Транспортният коридор Бургас-София-Скопие-Дуръс ще е готов 2030 г.

България, Северна Македония и Албания подписаха меморандум за реализацията на проекта

Транспортният коридор Бургас-София-Скопие-Дуръс ще е готов 2030 г.

Изграждането на дълго чакания европейски коридор №8 - от Бургас пред София и Скопие до албанското пристанище Дурас трябва да стане факт през 2030 г.

Това е записано в Меморандума за сътрудничество за изграждането на устойчива инфраструктура по протежението на Коридор №8 подписан между трите страни. Подписите под документа поставиха българският министър на транспорта Христо Алексиев, албанският министър на инфраструктурата и енергетиката Белинда Балуку и министърът на транспорта и комуникациите на Северна Македония Благой Бочварски във вторник в София.

Тримата министри изразиха общо виждане, че Коридор №8 трябва да се разглежда като общ проект на Западните Балкани, който обхваща цялата инфраструктура - пристанищна, железопътна и пътна. Ефектът от реализацията му ще е по-добра транспортна и икономическа свързаност, която ще осигури свободното движение на хора и стоки.

В меморандума е разписан план за реализацията на инфраструктурните проекти на територията на всяка една от трите страните с поети ангажименти за завършването им до 2030 г.

"Това е един значим ден за сътрудничеството между Западните Балкани. Разглеждаме Коридор №8, като общ проект, заедно с цялата инфраструктура - пристанищна, железопътна, автомобилна, терминална, който ще оперира с единни параметри и ще дава ефективна транспортна свързаност между Адриатическо и Черно море, както и всички градове и икономически региони по протежението на коридора", каза Христо Алексиев, след подписването на документа.

"Този коридор е важен не само за страните от региона, но и за връзката ни с Италия и цяла Европа", заяви албанският министър на инфраструктурата и енергетиката Белинда Балуку.

Министърът на транспорта и комуникациите на Северна Македония Благой Бочварски каза, че като страна кандидат за член на ЕС е изключително заинтересована от изграждането на този европейски коридор, който ще помогне за бързото придвижване на хора, стоки и услуги.

Трите страни разчитат на различни източници за реализацията на проекта. За България това става основно със средства от еврофондовете. Албания и Северна Македония освен на предприсъединителните фондове, чийто размер е много малък, се надяват на банкови заеми.

България пуска търга за участъка Перник - Радомир

България работи по реализацията на инфраструктурата вече два програмни периода (2007 - 2020 г.). Пътната магистрала "Тракия" между София и Бургас е завършена, а от столицата до границата с Македония пътят е първокласен - едно платно с две ленти за движение.

В момента се работи по реализацията на железопътния участък София - Елин Пелин - Септември. По-бавно напредва изграждането на жп трасето от София до границата със Северна Македония.

За участъка от София до Перник има спор относно избора на трасе с живеещите във Владая и Княжево.

Обществената поръчка за реконструкцията на пътя между Перник и Радомир пък беше прекратена заради допуснати грешки в техническата спецификация, но следващата седмица предстои пускането ѝ отново, съобщи Христо Алексиев.

Подготвя се и техническият проект на жп връзката Радомир - Гюешево, като се очаква в началото на следващата година да бъде одобрена и процедурата за строителство. Проектът е приоритетен за новата оперативна програма "Транспортна свързаност", каза Христо Алексиев.

Последният жп участък на българска територия - от Гюешево до границата със Северна Македония (2.5 км), където е заложено прокопаването на общ тунел, ще се изпълнява съвместно между двете страни, посочиха двамата министри.

Северна Македония инвестира 7 млрд. евро в пътна и жп инфраструктура

Северна Македония работи по реализацията на мащабна инфраструктурна програма, която предвижда за период от 6 години да бъдат инвестирани 7 млрд. евро в изграждането на пътни и железопътни магистрали, каза министърът на транспорта на западната ни съседка Благой Бочварски. Той посочи, че в реализацията на Коридор №8 Скопие ще инвестира 1 млрд. евро.

Северна Македония има най-много работа по проекта. Западната ни съседка трябва да работи както по източното направление към границата с България, така и по западното - към Албания, където все още не се прави нищо.

По източното направление е модернизиран релсовият път до Куманово. От там проектът е разделен на три фази. Едната е жп участъка Куманово - Беляковце с дължина 31 км, чиято модернизация ще струва 45 млн. евро.

Другият жп участък е Беляковце - Крива Паланка с дължина от 34 км с прогнозна стойност 145 млн. евро.

Най-тежък е последният жп участък между Крива Паланка и Деве Баир, границата с България. Той минава през изцяло планински терен с дължина от 24 км и прогнозната му стойност е около 400 млн. евро. Този проект все още се разработва, финансирането му не е осигурено и чак когато това се случи, ще бъде обявена обществена поръчка, обясни Благой Бочварски.

Той посочи, че Северна Македония разчита на заеми от Европейската банка за възстановяване и развитие и от Европейската инвестиционна банка за реализацията на проекта.

В западното направление към Албания Северна Македония трябва да модернизира и електрифицира жп участъка Скопие - Кичево (67 км) и да изгради нова железопътна линия в участъка Кичево - Стуга - Лин, граница с Албания (обща дължина 70 км). Необходимите инвестиции за това се оценяват на около 900 млн. евро, каза Бочварски.

Той посочи, че успоредно с реализацията на жп проекта се изграждат магистрала и скоростен път към двата гранични пункта с България.

Приоритетът за Албания е пристанището в Дуръс

Приоритетният проект за Албания е модернизацията на пристанището в Дуръс за 400 млн. лв. В момента тече търгът за избор на изпълнител, като в него участват четири консорциума, каза Белинда Балуку. По думите ѝ целта е проектът да бъде завършен най-късно през 2025 г.

Другият приоритетен обект за Албания е изграждането на автомобилната магистрала от границата с Македония през Тирана до Дуръс.

Албания е поела ангажимент да работи по рехабилитация на жп линията Тирана - Дуръс и изграждането на новия железопътен клон до международното летище "Майка Тереза" (обща дължина 34.7 км), както и по рехабилитацията на железопътна линия Дуръс - Рогожин - Поградец - Лин и изграждането на нова железопътна връзка Лин - граница със Северна Македония (обща дължина 137 км).

Коридор №8

Европейският транспортен Коридор №8 е: Бари/Бриндизи - Отранто/Отрантски проток - пристанище Дуръс/пристанище Вльора - Тирана - Елбасан - Кяфасан - Струга - Кичево - Гостивар - Тетово - Скопие - Куманово - Крива паланка - Деве баир - Кюстендил - София - Пловдив – пристанище Бургас/пристанище Варна.

Коридорът е интермодален и включва пристанищата, пътищата, железопътна линия, летища, комбинираните и интермодалните транспортни инфраструктури - помощни съоръжения, необходими за управление на трафика по маршрута.

Общата му дължина е между 1220 км и 1350 км, в зависимост от специфичните особености на неговите пътни и железопътни трасета.

Коридор №8 се пресича с още три европейски коридора - 4, 9 и 10.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Колко време давате на новия парламент?