Прокуратурата "отстреля" и Ненчев - отказал да работи с Москва за МиГ-овете

Военният министър в оставка: Малко странно, дори да не кажа смешно

Офанзивата на прокуратурата очаквано настигна и министъра на отбраната в оставка Николай Ненчев, който в сряда бе обвинен в престъпление по служба заради това, че е отказал руснаците да ремонтират старите съветски изтребители МиГ 29. След едночасовата си визита в столичното следствие Ненчев коментира, че е озадачен от поведението на прокуратурата, която го обвинява, че е "накърнил“ руските интереси.

"На мен ми е малко странно, дори да не кажа смешно, че съм накърнил, нарушил интересите на РСК МиГ”, коментира Ненчев, като добави, че не е притеснен.

"Затова, че съм се придържал строго към българския национален интерес и към интересите на нашите партньори, т.е. към Алианса, към който самите ние принадлежим. Обезпокоително е всичко това, което се случва", посочи Ненчев.

Адвокатът му Радан Кънев уточни, че засега само е повдигнато обвинението, но все още не са предявени материалите по делото.

"Стил на прокуратурата в България е да прави Пи Ар стратегия от досъдебни производства. Не е наш стил", каза Радан Кънев.

Освен повдигането на обвинение срещу Ненчев, прокуратурата в сряда излезе и със серия "експертни" и чисто политически коментари, според които той е докарал бойната авиация до почти пълна разруха. Тези коментари на практика повтарят тези на новоизбрания президент Румен Радев, лансирани многократно по време на предизборната му кампания.

Какви точно са обвиненията срещу Ненчев?

Държавното обвинение твърди, че Ненчев е извършил особено тежко престъпление по служба, като съзнателно не е "привел в изпълнение договори с АО "РСК МИГ“ за удължаване на ресурса на два двигателя и за ремонт на други два и на кутия за самолетен агрегат за изтребителите МиГ 29 на обща стойност 3 773 000 евро".

Говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова уточни, че Ненчев още на 13 февруари е упълномощил тогавашния директора на дирекция "Инвестиции в отбраната“ Венислав Цанов да подпише договорите и той го е направил. След това обаче Ненчев решил да не ги изпълни и според прокуратурата между 5 май и 9 септември 2015 г. е дал указания на заместничката си Десислава Йосифова да държи въпросните два договора в служебната си каса.

"И да не предприема каквито и да било действия по изпълнението им, за да не бъде осъществен ремонтът на самолетите, собственост на страната ни в АО "РСК МИГ“, посочват от обвинението.

По тази причина от руската страна изобщо не разбрали, че договорите са били подписани.

Подписалият договорите Венислав Цанов не е случаен човек. Той бе смятан за сивия кардинал в министерството в началото на управлението на Ненчев. Военният министър дори реши да му увеличи правомощията, като сля две дирекции - "Отбранителна аквизиция" и "Инфраструктура на отбраната" и назначи Цанов за техен шеф. Заради интерес на прокуратурата към обществените поръчки на МО обаче Ненчев свали доверието си от него и и по негово искане висшият чиновник излезе в отпуск.

Попитана дали прокуратурата няма да търси наказателна отговорност и от заместничката на Ненчев, която е прибрала договорите с РСК в касата на ведомството, говорителят на главния прокурор коментира, че за държавното обвинение поведението на Йосифова било адекватно за подчиненото положение, в което се намирала спрямо министъра.

Според Арнаудова тя нееднократно е писала докладни по случая с двата договора, но Ненчев ги оставял без движение.

Kампанията на Румен Радев в действие

Арнаудова на няколко пъти подчерта, че с тези си действия Ненчев е предизвикал опасност "България да загуби въздушния си суверенитет".

Според прокуратурата ВВС били доведени до състояние на "почти пълен колапс". Oт обясненията на Арнаудова обаче не стана ясно откъде прокуратурата разполага с експертиза за подобни твърдения.

По времето когато се разиграва целия казус шеф на Военновъздушните сили е новоизбраният президент Румен Радев. Той също е бил разпитан.

Той е бил призован само в качеството му на свидетел, уточни Арнаудова.

След напускането на армията, за да влезе в политиката, Радев защитаваше същата теза, която сега експлоатира и прокуратурата. Премиерът Бойко Борисов и военният министър Николай Ненчев обаче многократно заявиха, че твърденията на Радев за апокалиптичното състояние на военната авиация не отговарят на истината.

Премиерът Бойко Борисов, който също намина в сряда през следствието, но заради казуса с ваксините, отказа да коментира по същество поредното обвинение срещу министър от кабинета му, като посочи лаконично, че "правителството е обезпечило ВВС, отпускайки 50 милиона лева за чисто нови двигатели на МиГ-29, както и за ремонт на стари".

Делото по сигнал на гражданин

Говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова уточни, че делото срещу Ненчев е образувано по сигнал на гражданин, подаден още на 11 ноември 2015 г. Информацията му е била препратена на ДАНС, която води проверка близо една година.

На 4 октомври т.г. прокуратурата образува досъдебното производство, по което в сряда министърът в оставка стана обвиняем.

