Журналисти: КТБ оказа натиск и върху Дойче веле

Журналистите Еми Барух и Иван Бедров пред бТВ.

Въпросът "Кой предложи Пеевски?" е метафора за цялата българска действителност и ние просто го зададохме, казаха журналистите Еми Барух и Иван Бедров по повод прекратеното сътрудничество с българската редакция на Дойче веле.

Миналата седмица от източноевропейската редакция на германската медия съобщиха, че са се разделили с двамата си нещатни сътрудници, защото проверка на публикациите на българската секция е показала, че няколко техни материали на двамата не съответстват на журналистическите стандарти на Дойче веле.

Причина за проверката беше писмо от Корпоративна търговска банка до Дойче веле, в което банката отправяше критиката, че публикациите на българската редакция по адрес на председателя на Надзорния ѝ съвет Цветан Василев са били едностранчиви, се казваше в съобщението. От Дойче веле обаче уточниха, че упреците на банката по същество са неоснователни и че решението за отстраняването на двамата журналисти "е направено напълно независимо от писмото на Корпоративна търговска банка (КТБ)".

"Изненадващото е, че КТБ успя да убеди началниците на голямата държавна независима медия. Това е натиск върху българската редакция на Дойче веле. Това писмо е изпратено до цялата висша редакция и те са се поддали на натиск”, коментира Еми Барух в сряда пред бТВ.

"Извратено е ние да обясняваме дали сме нарушили нещо, обвинени от някого, който е превърнал медии буквално в бухалки", допълни Иван Бедров в същото интервю.

Според Барух, която работи за Дойче веле повече от 23 години, позицията за неспазените журналистическите стандарти е лицемерна, още повече, че според официалното съобщение решението за отстраняването им е било взето "независимо от писмото на Корпоративна търговска банка”.

"Нито веднъж до този случай не съм получавала препоръки за какво да пиша и как да пиша. Може би Корпоративна търговска банка назначи Делян Пеевски и управлява тази държава”, заяви журналистката.

Бедров подчерта, че материалите, които се публикуват в Дойче веле, се проверяват стриктно и минават през "многостепенна форма на контрол".

"Не тази колегия е ядрото на злото – тя е подложена на натиск, поддала се е. Дойче веле и това, което се случи с нас, е елемент от една картина, за която българското общество има право да знае”, подчерта Еми Барух.

По думите ѝ, българската медийна среда прилича на тази от преди 1989 г., когато медиите са били последната врата, на която гражданите да почукат.

"Днес става същото. Хората стигат до медиите, защото институциите не откликват", подчерта Еми Барух и допълни: "Това правителство възпроизвежда обществените нрави на тоталитаризма с начина, по който оказва натиск. Ние сме част от пейзажа, но важното за аудиторията е да разбере защо пейзажът е такъв."

Преди ден Българският Хелзинкски комитет изпрати отворено писмо до Дойче веле, в което посочва, че решението за освобождаването на двамата български сътрудници "е взето непрозрачно и без ясна и подробна аргументация". БХК призовава Дойче веле да даде много по-детайлни обяснения за това точно кои журналистически стандарти на медията са нарушени, в точно кои текстове, точно по какъв начин.

Ако не са основателни упреците на КТБ в едностранчивост, значи материалите не са едностранчиви, тогава какви стандарти са нарушени, щом материалите са обективни, питат правозащитниците, които са убедени, че решението е взето под натиск и призовават то да бъде преразгледано, а Дойче веле да публикува разследване за медийната ситуация в България.

Още по темата
Още от България

Одобрявате ли протестите за цените на горивата?