Над 3000 деца са били върнати в училище

Първокласниците са с 4500 по-малко от миналата година

Над 3000 деца са били върнати в училище

Над 3000 деца са се записали в образователната система след въвеждането на механизма за обхващане и задържане на децата в училище. Това съобщи в петък на първия учебен ден заместник-министърът на образованието Деница Сачева.

По данни на МОН общо 717 589 ученици са влезли в класните стаи на първия учебен ден. Броят им е с близо 17 000 повече от предходната учебна година. Записаните в І клас обаче се оказаха по-малко от първоначалните очаквания. Малко над 64 000 деца влизат за първи път в клас, вместо предварително обявените 75 000. Първокласниците са с 4500 по-малко в сравнение с миналата година.Най-много очаквано са в София, след това в Пловдив и Варна. Най-малко са във Видин – 696. Седмокласниците, които ще държат национални външни оценявания, са 60 921, а зрелостниците - 49 418.

От началото на месеца 11 632 души, разпределени в 1103 екипа, обикалят страната, за да издирят и върнат в училище напусналите класните стаи деца. Броят на отпадналите от образователната система и такива, които никога не са я посещавали, се оценява на между 130 000 и 200 000 деца, като за част от тях се предполага, че са в чужбина.

“Вече имаме първите резултати – имаме, може би, към момента над 3000 деца, които вече са се записали в образователната система, от тези, които издирваме. Разбира се, резултатите са много предварителни към този момент и работата продължава“, съобщи Сачева пред БНР. В четвъртък министърът на образованието Красимир Вълчев обясни, че окончателните резултати от кампанията за връщане на децата в училище ще са ясно към средата на октомври.

“За съжаление много от децата, които в момента екипите търсят, се оказват в чужбина или не са на адресите, на които са посочени. Така че, наистина, усилията ще са малко по-продължителни от очакваното, но със сигурност всички екипи са на терен, работят активно всеки ден и съм убедена, че усилията ще дадат своите добри резултати“, заяви Сачева.

Тя добави, че няма гаранция, че децата, които екипите успеят да върнат в училище, ще останат там. За да не отпаднат отново от класовете обаче работата с тях и семействата им ще продължи през цялата година и ще бъде проследено дали посещават училище. Ще се прилагат и допълнителни мерки според всеки индивидуален случай. Те може да включват посещение на социални услуги, работа със специалисти, допълнително изучаване на български език.

Министерството се надява, че допълнителен стимул за оставането на децата в клас ще е обвързването на повече помощи с посещаването на уроците и възможността те да бъдат спрени, ако детето отново спре да ходи на училище. Освен това се разширява възможността родителите да бъдат подкрепени в натура - с помагала, учебници, дрехи, а не с пари.

И в момента помощите за отглеждане на дете се спират, ако то не посещава часовете. Близо 3 млн. лв. са преведени към учебните институции от спрени сoциални помощи на родители, чиито деца не са на училище, обясни Сачева. Тя даде пример, че с пари по това перо в пловдивския ромски квартал "Столипиново" е започнало допълнително обучение по български език за децата.

Сачева, коментира, че децата на се пари, които ходят на училище, и припомни, че се подготвят промени във финансирането на училищата и в начина на формиране на делегираните бюджети. Те предвиждат парите за училищата вече да не зависят само от броя на децата, но и от качеството на обучението. От началото на 208 г. се предвижда допълнително финансиране за работа с деца от уязвими групи, деца в риск, с деца, за които се изисква допълнителна подкрепа.

Без оценки за най-малките

От тази учебна година влизат в сила и част от текстовете в новия Закон за предучилищното и училищно образование. За първи път децата от І до ІІІ клас няма да се оценяват с цифрови оценки, а само ще се преценява дали са усвоили материала. Всяко училище само ще определя знаците, с които да дава информация на родителите как се справят учениците.

Освен това децата от първите три класа няма да остават на поправки или да повтарят класа, ако резултатите им не са добри. В такива случаи ще трябва да посещават училище и през лятото, за да наваксат с материала.

Основно образование до VІІ клас

За първи път влиза в сила и новата образователна структура, според която основно образование ще се завършва в VІІ, а не в VІІІ клас. Заради това предстои промяна и в регламентите за отпускане на стипендии на добрите ученици. Досега такива получаваха децата в гимназията т.е. от ІХ клас. От тази година стипендии ще се взимат от VІІІ клас.

За първи път през тази година ще бъдат определени и защитени детски градини, а не само училища. Статутът позволява на такива институции да продължат да съществуват, въпреки намалелия брой на децата, които ги посещават.

От началото на 2018 г. частните детски градини и училища ще могат да получават държавна субсидия. За целта обаче трябва да освободят от такса 20% от децата.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Защо главният прокурор размахва пръст на политици?