България, Турция и Катар избират между нови три варианта за трасето на скоростния път Русе – Свиленград, съобщи регионалният министър Лиляна Павлова след среща с делегации на двете държави във вторник. Един от тях е предложен от турската страна и включва изграждането на нов граничен пункт, обяви Павлова. Втората опция пък е за път Русе – Малко Търново, който ще свързва Варна и Бургас и така ще се реши проблемът с липсата на пари за т.нар. магистрала “Черно море”. Третият вариант е пътят да минава през прохода "Шипка".
България заяви през май, че ще изгражда 300-километровия път от Дунав до турската граница чрез публично-частно партньорство, тъй като не може да отдели необходимите около 1.5 млрд. евро, нито да използва еврофондове, тъй като трасето не лежи на европейски коридор. В последствие стана ясно, че Катар и Турция са потвърдили желанието си да се включат в проекта, но от къде ще дойде финансирането още не е ясно. Трите държави за сега са се споразумели да си поделят средствата за предпроектните проучвания, концесионния анализ и т.н. България е поела ангажимент да плати отчужденията, които може да са от порядъка на 20 млн. лева, както и да осигури парцеларни планове и строителни разрешителни.
По думите на премиера Бойко Борисов от едно от министерските заседания изграждането на новия 4-лентов път ще превърне Русе във втора столица на България, всеки тир ще носи приходи от 600 лева и “ще се вдигат пенсии, ще се вдигат заплати”.
Регионалното министерство има основен вариант за трасето, който започва от ГКПП-Дунав мост, върви паралелно на пътя Русе – Велико Търново, като при гр. Бяла се заобикалят планинските възвишения от запад. След това пътят пресича бъдещото трасе на магистрала “Хемус” и заобикаля Велико Търново от запад. Основният вариант на трасето преминава през Стара планина по съществуващия Проход на републиката, като от най-високата част на участъка ще се прокопае тунел с дължина 1.5 км.
Турция предлага свой вариант за трасето, който включва изграждането на нов граничен пункт в района на Свиленград, след което пътят ще пресича магистрала “Тракия” при Карнобат, ще върви паралелно на Ришкия и Върбишкия проход, Търговище, Разград и стига до Русе.
Третият вариант ще свърза Русе с Малко Търново на турската граница, а самият път ще минава през Разград, Шумен, Варна и Бургас. Най-вероятно тази опция е предложена от българската страна и решава проблема с изграждането на скоростен път между Варна и Бургас. За трасето, известно като магистрала “Черно море”, също няма осигурено финансиране, нито може да се включи в европрограмата за транспорт.
Четвъртият вариант предвижда прокопаването на тунел под Шипка.
В следващите месеци – от 15 юли до 20 септември, надзорен комитет с по двама представители от трите държави ще съгласува статута и правилата на работа на бъдещата проектна компания, която ще реализира проекта за пътя Русе – турска граница, каза още Павлова. Самото дружество ще се учреди през октомври.
"Крайната цел е до 20 септември да имаме вече всички юридически съгласувани документи. Основният ще бъде меморандум за разбирателство между правителствата на трите държави, който ще потвърди волята за изграждането на този път и с него ще бъде създадено съвместно това тристранно дружество, което ще започне да функционира за възлагането вече на предпроектни проучвания, анализ на полза и разходи, и всичко, което е необходимо", заяви Павлова.
"Тази компания, когато се направи предпроектно проучване, когато се направи анализ на ползи и разходи, съответно ще се направи изчисление какъв е размерът на инвестицията, за колко време тя ще се реализира, за колко време тя ще се изплати, ще се дадат предложения вече за самото финансово изпълнение. Като там вече сме заявили категорично, че България няма да има финансов ангажимент освен за извършване на всички отчуждителни процедури от една страна и след това и издаване решенията на строеж", обясни регионалният министър.
Бъдещият концесионер, който ще бъде избран, ще има ангажимент по изграждането и поддръжката на пътя, уточни тя.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
31 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Турският вариант е много показателен за турските намерения и политики.
Турция се съобразява с мнението на военните си капацитети. Не и дреме за българските интереси. Трябва да си на 15 диоптъра за да не видиш това.
От много варианти се получава само илюзиен проект. Тази магистрала вероятно ще я видят правнуците на договарящите се. Дано им се случи този късмет.
Най-важна е магистрала Хемус. Там трябва да се насочат всички усилия за изграждането и. Погледнете колко областни градове ще може да развиват промишленост и ще живнат.А това Русе - М.Търново или границата ще обслужва само чужди интереси.
Какво стана с европейското финансиране на пътищата ни.Нали Плевньо постоянно повтаряше някакъв числов израз от рода 7 7.Май и тук нещо е сбъркал.Най-вероятно знака.Може би вярното,докато ГЕРБ са на власт е 7-7.
КАКТО ВИНАГИ ТУРЦИЯ ОЧЕРТАВА НОВИ СВОИ ГРАНИЦИ. ЗАБЕЛЕЖЕТЕ ,КАРНОБАТ ,ТЪРГОВИЩЕ ,РАЗГРАД .!!!!!!!!!!!!!!! ТОЯ ПЪТ ВЕЧЕ Е РЕШЕН ЗА ТУРЦИЯ И ЗАПОЧВА СТРОИТЕЛСТВО.
Според Свободен народ Бойко инвестирал милионите си в Катар. Това обяснява иначе нелепото му посещение там. Може да е клевета обаче. Но е доста, доста убедителна.
Удобство за румънците и турците, добри условия за развитието на търговията между тях. Все неща, които не са приоритет за нас. Газова връзка например няма да има. Бойко, какво ти обещаха в Анкара за това? Подкрепата на ДПС на изборите?
Таксите за преминаване ще ги събира концесионера...катарци и турци вероятно. България ще им доплаща ако трафикът е малък. С Лилито толкова.
Да го почват пътя че да не отнеме и той 20 години като втория мост над Дунава. Срамота е, през римско време е имало 2 моста над реката. Да не говорим че и всичките главни птища в България са ги трасирали още римляните. Ние сега не можем да решим по какъв ред да ги асфалтираме!?