Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Можем да загубим 200 млн. евро за “Струма” заради археологически разкопки

26 коментара
Снимка: БГНЕС

Допълнителни археологически проучвания по трасето на магистрала “Струма” може да забавят изграждането ѝ с над 6 месеца, което ще застраши усвояването на над 200 млн. евро от еврофондовете. Това заяви регионалният министър Лиляна Павлова в интервю пред бТВ. Тя обясни, че ако страната изостане с изграждането на пътя до Кулата, целият проект ще трябва да се плати с пари от държавния бюджет.

Павлова каза още, че пътната агенция ще предложи на археолозите да се “консервират” участъците, където би могло да има обекти с културна и историческа стойност и проучването им да се отложи за неопределен период. "Ако обаче те настояват бъде работено по археологията, ще трябва да го приемем, тъй като ние не сме тези, които можем да кажем", добави тя.

По думите ѝ обаче това ще доведе до закъснение. Ако за допълнителни проучвания се спре работа във въпросните 300 метра, които са най-голямата част за изгребване на земна маса за останалите участъци, ще изпуснем този летен сезон и ще закъснеем много със сроковете, включително с усвояването на средствата, и това е сериозен риск, каза Павлова.

“Само за археология сме предвидили 5 милиона, а пък за строителството на магистралата сме предвидили над 200 милиона. Надявам се да не трябва да ги плащаме с бюджета”, коментира тя евентуалните загуби за страната от забавянето на строежа. “Струма” е включена в европрограма “Транспорт” за настоящия програмен период на ЕС, изтичащ през 2013 г. Страните членки все пак имат възможност да разплащат европроекти до 2015 г.

По повод конфликта на пътната агенция с археолозите за разкопките по трасетата на важни инфраструктурни проекти и последвалата размяната на обвинения Павлова каза, че “искрено се надява да не е злоумишлено”.

"Не мисля, че може да се говори за политически саботаж. Моето притеснение е да не платим два пъти за едно и също нещо", коментира още министърът. "Това, което се случи, беше натрупване на факти, които ни притесниха, че има нещо", допълни тя.

"Трасетата за тези магистрали са планирани още през 1980-те години. На участъка Шумен – Белокопитово има правени проучвания 22 години. Агенция "Пътна инфраструктура" като възложител е направила всичко възможно, за да бъдат направени предварителни проучвания по време на идейния проект. При техническия проект имаме потвърждение, че можем да строим, започва строителството и изведнъж изниква нуждата от разкопки", коментира министърът и уточни, че това означава втори път да се плати за едно и също нещо.

Същевременно по думите ѝ няма ясни критерии за това как се образува цената, която трябва да плаща МРРБ за археологическите разкопки

"На места плащаме 40 000 лева за определен вид археология, на други места цената е около 370 000 лева", поясни министър Павлова. "Не намеквам за източване на пари. Но трябва да сме внимателни и особено в условията на криза, да не плащаме по два пъти", категорична е Лиляна Павлова.

"Тракия" основен приоритет за 2012

"Надявам се тази година магистрала "Тракия" да е готова и да може да се ходи по-лесно и по-бързо на море. Плануваме до 1 юли да са готови и Лот 2, и Лот 3 и част от Лот 4 в частта до петолъчката на Ямбол. Това е наш основен приоритет, за да може това лято поне до Ямбол трафикът да е абсолютно обезопасен, а надявам се и продължението", коментира министърът. Тя обаче уточни, че се работи и по другите пътища като магистрала "Хемус", която е една от важните теми за правителството.

"Работим първо в така наречената “тапа” на Околовръстното в София до гара Яна. Разбира се в момента не е пикът на строителния сезон, но напролет ще възстановим дейностите там, тъй като това е изключително важен участък", коментира Лиляна Павлова.

Другият важен участък, по думите на министъра, по който се работи е Шумен-Белокопитово – част от “Хемус”.

"Магистрала "Хемус" остава основен приоритет за следващия програмен период, когато до Велико Търново ще бъде изцяло магистрала, а от Велико Търново до Шумен ще бъде скоростен път", заяви Лиляна Павлова.

“Скоростният път е бъдеща магистрала, най-общо казано, там, където няма достатъчно трафик да бъде направена магистрала, много по... включително най-вече от финансова гледна точка е много по-изгодно да направим скоростен път, това са две ленти във всяка посока, с мантинела между тях, липсват само аварийните платна, които могат да се добавят тогава, когато е необходимо тя да влезе в магистрален вече габарит”, обясни Павлова.

Златна перла” ще бъде съборена до края на годината

За събарянето на сгради, регионалният министър коментира, че за 2011 г. има премахнати над 1300 сгради.

