Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Транспортният коридор Бургас-София-Скопие-Дуръс ще е готов 2030 г.

България, Северна Македония и Албания подписаха меморандум за реализацията на проекта

4 коментара
Транспортният коридор Бургас-София-Скопие-Дуръс ще е готов 2030 г.

Изграждането на дълго чакания европейски коридор №8 - от Бургас пред София и Скопие до албанското пристанище Дурас трябва да стане факт през 2030 г.

Това е записано в Меморандума за сътрудничество за изграждането на устойчива инфраструктура по протежението на Коридор №8 подписан между трите страни. Подписите под документа поставиха българският министър на транспорта Христо Алексиев, албанският министър на инфраструктурата и енергетиката Белинда Балуку и министърът на транспорта и комуникациите на Северна Македония Благой Бочварски във вторник в София.

Тримата министри изразиха общо виждане, че Коридор №8 трябва да се разглежда като общ проект на Западните Балкани, който обхваща цялата инфраструктура - пристанищна, железопътна и пътна. Ефектът от реализацията му ще е по-добра транспортна и икономическа свързаност, която ще осигури свободното движение на хора и стоки.

В меморандума е разписан план за реализацията на инфраструктурните проекти на територията на всяка една от трите страните с поети ангажименти за завършването им до 2030 г.

"Това е един значим ден за сътрудничеството между Западните Балкани. Разглеждаме Коридор №8, като общ проект, заедно с цялата инфраструктура - пристанищна, железопътна, автомобилна, терминална, който ще оперира с единни параметри и ще дава ефективна транспортна свързаност между Адриатическо и Черно море, както и всички градове и икономически региони по протежението на коридора", каза Христо Алексиев, след подписването на документа.

"Този коридор е важен не само за страните от региона, но и за връзката ни с Италия и цяла Европа", заяви албанският министър на инфраструктурата и енергетиката Белинда Балуку.

Министърът на транспорта и комуникациите на Северна Македония Благой Бочварски каза, че като страна кандидат за член на ЕС е изключително заинтересована от изграждането на този европейски коридор, който ще помогне за бързото придвижване на хора, стоки и услуги.

Трите страни разчитат на различни източници за реализацията на проекта. За България това става основно със средства от еврофондовете. Албания и Северна Македония освен на предприсъединителните фондове, чийто размер е много малък, се надяват на банкови заеми.

България пуска търга за участъка Перник - Радомир

България работи по реализацията на инфраструктурата вече два програмни периода (2007 - 2020 г.). Пътната магистрала "Тракия" между София и Бургас е завършена, а от столицата до границата с Македония пътят е първокласен - едно платно с две ленти за движение.

В момента се работи по реализацията на железопътния участък София - Елин Пелин - Септември. По-бавно напредва изграждането на жп трасето от София до границата със Северна Македония.

За участъка от София до Перник има спор относно избора на трасе с живеещите във Владая и Княжево.

Обществената поръчка за реконструкцията на пътя между Перник и Радомир пък беше прекратена заради допуснати грешки в техническата спецификация, но следващата седмица предстои пускането ѝ отново, съобщи Христо Алексиев.

Подготвя се и техническият проект на жп връзката Радомир - Гюешево, като се очаква в началото на следващата година да бъде одобрена и процедурата за строителство. Проектът е приоритетен за новата оперативна програма "Транспортна свързаност", каза Христо Алексиев.

Последният жп участък на българска територия - от Гюешево до границата със Северна Македония (2.5 км), където е заложено прокопаването на общ тунел, ще се изпълнява съвместно между двете страни, посочиха двамата министри.

Северна Македония инвестира 7 млрд. евро в пътна и жп инфраструктура

Северна Македония работи по реализацията на мащабна инфраструктурна програма, която предвижда за период от 6 години да бъдат инвестирани 7 млрд. евро в изграждането на пътни и железопътни магистрали, каза министърът на транспорта на западната ни съседка Благой Бочварски. Той посочи, че в реализацията на Коридор №8 Скопие ще инвестира 1 млрд. евро.

Северна Македония има най-много работа по проекта. Западната ни съседка трябва да работи както по източното направление към границата с България, така и по западното - към Албания, където все още не се прави нищо.

