Струва ли си да се открадне е-тротинетка

Сн. БГНЕС

Няколко дни след като официално в София заработи първата компания, предлагаща споделено пътуване с електрически тротинетки, са регистрирани два опита за кражба на устройства. От полицията обаче бързо намерили превозните средства, съобщиха от компанията Lime по повод информация на "Монитор", че вече са изчезнали 15 от 150-те им тротинетки в София.

Всъщност се оказва, че кражбата на тротинетка на компанията едва ли ще донесе някаква полза за извършителя освен евентуални проблеми с органите на реда.

Откраднатите скутери на практика не могат да се използват. Те се отключват с мобилно приложение и след приключването на пътуването с тротинетката се заключват отново с него. Тогава и колелата им блокират и те няма как да бъдат подкарани без софтуера. Когато някой се опита да ги премести, без да ги отключи, се задейства аларма. Освен това имат и GPS устройство, с което може да се проследи къде се намират.

Дори и тези защити да бъдат преодолени тротинетките трудно могат да бъдат препродадени. Не могат да бъдат продадени и на части, тъй като са специална разработка на Lime и няма как части от тях да се използват за други модели тротинетки, обясниха от Lime.

"Не си струва да рискувате да откраднете тротинетка на Lime. Всеки нерегламентиран опит за употреба ще бъде докладван в полицията като кражба и ще бъдат предприети стъпки в посока разследване на случая", коментира Томаш Тот, който е оперативен мениджър на Lime

"Бихме искали да изкажем благодарност и към активните граждани на столицата и бихме искали да ги насърчим да подават сигнали както към нас, така и към полицията, в случай че имат съмнения, свързани с всякакъв вид престъпна дейност. Разчитаме на здравия разум и отговорното поведение на хората", добави той.

Иначе по улиците в центъра на София се срещат хора, които използват услугата за споделено придвижване на компанията, въпреки цените, които според някои са високи. Отключването на една тротинетка струва 1.50 лв., а след това цената е 30 стотинки на минута. Максималната скорост за движение е до 20 км/ч. Тротгинетките се зареждат от т. нар. джусъри, които ги събират от улицата, зареждат ги у дома и ги връщат отново на улицата срещу заплащане. Заплащането за това е 4.50 - 5 лева в зависимост от локацията и процента на заряд на батерията. Отделно се плаща и за връщане на скутери, оставени извън зоната - в случая със София това е центъра. Джусърите докладват и за повредени тротинетки, които се поправят в център на компанията в покрайнините на града.

И в други градове по света електрическите тротинетки за споделено придвижване стават обект на кражби или вандализъм. Процентът на изчезналите скутери обаче не е висок. Част от хората обаче негодуват срещу електрическите тротинетки, тъй като потребителите ги оставят на всевъзможни места и често пречат на движението по тротоарите или пък на собствениците на ресторанти или други места за обществено ползване. Освен това има оплаквания и от това, че пречат на движението по улицата или по тротоарите.

За да организира поне малко навлизането на този вид услуги, Столичната община обособи специални места за паркиране на електрически тротинетки в рамките на платените зони за паркиране в центъра. Срещат се обаче и превозни средства, оставени просто на тротоара.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Нужно ли е писмено споразумение за новото правителство?