Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Задава ли се провал на санирането с 20% самоучастие?

Само 3 сгради участват, срокът изтича във вторник, а МРРБ не проведе нито едно разяснително събитие

10 коментара
Срокът за кандидатстване изтича във вторник, регионалният министър обеща да го удължи поне с още месец Сн.БГНЕС

По втория етап за енергийна ефективност на жилищните сгради с европари почти няма интерес за разлика от първия.

Само три сгради за близо 1 млн. лева са кандидатствали към момента при бюджет от 282 млн. лв. Според разчетите на Министерството на регионалното развитие и благоустройствато (МРРБ) средствата трябва да стигнат за около 300 сгради с разгърната застроена площ от около 1 милион квадратни метра.

В същото време крайният срок за кандидатстване изтича на 16 януари - вторник. Министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков вече съобщи, че срокът за кандидатстване ще бъде удължен до края на февруари. Официално публикувано решение за това обаче няма.

До момента МРРБ не е провело нито едно публично събитие, на което да обясни условията за кандидатстване по втория етап. Мистерия е и какви са намеренията му, ако не успее за договори целия ресурс по втория етап на процедурата.

Всичко това се разиграва на фона на усилията на няколко неправителствени организации и отделни общини да разясняват ползите от енергийната ефективност и защо трябва да се участва и на втория етап. Те обаче не са достатъчни към момента.

20% самоучастие на сградите

Освен липсата на публичност и широка разяснителна кампания от страна на държавата, основната причина за липсата на кандидати е изискването за 20% самоучастие от страна на етажната собственост.

Това е разбираемо - българите свикнаха държавата да обновява жилищата им безплатно за сметка на всички данъкоплатци. Този подход беше въведен по времето на ГЕРБ през 2015 г. със старта на Националната програма за енергийна ефективност на жилищните сгради. За близо десетина години по нея бяха обновени около 2000 блока за близо 2 млрд. лева от държавния бюджет. Миналата година служебното правителство предложи да се закрие програмата. Още 616 сгради за 164 млн. лв. бяха обновени безвъзмездно по други програми на МРРБ с европейско финансиране. Сметките показват, че общо обновените сгради са под 3 на сто от жилищния фонд, който има нужда от мерки за енергийна ефективност.

По Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) бяха заложени около 1.4 млрд. лв. за енергийна ефективност на частни жилищни сгради. Парите бяха разделени на две. Основната част от тях - на над 1.1 млрд. лв. отидоха отново за 100% финансиране на обновяването на сградите. Очаквано интересът беше голям - подадени над 3000 предложения за близо 4 милиарда лева.

Обявяване на резултатите от класирането за 100% грант доведе до голямо разочарование сред хората, защото едва 756 блока за над 1 милиард лева бяха одобрени. Класирането предизвика масово недоволство сред граждани и кметове, породено от съмнения за фалшиви одити. Тази седмица трябваше да има изслушване на регионалния и енергийния министри в парламента, но беше отложено за следващата седмица.

И докато траят неразбориите около класацията в първия етап, за втория няма никаква разяснителна кампания, а неизвестните около кандидатстването са прекалено много.

Кой може да кандидатства по втория етап?

Както и при първия етап, така и при втория могат да кандидатстват сгради с най-малко четири самостоятелни обекта, принадлежащи на различни собственици. Те трябва да са проектирани преди 26 април 1999 г. Изисква се още най-малко 60% на сто от разгърнатата застроена площ на сградата да са жилища.

Няма разлика в критериите за оценка на проектите и те са същите, както при първия етап. Това означава, че големите блокове са с преимущество при оценяването. Малко вероятно е обаче те да се включат, защото трудно биха осигурили необходимото съфинансиране. Все един ще се намери в сградата, който е социално слаб, няма възможност или просто не иска да се включи. Такава беше и идеята на служебното правителство, което написа критериите - в първия етап да спечелят големите, а вторият - да е за малките жилищни сгради, които по-лесно могат да се организират и да съберат 20-те процента.

В Насоките за кандидатстване е посочено, че по втория етап за енергийна ефективност на жилищните сгради се отпуска до 80% безвъзмездна финансова помощ от стойността на всички допустими разходи по проекта. Въпреки че от МРРБ уверяват, че собствениците трябва да осигурят само 20% съфинансиране, на практика това означава, че самоучастието може и да се окаже и повече от 20 на сто, защото не е твърдо фиксирано на 80%, а пише - до 80%, коментираха юристи пред Mediapool. Енергийни експерти обаче смятат, че сумата може да бъде надхвърлена само, ако име недопустими разходи, но за това собствениците са предупредени предварително.

Безвъзмездната помощ може да се използва за мерки за енергийна ефективност на сградата за достигане на клас на енергоспестяване минимум "В" и 30% енергийно спестяване. Тук е включено топлинно изолиране на външни стени, покрив, сутерен, подмяна на дограма, интервенции по електрическата инсталация и други енергоефективни мерки.