"Имаме издадени 2100 заповеди за премахване, от които 600 са влезли в сила, по останалите вървят делата. За 2012 г. мисля, че ще се стигне до над 1500 сгради да бъдат реално премахнати. В тази статистика има масивни дву и три етажни сгради. Имаме премахнати високи сгради не само около Ивайловград, но и на други места. Навсякъде, където има влязла в сила заповед и са приключили съдебните процедури, сградите ще бъдат премахнати. "Златна перла" ще бъде един от първите обекти, всичките 10 сгради там, които ще бъдат премахнати през тази година", категорична е Павлова.

Тя заяви, че от тези 1300 сгради най-много незаконно строителство има в Бургас – 400 незаконно постройки, София – около 300 и в Пловдив. Това са трите области с най-голям брой незаконно строителство.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

26 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #26

    Много тъп и завистлив народ сме....ужас....като чета коментарите...няма сила дето да ни оправи...неспасяемо тъпи...

  2. Анонимен
    #25

    За подобно подстрекателство към унищожаване културно-историческото наследство на държавата Нейно Министерско Недоразумение - според законите на Италия, например - вече трябваше да е в затвора - с пижамката, обръсната, подмита и ... Като я гледам така лично баш лесбийката на Пазарджишкия ще я удостои с вниманието си и ...

  3. Анонимен
    #24

    Павлова, остави разкопките и историята на БГ на мира! В това мезмерно и мизерно съществуване ни остана само гордостта ни от нашето минало! Разбрах, че внучката на партизанин от бригада "Чавдар", обучена от бивш комсомолски секретар няма знания и воля да защитава нашите съкровища, които се толерират в целия свят..... В никакъв случай лошо изпълнения асфалт не бива да закрие и унищожи тия ценности! Тия, които скоро ще си ходят, ще оставят бедност и разруха след себе си!

  4. Анонимен
    #23

    Па и "красива"! Излъга кат дърта циганка в "на четири очи", че била рускиня! Те рускините са къде, къде по-така! Със сигурност е руска е.....а, а по бащина линия - комунистка! Целта е да се закопае еврофинансирането и да се отпусне на вампирите от банките да фалшифицират отчетите и да стане като в Гърция, белким се разпадне ЕС за кеф на Големия Сатана, ама СССР като стартегически партньор го нема и сега мъка, голема мъка - сбогом мамо!

  5. Анонимен
    #22

    На калпава водолазка водораслите й пречат! Нещата са от ясни - по-ясни! Котараците не могат да спечелят по правилата на ЕС поръчката и ще се наложи невинните археолози да бъдат принесени курбан, а магистралката да се изгражда с онези пари спестени от Тройната ламя за черни дни! Онези борчове дето ни остави Станишев и Доган както казва Тикварски! Цецо ги разследва, не бойте се деца за утрешния ден, подчовекът е с грамота от ФБР! Работата ще стане!

  6. Анонимен
    #21

    в този вой срещу археолозите прозира конфликт на интереси,Черепа строи магистрали,археолозите пречат на иманярите му да си вършат работата за обогатяаване на безценната му сбирка !? Археологията да се забрани като наука!

  7. Анонимен
    #20

    До Анонимен 12 Естествено, че ще сме злобни, защото ни е писнало да ни управлява т.нар. в соцлитературата "Бригада Чавдар". Потомци на висшата комунистическа номенклатура, дългогодишни членове на БКП,щатни комсомолски секретари ! Неистовите им напъни да са все на власт ! И то без нито един ден трудов стаж на свободния пазар - само на "държавно" ! Да сте видели през последните 20 г. едно кадърно момче или момиче извън комунистическата номенклатура да е допуснато до висш държавен пост ?

  8. Анонимен
    #19

    Злобари,х кокошкари...Половината тук сте тотално изтрещели Що 20 години археолозите не сти разбрали какво "наследство" има върху 8-те км на Шумен-Белокопитово, ами сега скочихте. Аз пък искам да ходя до морето за 4 часа.

  9. Анонимен
    #18

    Тази ще ни весели много. Некомпетентна интригантка, която се е взела на сериозно. Дали се е замисляла за миг, защо е на този пост?

  10. Анонимен
    #17

    Въпроси към майката на София - магистърът по публична администрация от Свободния Варненски Университет - Лиляна Павлова 1..Как и кога ще се разреши проблемът остъклените балкони.Плевнелиев беше обещал работна експертна група към МРРБ да излезе с разрешение на 1.1.2011г. ЧЕСТИТО ДНЕС СТАНА ЕДНА ГОДИНА ЛЪЖИ! В страната има 1 000 000 незаконни остъклени балкони. В момента има издадени заповеди за разрушаване за повече от 100, а за останалите? Защо водещите отново пропуснаха този съществен въпрос ? Обещанието на Плевнелиев: http://www.mrrb.government.bg/index.php?lang=bg

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.