Бургас-Александруполис ще се управлява от офшор в Холандия

Бургас-Александруполис ще се управлява от офшор в Холандия

Бъдещата международна проектна компания (МПК), която ще управлява петролната тръба Бургас-Александруполис, ще бъде регистрирана в офшорната зона Холандия, съобщиха в петък от Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Това са решили преди ден в Атина фирмите от България, Гърция и Русия, които ще влязат като акционери в проекта.

За регистрация в офшорна зона настояваше мажоритарният собственик на тръбата – руските компании “Транснефт”, “Роснефт” и “Газпром нефт”, които държат общо 51%. Другите обсъждани варианти за регистрацията на проектната компания бяха в Люксембург и Кипър.

От МРРБ за пореден път се похвалиха за успехите, които България е успяла да постигне в преговорите за Бургас-Александруполис. При посещението си в Москва миналата седмица, министърът на икономиката и енергетиката Петър Димитров и Стефан Гунчев, шеф на кабинета на строителния министър Гагаузов, подписаха нов съвместен протокол с руските участници в проекта. Твърди се, че руската страна се отказа от всички претенции спрямо България.

Според Гунчев подписаният в Атина протокол преповтаря вече постигнатите договорености в Москва. По думите му вече са решени трите болезнени въпроса, свързани с месторегистрация на компанията, защита на миноритарните собственици и запълняемостта на тръбата.

През последната половин година преговорите зациклиха заради искането на Русия към България и Гърция или да продадат дела си в съоръжението, или да осигурят петрол срещу него.

Българското правителство не съобщава причините, поради които руската страна изненадващо се отказа от претенциите си.

Освен че се ангажираха с осигуряване на нужните количества петрол, руските фирми дори отстъпиха и за мнозинството, с което ще се вземат решенията в МПК – 80 на сто. Това означава консенсус на събранието на акционерите.

Гръцкият в. “Навтемборики” цитира в петък министъра на развитието Христос Фоляс, според когото 99 на сто от гръцкият дял е в ръцете на частни компании и те преценяват рисковете на инвестициите си. Българският и руският дял са притежание на 100% държавни фирми. Българските 24.5% се държат от “Булгаргаз Холдинг” и “Техноекспортстрой”. От гръцка страна акционери са “Хеленик петролиум” (Hellenic petroleum) и “Траки” (Thraki) – общо 23.5 % и 1% за гръцката държава.

Въпреки оптимизма, не е ясно дали България е повдигнала въпроса за директното плащане на транзитните такси в бюджета. Понеже според последните сведения има вариант те да влизат в проектната компания и тя да ги плаща на двете държави. Специалисти, които работят по енергийните проекти, коментираха, че транзитните такси задължително влизат директно в бюджета, също като акцизите върху горивата. Особено при ситуацията на компания, регистрирана в офшорна зона и потенциална възможност за укриване на печалба.

Отстъпки за “Южен поток”?

Според източници на Mediapool, благосклонността на Москва този път е получена срещу сериозни отстъпки от българска страна по отношение на собствеността на проекта за газопровод “Южен поток”, който трябва да доставя суровина от Русия до Италия.

Специалисти от сектора коментираха, че Русия изобщо не възнамерява да работи по Бургас-Александруполис, защото не разполага с необходимите количества суров петрол. Както Mediapool писа преди няколко месеца, един от най-сериозните потенциални източници на суровина за петролната тръба - американската компания “Шеврон” - се отказа от участие в проекта.

През седмицата гръцкият в. “Имерисия” писа, че българите са успели да се споразумеят с Русия за проекта  “Южен поток”. Въпреки че министър Петър Димитров твърди, че при посещението му в Москва не е повдиган въпроса за собствеността върху газопреносната мрежа на наша територия.

Според българското законодателство, газопреносните мрежи могат да са само публична държавна собственост, докато за петролните тръби няма такова изискване, коментираха специалисти от бранша. Руснаците могат да получат право върху нея, само ако правителството внесе промени в действащия Закон за енергетиката, коментираха експерти. Българският парламент може да бъде убеден по-лесно да приеме подобна промяна, ако се изтъкнат постигнатите отстъпки по другия голям проект - Бургас-Александруполис.

Собствеността на тръбата през България ще зависи и от третия пакет мерки, който ЕК предложи за разделяне на производството, доставката и търговията на енергоресурси. Той предвижда инфраструктурни проекти, в които участват трети страни, да бъдат одобрявани от ЕК, която да може да поставя условия към енергийните инвеститори извън ЕС.

Все още не е утвърдено трасето на газопровода “Южен поток” и има спорове откъде да мине тръбата след като пресече България. Тя може да стигне до Италия през Гърция, през Македония или Сърбия.

“Южен поток” може да остане само политическа декларация

Разглеждайки бъдещето на “Южен поток”, руското издание “Время новостей” пише, че при избор на трасе през Гърция, част от тръбата на “Южен поток”  може да мине в един коридор с тази на Бургас-Александруполис и дори да се строи заедно с нея. При този вариант обаче тръбата ще излезе на не толкова развития селскостопански южен район на Италия и търсенето няма да е голямо. Освен това в тази част на Апенините вече се проектира газопроводът “Посейдон”, който ще транспортира газ от Азербайджан. Този проект се разработва от държавната гръцка компания ДЕПА и друга италианска компания – “Едисон”, която е конкурент на “Ени”.

Друг възможен маршрут е през Сърбия и Словения, което ще отведе края на тръбата в развитите северни райони на Италия. Съответните меморандуми за взаимодействие вече са подписани и в Белград, и в Любляна.

“Время новостей” обаче посочва, че меморандумът по “Южен поток” с нищо не обвързва страните, които са го подписали. Не са ясни нито сроковете за строителство, нито обемът на доставките (макар че се цитира цифрата 30 млрд. куб.м.). Поради всичко това този проект може да се разглежда преди всичко като политическа декларация, която вероятно скоро няма да се реализира, а е възможно и никога да не се реализира, пише “Время новостей”.

Като част от проблемите пред “Южен поток” се посочва и проектът “Набуко”, който ЕС, според руското издание, счита за крайъгълен камък за своята енергийна независимост от Русия.

“Южен поток” е изключително важен за руския монополист “Газпром” от геополитическа гледна точка. Защото ще осигури допълнителни количества на газ в страните от Южна Европа и ще понижи шансовете за изграждане на останалите проекти за транзит на газ до страните от ЕС и най-вече чрез “Набуко”, коментира “Время новостей”.  

Още по темата
Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: