Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Транспортът в София пак ще е на загуба въпреки скритото частично поскъпване

7 коментара
Сн. Mediapool

Приходите от ползването на градския транспорт в София ще останат недостатъчни за покриването на разходите въпреки скритото поскъпване на услугата за част от пътуващите от 1 януари. По прогнози към началото на годината, "финансовата дупка" за 2023 г. ще е поне 120 млн. лева, но с уговорката, че числото може да е много по-различно заради неяснотата по отношение на цените на горивата и електричеството. Очаква се постъпленията от карти и билети за тази година да нараснат с едва 8-10%.

Това обясни в петък директорът на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) Димитър Дилчев по повод влезлите в сила промени в тарифната политика, приети още през лятото на 2022 г. от общинския съвет.

За 21 млн. лева повече

От 1 януари хартиените билети за градския транспорт в София бяха заменени с електронни, които позволяват неограничен брой прекачвания за определен период от време. За 1.60 лева електронният билет важи за прекачвания в рамките на 30 минути, а за 2.20 лева – в рамките на 60 минути. Шофьорите в наземния транспорт също продават еднократни билети за 2 лева, но без право на смяна на превозното средство.

Отпаднаха талоните с по 10 билета на цена от 12 лева, с които едно пътуване излизаше 1.20 лева при 1.60 лева редовна тарифа. Според данните на ЦГМ в предпандемичната 2019 г. са продадени 14.6 млн. такива талона, а пътуванията с тях са 9.8% от всички през годината. Данните показват още, че 94% от пътниците, които ползват еднократни билети или пък талони, не сменят превозното средство в рамките на пътуването си.

Предварителните разчети показват, че новите краткосрочни превозни документи като билети с прекачване за време, ще доведат допълнителни постъпления от около 6 млн. лева годишно.

От промените при картите, които включват основно отпадане на абонамента за една линия плюс метро и въвеждането на преференциални годишни карти за ученици и младежи, финансовият ефект се оценява на 12.5 млн. повече приходи за година.

Въпреки това Дилчев смята, че приходите ще останат по-малко от разходите.

Скрито поскъпване

Както Mediapool писа, формално цената за ползване на градски транспорт в София не е увеличена, но поне за 30 000 души услугата реално поскъпва осезаемо. Според анализ на данните на ЦГМ толкова са средномесечно картите за метро и една линия, ползвани през миналата година. Тези документи вече не съществуват.

Повишение има и за пенсионерите. За тези с месечна карта за всички линии то е с 1 лев, тъй като цената ѝ нарасна от 25 на 26 лева. За хората над 68 години документът се увеличи с 2 лева и вече струва 10 лева. По данни на ЦГМ средно на месец се издават по около 83 500 пенсионерски карти. Част от тях вероятно са били за една линия и са стрували по 9 лева на месец. Сега обаче този тип документи вече не се продават и за ползвателите им също има драстично увеличение на пътуването с градски транспорт.

Повече за пътуване трябва да дават и ученици, студенти, докторанти, които също са ползвали карти само за една линия.

Алтернативата – поскъпване за всички

Дилчев коментира, че отпадането на картите за една линия се налага с цел по справедлива тарифна политика. Така например документите само за ползване на метро били въведени, когато подземната железница имаше само една линия. Сега с нея може да се обиколи целият град и не било оправдано да има по-ниска цена за това. Същата е и логиката за премахването на картите за една линия на наземния транспорт – те реално позволяват използването на повече превозни средства, които се движат по същия маршрут. Освен това част от хората, които пътували с такива документи, използвали и друг транспорт за 1-2 спирки, но минавали гратис в него. По оценки на ЦГМ пътуванията без билет са 2.6% от всички.

Дилчев коментира още, че другият вариант за повишаване на приходите е вдигане на цените за всички пътници.

Тука има, тука няма данни

Шефът на ЦГМ за пореден път обясни, че задължително чекиране на абонаментните карти е въведено, за да се събират данни за натовареността на линиите и това да доведе до оптимизацията им или промяна на разписанията. Освен това то е и застраховка за пътниците при евентуален инцидент. До март пътниците, които не са чекирали картите си, няма да бъдат глобявани с по 3 лева. Целта била хората да свикнат с промяната.

Заплахата от глоби все пак вече има ефект. За първите 4 дни на 2023 г. са валидирани 700 000 карти. За сравнение чекираните документи през целия декември 2022 г. били 1.4 млн.

В доклада за приемането на новата тарифна политика обаче е посочено, че ЦГМ вече има реални данни за пътниците по отделните линии и се казва, че на базата на тази информация са направени промени и са оптимизирани разходи през 2022 г.

В петък от ръководството на дружеството обясниха, че информация за пътуващите се взима и от камерите в транспортните средства. Затова чекирането било нужно, за да е ясно и с какви превозни средства се пътува, а в последствие анализът на тези данни щял да се използва за предлагането на нови услуги и тарифи. Тази информация обаче би трябвало да е налична и към момента на базата на издадените и купени билети и карти. От ЦГМ обаче коментираха, че не се знаело колко често се ползват купените превозни документи. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. асен
    #7

    поредната герберска калинка, която ми бърка в джоба, вместо да свърши нещо смислено. къде в софия можеш да се прекачиш в рамките на 30 мин, като изключим метрото?

  2. анита хегерланд
    #6

    Общественият транспорт може да събира пари не само от продажба на билети и карти, но и от реклама, търговски обекти, отдаване на линии на частни фирми, продажба на преференциални служебни карти за пътуване, изграждане на паркинги и повишаване ефективността на транспортната услуга като цяло.

  3. стефчо
    #5

    Абе той транспортът може и да е на загуба, обаче пиявиците в администрацията на Фандъкова все са си на печалба и още как!

  4. someone
    #4

    Ще е на загуба, щото много се краде там. От всичко.От гориво, до резервни части и обществени поръчки! Купуват се боклуци от Турция и Китай, които се разпадат и за 7-8г. са за брак и замяна с нови. Новите возила, трамваите са с най-евтиното оборудване и с месеци стоят за ремонт поради липса на части. Разписанията са безумни, скоростта на движение е ниска и в резултат няма кой да предпочете западащия и недомислен транспорт.
    Как един концесионер излизаше винаги на печалба, въпреки плащането на лизинга

  5. nikolovaleksandar1988
    #3

    Транспортът е на загуба, защото 30-40% от населението се вози гратис. Трябва да има кондуктор във всяко превозно средство постоянно. Тогава приходите ще са главоломни.

  6. Jack Daniels
    #2

    Няма страшно! На изпроводяк ГЕРБ в лицето на Фандъкова ще го хариже на някой руски "инвеститор" маскиран като Пеевски на пример.

  7. БГаньо
    #1

    Принципът е, че общественият транспорт и въобще всяка такава система обслужва хората, а не обратното. Когато някой умник реши, че е обратното, става много лошо.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.