По източното направление е модернизиран релсовият път до Куманово. От там проектът е разделен на три фази. Едната е жп участъка Куманово - Беляковце с дължина 31 км, чиято модернизация ще струва 45 млн. евро.

Другият жп участък е Беляковце - Крива Паланка с дължина от 34 км с прогнозна стойност 145 млн. евро.

Най-тежък е последният жп участък между Крива Паланка и Деве Баир, границата с България. Той минава през изцяло планински терен с дължина от 24 км и прогнозната му стойност е около 400 млн. евро. Този проект все още се разработва, финансирането му не е осигурено и чак когато това се случи, ще бъде обявена обществена поръчка, обясни Благой Бочварски.

Той посочи, че Северна Македония разчита на заеми от Европейската банка за възстановяване и развитие и от Европейската инвестиционна банка за реализацията на проекта.

В западното направление към Албания Северна Македония трябва да модернизира и електрифицира жп участъка Скопие - Кичево (67 км) и да изгради нова железопътна линия в участъка Кичево - Стуга - Лин, граница с Албания (обща дължина 70 км). Необходимите инвестиции за това се оценяват на около 900 млн. евро, каза Бочварски.

Той посочи, че успоредно с реализацията на жп проекта се изграждат магистрала и скоростен път към двата гранични пункта с България.

Приоритетът за Албания е пристанището в Дуръс

Приоритетният проект за Албания е модернизацията на пристанището в Дуръс за 400 млн. лв. В момента тече търгът за избор на изпълнител, като в него участват четири консорциума, каза Белинда Балуку. По думите ѝ целта е проектът да бъде завършен най-късно през 2025 г.

Другият приоритетен обект за Албания е изграждането на автомобилната магистрала от границата с Македония през Тирана до Дуръс.

Албания е поела ангажимент да работи по рехабилитация на жп линията Тирана - Дуръс и изграждането на новия железопътен клон до международното летище "Майка Тереза" (обща дължина 34.7 км), както и по рехабилитацията на железопътна линия Дуръс - Рогожин - Поградец - Лин и изграждането на нова железопътна връзка Лин - граница със Северна Македония (обща дължина 137 км).

Коридор №8

Европейският транспортен Коридор №8 е: Бари/Бриндизи - Отранто/Отрантски проток - пристанище Дуръс/пристанище Вльора - Тирана - Елбасан - Кяфасан - Струга - Кичево - Гостивар - Тетово - Скопие - Куманово - Крива паланка - Деве баир - Кюстендил - София - Пловдив – пристанище Бургас/пристанище Варна.

Коридорът е интермодален и включва пристанищата, пътищата, железопътна линия, летища, комбинираните и интермодалните транспортни инфраструктури - помощни съоръжения, необходими за управление на трафика по маршрута.

Общата му дължина е между 1220 км и 1350 км, в зависимост от специфичните особености на неговите пътни и железопътни трасета.

Коридор №8 се пресича с още три европейски коридора - 4, 9 и 10.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. brambar
    #4

    Докато беше заместник-генерален директор на НКЖИ, а после и член на управителния съвет, Христо Алексиев блокираше основните проекти, които имаха отношение към връзката Север-Юг в железниците. По негово време бяха съсипани проектите Видин - София и София - Кулата. По този начин обслужи изцяло турските и руски интереси за насочване на жп трафика към Турция и Русия. Това, което прави в момента с Меморандума е чиста проба предизборен ПР, който цели да успи част от политическите застъпници на европейската

  2. dimitardi100
    #3

    Браво ! Това е пътят, вместо омраза, разделение,бедност и слабост- приятелство, сътрудничество,мир и просперитет !

  3. Коментарът е изтрит в 14:43 на 6 януари 2022 от автора.
    #2
  4. eagle_eye
    #1

    Срамота е все още да нямаме удобни транспоортни връзки от Черно до Адриатическо море. Бълрария-СРМ-Албания могат в обозримо бъдеще да се превърнат в една търговска зона за търговия между през 2 морета и река Дунав. Търговски път практически без ограничения от къде идва и за къде отива стоката. Сума товари могат да заобиколят Босфора, например. БВП и на трите бедни държави би се повишоило осезаемо. Да го бяха направили още миналия век!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.