По делото вече са разпитани общо 18 свидетели, сред които обаче не е неизвестният гражданин, подал първоначалния сигнал, проверен впоследствие от ДАНС.

Двата договора с РСК "МиГ" са иззети в оригинал от разследващите, информира Арнаудова.

Тя добави още, че засега по това разследване не е предвиден разпит на премиера в оставка Бойко Борисов.

Вади ли прокуратурата класифицирана информация?

Според разследващите министърът в оставка с действията си е провокирал опасност от "допускане на тежки летателни инциденти, поради разтренираност“.

Настъпили са значителни вредни последици за армията – "спаднал е през 2015 г. нальота на пилоти от ВВС на Република България на 33 часа за една година, при установен в НАТО стандарт от 180 летателни часа за година или поне минимум 80 летателни часа за година“.

Интересна подробност е, че МО от години твърди, че информацията колко точно летят българските пилоти е строго секретна и оповестяването ѝ би означавало законово нарушение.

Арнаудова коментира по този повод, че стандартите на НАТО, посочени в съобщението, категорично не били секретни. Тя обаче пропусна да обърне внимание, че освен стандартите прокуратурата съобщава и конкретни данни за подготовката и състоянието на българската армия.

"Действията на министър Ненчев са довели до намаляване на броя на подготвения летателен състав и свръхнатоварване на летците, носещи бойно дежурство по Air Policing и невъзможност за осигуряване на подготовката на млади летци на МиГ 29. Поради това е било и невъзможно да се поддържа необходимият брой подготвени летци“, обявиха от Софийската градска прокуратура.

От обвинението не уточняват на каква точно експертиза се основава това твърдение.

На Ненчев е определена най-леката мярка за неотклонение – "подписка“.

Ненчев и недоказаният опит за подкуп 
 
Ремонтът на руските изтребители не е нова тема за прокуратурата.  В края на април 2015 година Ненчев заяви в интервю за в. "Сега", че са му били предложени "сериозни проценти" от евентуална бъдеща сделка за ремонта на руските "МиГ"-ове.
 
Прокуратурата започна проверка, но я прекрати, тъй като твърденията на Ненчев не намерили потвърждение.
 
"Ако някой иска да извади 80 млн. лв., аз съм съгласен. И то сега, в тази тежка криза. Как да постъпим? Нали разбирате, че ако аз бих искал да злоупотребя, това е най-лесната форма, а те са изключително изобретателни, процент от тези 80 млн. лв. се опитаха да предложат", заяви тогава Ненчев, без да посочи кой е авторът на това примамливо предложение.
 
Прокуратурата обаче съобщи, че "само и единствено в твърденията на министъра на отбраната се съдържат някакви данни, че непознато лице му е предложило среща във връзка с поддръжката на МиГ – 29, както и че щял да остане доволен, тъй като процентът бил добър".
 
Руснаците и сделката с Полша
 
В края на м.г. Николай Ненчев се отказа от услугите на руснаците, които поддържаха изтребителите МиГ 29 досега, и сключи договор с Полша за ремонт на шест двигатели за старите съветски машини.
 
Идеята на военното министерство бе така да се заобиколи стопроцентовата зависимост на българската бойна авиация от Русия, за което НАТО настоява от години. Освен това Ненчев твърди, че условията на поляците са по-изгодни от руските, а допълнителни плюсове в избора им е режимът на европейски санкции към Москва.
 
Споразумението с Полша бе ратифицирано от парламента. То бе подкрепено от ГЕРБ, ПФ, РБ, ДПС и няколко депутати от БДЦ. "Атака" и "БСП лява България" бяха "против". АБВ не участваха в гласуването.
 
Решението на Ненчев очаквано предизвика остра реакция от страна на Москва, която заплаши да оспори договора в съда. Според руснаците само те имат лиценз да извършат ремонта.
 
Ненчев искаше да подпише с Полша и ново споразумение за цялостната поддръжка на самолетите, но се оказа, че тя няма капацитет да я поеме.
 
Още през май тази година Ненчев бе разпитан от Софийската градска прокуратура (СГП) за обстоятелствата около договора с Полша. Тогава той обясни, че сделката е била одобрена от Министерския съвет и ратифицирана от парламента. Към момента публично не са известни основанията за проверката, нито кои аспекти на споразумението за МиГ-овете се проверяват.
 
Споразумението с Полша предвижда удължаване на експлоатационния ресурс на шест двигатели за МиГ-29 на българските военновъздушни сили (ВВС) за над 6 млн. евро. След ремонта двигателите ще имат ресурс от 350 часа. Гаранцията ще е 24 месеца или 200 летателни часа.
 
Какво стана?
 
В крайна сметка Ненчев не подписа споразумение за цялостната поддръжка на самолетите с Полша и преди няколко седмици МО отново се върна в руската орбита, като министерството закупи двигатели за изтребителите отново от Русия, но през български посредник.
 
Прокуратурата вече обвини здравния министър в оставка Петър Москов и заместника му Адам Персенски заради размяната на ваксини с Турция. По случая прокуратурата привика за обяснения и всички останали министри, подписали решението на правителството.
Споделяне

Още по темата

Още от България

Какво показва отмяната на карантини за VIP- персони в България?