Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

За голямата политика и обикновеното християнство

0 коментара

"Ако ние бехме стреляли по папа римски, папа римски немаше да бъде жив." Тодор Живков пред студенти, 1982 г.

Тези думи на Живков са първият и най-железен аргумент против българската връзка в покушението срещу папата. Казани са преди 20 г. и са посрещнати с бурен смях и аплодисменти от младите хора.

Аргументът е железен, защото е почерпан от опита с Георги Марков, когото Живков нарежда да убият няколко години по-рано, а службите си свършват перфектно работата. Положена в този контекст, дебелашката шега на Живков звучи зловещо поради своята достоверност.

20 г. по-късно папата по други причини обяви, че никога не е вярвал в българската връзка. И всички си отдъхнахме. Най-после петното от България е изтрито. Тук употребата на единственото число е от изключително значение. Онова с Марков не е петно, а неприятен инцидент. "С него малко неудобно се получи", както се казва в един стар виц. Както и с няколко други десетки хиляди българи, но те не се броят, защото никой не ги е споменавал в Ройтерс, освен онези, които папата провъзгласи за блажени... Пък и вече затворихме страницата на миналото. Важното е, че Петното е изтрито, и то най-вече от доказаните професионалисти и патриоти, които работиха за националната сигурност. Ако те бяха стреляли по папата и бяха пропуснали, би било наистина голямо петно.

Но най-важното е, че

най-после се срещнаха и се прегърнаха - духът на Живков и тялото на папата

Тази на пръв поглед немощна прегръдка произведе нещо като неутронен взрив. Всичко привидно си остана на мястото и в същото време се срина.
Да започнем с християнската мисия на папата. Той каза на чудесен български език колко много обича българския народ и съобщи на неговия президент, че никога не е вярвал в българската връзка в атентата срещу себе си и че смята това за несправедлива инсинуация. Съвсем естествен е въпросът: щом никога не го е вярвал, защо не го е казал преди 20 години? Ако от политическа гледна точка имиджът на България няма особено значение, то

от християнска гледна точка съдбата на Сергей Антонов

има. Ако папата е искрен в това, което казва, излиза, че животът на един човек е разсипан заради светейшото мълчание. Можем да си представим как би изглеждала съдбата на Антонов, ако Йоан-Павел II бе избрал друго време и друг адресат за своето признание.

Но дори и това не е толкова страшно, колкото липсата на конкретната грижа. Повтарям, че папата отдели внимание за несправедливостта към българския народ, но не и за несправедливостта към конкретния човек. Така че и за "Антонов малко неудобно се получи". Голямата политика победи обикновеното християнство.

След това Йоан-Павел II посети патриарх Максим. Той първо се заканваше, че няма да го приеме, защото не го е канил, после - че няма да го пусне на служба...

Знаейки, че за българите недвижимите имоти са най-важни от второстепенните неща, папата първо нарече на чист български език патриарха "Ваше Светейшество", а след това го дари с храм в Рим за нуждите на православната църква и за радост на настоятелите от "Мултигруп". Или както би казал Ерих Кестнер: "...първо подаде ръка, а след това банкнотата от 20 марки". Този жест на вековна култура така впечатли православните клирици, че те набързо забравиха предварителната си враждебност. Почерпиха гостоприемно с троянска сливова католическите си гости и дори им участваха на службата в Пловдив. Това стана противно на всякакви канони, на които иначе обичат да се позовават. Дори и вратите на разделението не се оказаха толкова високи, че да не могат да бъдат прескочени - защо не тук и сега.

Всъщност това се е случвало неведнъж през вековете. Дори и с по-сериозни мотиви - като заплахата от турско нашествие, да речем. И тогава от изток са търсили уния със запад по верските въпроси заради политически цели. Противно на всякаква политическа логика, нещо им е попречило да го сторят. Разликата днес е, че ни

натрапват верско единство от запад с политическия мотив за Европейски съюз и НАТО

Няма същинска връзка между двете, а от нас зависи да поставим границите.

И тук е най-проблематичната от християнска гледна точка част от посещението на Йоан-Павел II. А именно религиозната му натрапчивост. Използвайки своята двусмислена роля на държавен глава и духовен водач, той буквално нахлу в чужда територия, при това християнска, без да се съобразява с чувствата на хората, които изповядват православната вяра. Това натрапливо медийно присъствие беше добре премислено и отработено. Още повече че става дума за съзнателно превъзходство, подплатено с догмат за папската непогрешимост. То бе демонстрирано чрез прекалено щедрия подарък - храм във Вечния град.

Начинът, по който бяха поднесени вече споменатите жестове, говори за сериозната подготовка - знак за преднамереност и корист. Думата не е пресилена. Няма по-разумно обяснение за това проточило се посещение, което не събра хора по площадите, но пожъна успех сред медиите. Като красноречива илюстрация могат да се посочат амбицираните физиономии с мотивирани погледи, които заобикаляха болния папа под формата на различни кардинали. Но оттук нататък коментарът е за политолозите.

Колкото до прегръдката от страна на Живковия дух, то тя не се нуждае от особен коментар. Изведнъж се разкри, че хората, които през по-голямата си част са смятали религията за примитивен предразсъдък, а католицизма за чиста проба западен империализъм, всъщност са били много набожни и вярващи. Това Първанов, Сендов, Дончева, Радичков, Гарелов, това полковници от ДС и депутати от БСП и НДСВ се оказаха ама толкова вярващи и набожни, и то по католически, че чак виновно да ти стане. Да не говорим за влажните очи на монарха, които само за 10 дни преливаха ту от атонско, ту от папско умиление. Или за Паси и неговия трабант. Те получиха благословии, които ще им пърпорят в ушите вовеки веков.

Казано накратко, българските водители видяха в папата възможност за бърз реванш на онези прословути изкушения в пустинята, които Някой Си така лекомислено е отхвърлил преди 2000 години. Чудото, Тайната и Авторитетът като гаранции за присъединяването ни към Европейския съюз и НАТО - или по-просто казано, към големите пари - това се казва български постмодернизъм.

И тук стигаме до третото следствие от тази по някакъв начин зловеща прегръдка между западното им тяло и източния ни дух. А то е, че

въпреки шумно повтаряните думи за единство ще останем разделени

Не заради друго, а заради вярата си в Христос. В целия този спектакъл Му бе отредена поддържаща роля. Поради политически, интелектуални или снобски съображения. И от двете страни. Но те нямат или имат все по-малко общо с автентичната вяра. Вярата в Света Троица, във въплъщението, смъртта и възкресението на Иисус Христос, нашия Господ, Който ни спаси от смъртта. Няма и не може да има друг разговор освен този. Той не се състоя при посещението на папата, няма да се състои и след него. Това не е въпрос на фундаментализъм, а на минимална вътрешна почтеност. Все пак никъде в Светото писание не пише, че на края всички ще плеснем с ръце и ще се прегърнем, разменяйки си кредитни карти на "Американ експрес". Идеята или по-скоро откровението, че всички сме едно в Христос, има съвсем други измерения и те непременно минават през условието на Божия съд. Но това е друг разговор. За съжаление посещението на Йоан-Павел II в България не го събуди.

А ние, обикновените българи, които посрещнахме и Клинтън, и Ник от "Дързост и красота", и цар Симеон (когото направихме министър-председател), и Горбачов, и Примаков, и Бжежински, и Освалдо Риос, и папата, сега чакаме световното по футбол.

*Коментарът е публикуван във в."Сега"

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.