"Надеждите не са големи". Пилотът на падналия МиГ не е катапултирал

Установен е проблем с мишената. Черната кутия се издирва

МиГ 29, сн. БГНЕС

Изтребител МиГ 29 на българските Военновъздушни сили (ВВС) падна в Черно море по време на учение през нощта срещу сряда.

Пилотът все още се издирва като по първоначална информация не е катапултирал.

"Надеждите за намирането на пилота на падналия в Черно море изтребител не са големи. Независимо от това операцията продължава", каза служебният премиер Стефан Янев на брифинг към 15.00 часа.

Към момента са намерени вещи и материали, които ще бъдат изследвани.

Черната кутия обаче все още не е намерена.

Останките на самолета са на дълбочина около 65-70 метра.

"По време на полета самолетът е изпълнявал задача по светеща цел. Летящата цел се е отворила, за съжаление нещо в самата мишена се е объркало и тя е тръгнала с по-висока вертикална скорост да пада. Това е наложило допълнителна маневра от страна на пилота. Той е поразил целта, което е заснето от другия самолет. След като е докладвал, че я е поразил, връзката е прекъснала", обясни служебният премиер.

Издирвателната операция ще продължи и през следващите дни с използването на специализирана техника и водолазни групи.

Самолетът е от състава на база "Граф Игнатиево" и е бил управляван от майор Валентин Терзиев, който служи в нея.

Tой е на 47 години и е началник на щаб на ескадрила, един от най-опитните пилоти във военната авиация.

Според Янев самолетът е бил в добро техническо състояние, но то предстои да бъде потвърдено от серия проверки.

Падналата машина е от последните доставени в края на 80-те години на миналия век.

Поредният инцидент във военната авиация отново отвори много въпроси за състоянието ѝ.

Издирването продължава

Kомандирът на Военноморските сили (ВМС) контраадмирал Кирил Михайлов каза пред БНР, че не е сработила системата, която при катапултиране на пилота изхвърля спасителен буй с радиосигнал и светлина.

Вече е намерена спасителна жилетка, като мястото, където е паднала машината, е локализирано.

Инцидентът е станал при изпълнение на тренировъчна задача над Черно море, в които са участвали и чуждестранни военни.

Самолет МиГ 29 е изгубил радиовръзка и е изчезнал от радарите в 00:45 часа. Веднага е започнала операция по търсене и спасяване, която продължава и в момента.

"Всичко, с което разполагаме, е включено в операцията по търсене и спасяване на пилота. Няма сигнал от него, внезапно е изчезнал от радарите", каза служебният военен министър Георги Панайотов.

Той обясни, че изтребителят е бил сам, изпълнявал е задача в рамките на учението "Шабла 21" – стрелял е по цел.

Учението е прекратено.

Версиите за инцидента

Обичайната практика е версиите за инцидента да се обявяват след като се анализират данните от черната кутия на машината, ако тя бъде намерена.

Причините ще се уточняват дълго време, но възможностите са техническа неизправност или пилотска грешка.

Радев призова за сдържаност

"Най-важното в момента е състоянието на пилота. Познавам го като прекрасен човек и много добър професионалист", коментира президентът Румен Радев, който е бивш командир на ВВС.

Държавният глава призова за "сдържаност и избягване на спекулации" около инцидента.

"Всички налични средства са мобилизирани в операцията по търсене и спасяване. Какво точно се е случило ще е ясно едва когато се издири т.нар. черна кутия", каза Румен Радев.

Служебният министър на отбраната Георги Панайотов посочи от своя страна, че не иска да спекулира с възможните причини за инцидента и иска да станат ясни фактите преди да коментира.

"Този МиГ-29 е от машините, които последно са доставени в България, тоест 1988-89 г. Което означава, че жизненият цикъл на тази машина би трябвало да изтече в периода 2029-30 г. Машините се поддържат. Не бива в момента да се правят спекулации в резултат на какво е станал инцидентът. Нека да го установим и ще съобщим", добави министърът.

Заседанието на Министерския съвет в сряда бе отменено, а служебният премиер Стефан Янев и министър Панайотов са на място в Шабла.

Каракачанов: Не става въпрос за техническа неизправност

Бившият военен министър Красимир Каракачанов каза пред БГНЕС, че "доколкото има информация, не става въпрос за техническа неизправност на самолета".

Той посочи, че упражнението, което е изпълнявано от пилота - нощни стрелби над морско пространство, е изключително сложно.

Проблеми с поддръжката на МиГ в България

През последните години периодично се случват инциденти с МиГ 29. Не само в България, но и в други страни, в които машината все още е на въоръжение.

Въпреки че България е член на НАТО от 2004 година, разчита само на старите съветски машини, за да охранява въздушното си пространство.

Поддръжката на МиГ 29 е много трудна и минава през Русия.

И в момента руската корпорация "РСК МиГ" изпълнява договори за ремонт на българските изтребители, по които има сериозно забавяне.

Правителството на Бойко Борисов сключи рамково споразумение с руснаците за над 80 млн. лева, по което бяха подписани серия договори, които трябваше да свалят напрежението във Военновъздушните сили и да осигурят изпълнението на мисията Air Policing.

Малко летателни часове за българските пилоти

Заради трудната поддръжка от години има проблеми да се осигурят достатъчно изправни машини и летят само по около 5-6 самолета. Това създава проблеми и с обучението на българските пилоти, които имат много малко часове във въздуха.

Въпреки че страната закупи 8 нови самолета F-16 Block 70 oт САЩ и "Локхийд Мартин" за над 2 млрд. лева, използването на МиГ-овете остава без алтернатива дори след доставката на новите самолети.

За да се премине изцяло към нова платформа, трябва да се закупят най-малко още 8 нови изтребители, което не се знае кога ще стане.

Пореден инцидент

Това не е първият инцидент с военни машини през последните години.

През 2017-а хеликоптер "Пантер" на ВМС падна в Черно море по време на учение и загина един пилот.

През 2018-а военен хеликоптер Ми 17 падна край "Крумово", Пловдив.

Най-сериозният инцидент е през 2012 година по време на учение. Самолет МиГ-29 пада край Пловдив. Военните успяват да катапултират.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Какво трябва да се направи, за да се ваксинират повече хора?