Допустими за финансиране са и съпътстващи мерки, като ремонт на покрива, гръмоотвода и заземителна инсталация, противопожарни врати и други.

Необходимите документи за кандидатстване по втория етап са същите като при първия, но има и още няколко нови, които етажната собственост трябва сама да изготви. По първия етап те се подготвяха от общината.

Така наред с документите за регистрация на сдружение на собствениците, изготвеното техническо обследване и паспорт на сградата, както и на енергийно обследване и сертификата на сградата, собствениците трябва да докажат, че са осигурили и 20% съфинансиране.

Идеалният вариант е ако всички дадат парите и ги внесат в банковата сметка на сдружението на собствениците. Другите възможности за осигуряване на съфинансирането са кредити, например от Фонда на фондовете или ЕСКО оператори, по думите на регионалния министър Андрей Цеков. https://www.mrrb.bg/bg/ministur-andrej-cekov-suzdavame-neobhodimite-programi-poveche-blokove-v-stranata-da-budat-sanirani/ До момента обаче МРРБ не е дало никакви разяснения относно тези две възможности и как ще се кандидатства в такъв случай. По тази причина остава мистерия дали те реално са осъществими.

Нови отговорности на етажната собственост

По втория етап, за разлика от първия, цялата отговорност от кандидатстването през изпълнението на проекта до отчитането му и постигането на заложените енергийни показатели се носи от етажната собственост. Това означава, че ако нещо не е наред в документите или не бъдат постигнати индикаторите на проекта за спестявания на енергия и вредни емисии, ще бъде наложена финансова корекция, която ще е за сметка на собствениците. Не е изключено да има случаи, в които собствениците на сградата да бъдат задължени да върнат цялата безвъзмездна помощ.

Не така е при първия етап, където въпреки съмненията за фалшиви енергийни одити, след това финансовите корекции ще се плащат от всички данъкоплатци, т.е. от целия български народ.

Хората едва ли знаят, че съгласно Насоките за кандидатстване по втория етап сдружението на собствениците има ангажимент, при изпълнението на проекта да възлага всички дейности по обновяването на сградата, освен ремонтните дейности. То трябва да изготви инвестиционния проект и оценката за съответствието му съгласно ЗУТ и Наредба 4 за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти и действащата нормативна уредба.

Този инвестиционен проект трябва да е придружен от количествени сметки по приложимите части и количествено-стойностна сметка (КСС) по видове строително-монтажни работи (СМР). При първия етап това се правеше от общинската администрация.

Освен това сдружението на собствениците трябва да осигури авторския и техническия надзор съгласно ЗУТ, а след това да въведе и обекта в експлоатация. Това означава, че сдружението на собствениците само трябва да избере съответните специализирани фирми. При първия етап всичко това се прави от общинската администрация.

След като сградата бъде въведена в експлоатация след обновяването ѝ, сдружението на собствениците е задължено да представи и независима експертна оценка, изготвена от сертифициран енергиен одитор.

Отделно сдружението на собствениците трябва да осигури публичност на проекта, организацията и управлението му.

Преди да подаде документите за кандидатстване, сдружението на собствениците трябва да съгласува с общината вида на процедурата за избор на СМР - инженеринг или поотделно поръчки за проектиране и за строителство, защото от това зависи бюджета на проектното предложение. Трябва да бъдат съгласувани още цени по дейности за целите на КСС по СМР.

Трябва да се уточни с общината и какви документи ще му бъдат признати, че съфинансирането от 20% е осигурено. Трябва да е разпределен и делът на всеки собственик от изискваното 20% съфинансиране на сградата. Това става на база идеални части от общите части и при отчитане смяна на дограма по индивидуални апартаменти.

Освен това в партньорското споразумение, което се подписва между сдружението на собствениците и общината, трябва да бъдат разпределени правата и задълженията между двете страни. Например при първия етап на кандидатстване забележките от МРРБ по предложението за отстраняване се изпращаха до общината, но имаше случаи, при които чиновници забравяха да уведомят сдружението на собствениците или го правеха със значително закъснение, поставяйки ги пред свършен факт.

Център за енергийна ефективност на Столична община

Всичко това показва, че справянето с всички тези документи се изискват специфични познания, което е причина Столична община да създаде Център за енергийна ефективност. В него се предоставя безплатна консултация относно документите за кандидатстване и как да се избират фирмите за различните видове дейности, които се възлагат от сдружението на собствениците.

Има и консултант за комплексна услуга, но неговата дейност се заплаща. Добрата новина е, че по втория етап на кандидатстването, дейността му е допустим разход, в рамките на 2% разходи за управление и публичност на проекта, съгласно Насоките за кандидатстване.

Консултантът може да организира всички дейности, да подготви документите за кандидатстване пред общината, да координира работата с общинската администрация, да осъществява инвеститорския контрол.

