Довършването на "Струма" тръгва през лятото, ако кметовете "не обърнат каруцата"

Подписването на договора за новите 13 км от автомагистрала "Струма", сн. БГНЕС

Довършването на магистрала "Струма" в участъка между Благоевград и Сандански ще продължи през лятото. Това обаче ще се случи, ако кметовете от региона се справят с процедурите по отчуждаване на терени по трасето, защото те могат да "обърнат каруцата". Това каза министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова при подписването на договора с изпълнителя на 13-километровата отсечка между Благоевград и Крупник.

"Решихме на принципа "Не оставяй днешната работа за утре" да завършим последния работен ден на 2015 г. със сключването на този изключително важен договор за пътното направление от магистрала "Струма", което предстои да завършим", допълни Павлова.

Тя обясни, че ще се работи на "пренатегнат и свит график", като строителните дейности трябва да приключат за около три години и половина. Това означава, че отсечките между Благоевград и Крупник и Кресна Сандански трябва да са готови най-късно през лятото на 2019 г.

Магистрала "Струма" е изключително важен транспортен европейски коридор, който свързва Западна Европа с Егейско море.

Пренатегнатият график

Дотук е била документалната подготовка по проекта, сега предстои най-тежкото, отбеляза Павлова.

През 2016 г. екипът на строителя трябва да извърши допроектирането с надзора. 

Екипът на Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" заедно с областния управител на Благоевград и кметовете от региона трябва да се справят с отчуждаването на имотите, за да може още лятото на следващата година да започнат строителните дейности, каза Павлова.

Участъкът между Благоевград и Крупник е с дължина от около 13 км. Той ще се строи от българското обединение "АМ СТРУМА 3.1" с водещ партньор благоевградската фирма "Агромах" ЕООД, която през тази година спаси довършването на отсечките от Сандански до ГКПП "Кулата" на "Струма" и от Оризово до Димитровград на "Марица".

Останалите фирми в обединението са "Пътища Пловдив" АД, "Хидрострой" АД, "Пътища Пловдив Груп" ЕООД, "АБ" АД и "Алве Консулт" ЕООД. Договорът с тях е за 186 млн. лв.

Надзорът ще се осъществява от обединението "СН АМ Струма Лот 3.1" с участници британската "Мотт МакДоналд Лимитид" и българските "Трансконсулт-БГ" ООД и "Тест Консултинг" ООД. Договърт с тях е малко над 2 млн. лв.

Предвидено е строителството на 8 моста с обща дължина от около 850 м, три надлеза и три  подлеза, четири селскостопански подлеза и три пътни възли.

За Кресна – Сандански проектирането е в ход

В края на септември беше подписан и договорът за строителство на 24-километровата отсечката между Кресна и Сандански с консорциум "Струма – Лот 3.3" за близо 281 млн. лв. с ДДС. В обединението влизат "ГБС Инфраструктурно строителство" АД, "Пътстрой-92" АД, "Главболгарстрой" АД и "Геострой" АД.

По този участък вече вървят дейностите по проектиране и отчуждаване на терените и строителството може да започне през пролетта или лятото на 2016 г., каза Павлова.

В момента тръжна процедура за избор на изпълнител на най-дългия тунел у нас от 2 километра при село Железница. Макар и малко, съоръжението е много важно, защото е част от направлението Благоевград – Симитли – Крупник, така че бързото избиране на изпълнител ще позволи стартиране на строителни дейности до края на следващата  година, каза Павлова.

Избор на строител за Кресненското дефиле през 2016 г.

Така остава изграждането на 20-километровото трасе през Кресненското дефиле.

Идейният му проект е готов и текат процедурите по изготвяне на доклада за оценката за въздействие на околната среда. В началото на следващата година ще се проведат обществени обсъждания по него. След това цялостният проект за магистрала "Струма" между Благоевград и Сандански ще се подаде за издаване на решение от Министерството на околната среда и ще се пристъпи към окомплектоване на апликационната форма за одобрение на проекта от Европейската комисия, каза Павлова.

Тя се надява това да се случи до лятото на 2016 г., за да може до края на следващата да се обяви процедурата за избор на строител.

"Предложените от нас варианти включват преминаване през дефилето, ползвайки съществуващия път, в комбинация от тунели и виадукти. Не разглеждаме, тъй като е недопустим, големия тунел", каза Павлова.

Тя уточни, че се търси преминаване по "най-екологичния, технически и финансов модел".

Целта е до декември 2022 г. магистрала "Струма" да бъде завършена, каза Павлова.

Още по темата
Още от Бизнес

Одобрявате ли протестите за цените на горивата?