските средства за строителството на автомагистрала "Люлин", засилват се обаче колебанията около лот 4 на магистрала "Тракия", стана ясно в неделя.

Сто процента усвояваме средствата от еврофондовете при строителството на автомагистрала "Люлин”, обяви премиерът Бойко Борисов в неделя по време на инспекция на пътен възел "Драгичево".

Министърът на регионалното развитие е благоустройството Росен Плевнелиев обясни, че е било необходимо да се постигне 142 милиона евро обем към края на годината, за да не бъде загубен нито лев от 111-те милиона европейско финансиране. Към днешна дата са постигнати 132 млн. евро два месеца предсрочно, подчерта Плевнелиев.

По думите му това, което е трябвало да бъде усвоено в края на годината, ще бъде усвоено в края на октомври. Резултатът е плод на изключителното темпо, с което се трудят хората тук, отбеляза министърът.

Според него работата на автомагистрала "Люлин” може да служи за пример. От шест месеца строителните компании не са карали, разменяли си багери, трактори, хора. Над 80 процента от работата се извършва от български фирми. За да спази обещанието си, турският консорциум е наел допълнително 60 000 кв.м кофражи.

Засега критичен остава само тунел три. Плевнелиев е уверен, че закъснението от 10 дни при изграждането на пътен възел Драгичево ще бъде преодоляно. Към края на ноември пътният възел би могъл изцяло да бъде готов без асфалтовото покритие. Единствено времето можело да попречи на полагането му.

Заради драстичното забавяне проектът за магистралата се оскъпи до 185 млн. евро, вместо предварително договорените 138 млн. евро с изпълнителите – турския консорциум "Мапа Дженгиз". Това стана, след като правителството сключи споразумение с изпълнителите, без което цената можеше да стигне 250 млн. евро.

Строителите претендираха за повече пари, заради забавените от държавата издаване на строителното разрешително, отчуждения и преместване на различни обекти по продължение на трасето. Затова правителството се съгласи да плати допълнителни 50 млн. евро за магистралата от държавния бюджет, за да се свърши работата навреме и да не връщаме пари на Европа.

Към 1 септември финансовото министерство отчете, че са усвоени над 92 млн. евро, което е 48% от средствата по проекта.

Съгласно постигнатата договорка между държавата и "Мапа - Ченгиз" "Люлин" трябва да е съществено завършена до края на годината и окончателно готова до 15 май 2011 г. До 31 май трябва да бъдат положени и асфалтовите настилки, а до пусковия срок през май ще останат за довършване допълнителните дейности по земните работи, отводнителната система и шумозаглушителните бариери.

Ако турският консорциум не се справи, повече турска фирма няма да строи в България, зарече се премиерът Бойко Борисов при предишната инспекция на магистралата.

Забавянето в строителството на магистрала "Люлин" не се дължи само на фирмата изпълнител, заяви преди дни преди посещението си в София турският премиер Реджеп Тайип Ердоган в коментир на заплахата на българския си колега.

Половината от магистрала Люлин е направена за шест месеца, а една трета от магистрала - за три години, каза в неделя Бойко Борисов. Той констатира, че е наваксано закъснението, установено при предишната му инспекция. Беше 40 дни, вече е 10, отбеляза Борисов.

Двамата заедно с министър Плевнелиев обявиха, че 82 процента от магистрала е готова.

Премиерът уточни, че се пускат нови платна, за да се облекчи трафика и автомобилите от София към Благоевград и Кулата вече няма да се отклоняват през Радомир. Борисов обеща отново да инспектира строителстово на пътя след 20 дни.

Няма притеснения, но се работи по резервен вариант за "Тракия”

Мечтая начинът, по който се работи и организира автомагистрала "Люлин", през 2011 г. да се прехвърли на "Тракия", сподели още министърът. Той изрази надежда и там изпълнителите да покажат същия капацитет, който турският консорциум в крайна сметка е разгърнал и демонстрирал.

Плевнелиев каза, че е оптимист и няма притеснения  относно графиците за строителство на автомагистрала" Тракия". Той уточни, че неплатежоспособността на "Мостстрой" е обявена, но все още процедурата не е стартирала.

Според министъра  държавата е защитена, защото останалите членове на консорциума са се ангажирали със солидарна отговорност. По думите му риск има, ако холдинг "Пътища" започне да пада. Затова в момента с експерти на министерството се работи по резервен вариант.

"Тракия" е големият тест, на който българските компании трябва да покажат възможностите си, призова Плевнелиев.

Съмнения за умишлен фалит

Същевременно бившият народен представител от НДСВ и някогашен председател на вътрешната комисия в парламента изрази съмнения, че в случая с неплатежоспособността на „Мостстрой”, която е част от строителния конгломерат на бизнесмена Васил Божков, става дума за „един умишлен фалит, който понякога се практикува от недобросъвестните търговци".

Пред БНР в неделя Спасов изрази мнение, че схемата действа като се отделят печелившите части на едно предприятие във фирми, в които собственикът му има участие. По този начин той оставя задълженията в старата фирма и ощетява кредиторите и останалите акционери.

Спасов изказа предположение и за връзка между несъстоятелността и очертаващия се ремонт на последния завършен участък от магистрала "Тракия" между Стара Загора и Чирпан, където основен изпълнител бе "Мостстрой". Преди време премиерът Бойко Борисов заяви, че заради пропадания на трасето, прокарано в район с някогашни оризища, държавата ще трябва да даде още 30 млн. лв. за ремонт. Според Спасов обаче това е учудващо, тъй като участъкът още е в гаранционен срок и би трябвало изпълнителят да го поправи за своя сметка.

Още по темата
Още от България

Адекватни ли са мерките за кризите с водата и боклука?