Той може да помогне и за техническата експертиза - да изготви КСС за СМР и бюджет за проекта, разпределението на разходите между отделните собственици в сдружението, да води счетоводна отчетност на направените разходи, да следи за законосъобразното изразходване на средствата и така да минимизира риска от налагане на финансови санкции.

Дали обаче потенциалните кандидати са запознати с всички тези детайли и има ли достатъчно експертиза в страната, за да окаже нужната подкрепа на желаещите - въпросът е по-скоро риторичен. Със сигурност обаче резултатите от втория етап трябва да послужат за изводи и препоръки за бъдещите програми, които занапред ще са със съфинансиране. Ако се вярва на МРРБ безплатното саниране за гражданите приключи с първия етап.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Отбелязвам
    #10

    Медияпул, това ли е най-важната новина от следобед?

  2. gg2
    #9

    Голям срам е да си българин в днешно време на международната сцена.
    В българската преса няма и една статия която да ви каже колко са убитите днес в Газа.
    Слугинажът на българските журналисти днес е на същото ниво като при комунизма и ме кара да мисля че не заслужаваме нито Ботев нито Левски.
    Априлското въстание е направено най-вече да се привлече вниманието на светът.
    Днес българските журналисти се правят че нищо не се случва в Газа.
    А клането там е на безпрецедентни висоти - 24 хиляди са убитите,

  3. xa_poznai
    #8
    Отговор на коментар #1

    Изключително се забавлявам на такива дървени философи като тебе дето и грам мозък нямат и дори не правят минимално усилие, но изключително щедро ни даряват със незнанието си! Не трябва много акъл да напишеш "цена на квадрат изолация", "калкулатор за дограма" или "смяна на тръби" за да видиш, че за 2000 лв няма дори да ти боядисат апартамента. Ама дето се вика поне се забавлявам с такива недорасляци дето всичко им е дошло наготово и тяхното компетентно мнение!

  4. magda.shishkova
    #7

    Не знам кой е измислил толкова препятствия пред една не сложна строителна дейност. Всяка община знае кои сгради / жил.блокове/спешно се нуждаят от саниране. Общините имат техн.отдели, архиекти и т.н. и могат много по лесно да решат въпроса , от колкото етажната собственост. Средна община има най много 1-3 блока за саниране и тяхна задача е да намери строител с оферта и да ги наеме. Уведомяват живущите за цената , която да платят и приключват. Изглежда за държавата не е важно да се усвоят по предназначение парите , а да ги откраднат.

  5. Антон
    #6
    Отговор на коментар #4

    Не точно... В бившето ГДР масовото саниране отдавна приключи, но: панел по панел, откриват металните връзки и ги подменят с "неръждавейка" - както му казват в БГ-то. - и оттам нататък, всичко друго..... У нас, саниране наричат лепенето на стиропор при което се скриват отворени фуги от разместване на панелите, пукнатини, най-често натъпкани с хартия от чували с цимент, всякакви конструкт. дефекти получени с времето и т.н..... Саниране се прави за удължаване на срока на сградата, а у нас, ако не полети стиропора от силен вятър, става за селфи пред гл. вход....

  6. Milenca
    #5

    Санирането е корупционна програма, краде се като за световно. Всъщност при всичко "безплатно" - учебници, здравеопазване се краде, и то яко. Макар че на нашенецът не му пука, щом пари не дава, пък ако ще да е компромисно.

  7. Milenca
    #4
    Отговор на коментар #3

    60 годишна панелка е за събаряне, а не за саниране.

  8. boriana
    #3

    Не следа от близи процеса. Нито съм наясно с правилата и изискванията. Но гледам около нас, кои сгради санират. Все такива на по 30-40 год. Докато в София има много панелни сгради, които са на повече от 60 години, чийто срок на годност изтича или предстои да изтече. Напр. в Надежда, Люлин. Не трябваше ли да се санират първо именно такива сгради. Като ще поправяме грешките и лошото социалистическо строителство да започнем от началото. Но явно парата и фирмите по саниране повече тежат от справедливите решения.

  9. KOH
    #2

    При пословичната неспособност на българина да се сдружава, за да защити своя интерес, чрез по-силния и представителен общ интерес, условията по тази програма са изгубена кауза. Настрани от това има в най-добрия случай към 30% природонаселение, което не ще да даде и стотинка за нищо повече от плюскане и пукница, нищо че живее в кочина. За да работи такава програма, трябва умело да се борави с тези дадености!

  10. Горскио
    #1

    Провалът на санирането със самоучастие е показателен - той означава, че санирането без самоучастие, както беше досега всъщност е било кражба на държавен бюджет (пари на данъкоплатеца) с петорно завишени цени (някъде повече, някъде по-малко).
    Гербаджийските обръчи по места доста се облажиха от тези 2 милиарда годишно инжекции от Боковото правителство.
    Сега мошеничеството лъсва - етажните собствености не виждат смисъл да минават през дълга административна процедура само и само да "получат"

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.