ГЕРБ изхарчи 8.4 млн. лв. за кампании на селската европрограма

Най-ефективна била пропагандата по събори, а две млади пиарки се оказаха майсторки на платените профили в социалните мрежи

ГЕРБ изхарчи 8.4 млн. лв. за кампании на селската европрограма

Близо десет милиона лева европейски пари е изхарчило Министерството на земеделието и храните за популяризиране на възможностите за финансиране на частни и общински проекти за развитието на селските райони. Това е станало за четирите години от действието на европейските фондове. Ударните плащания за телевизионни клипове, цели предавания и филми, брошури, дипляни и дори изработване и поддържане на профили в социалните мрежи Facebook и Twitter и разясняване на Праграмата за развитие на селските райони (ПРСР) по събори и изложения, обаче са тръгнали от миналата есен. Това става ясно от предоставени от Министерството на земеделието и храните (МЗХ) на Mediapool данни, изискани по Закона за достъп до обществена информация.

Според справката Комуникационният план за информираност и публичност на ПРСР, какъвто има всяка една от оперативните европрограми, се прилага от август 2008 г. Първите плащания по него са направени в началото на 2009 г. До парламентарните избори през юли същата година са били изхарчени 1.6 млн. лв., останалите 8.4 млн. лв. е дало сегашното ръководство на агроведомството.

Предоставена през ноември 2011 г. справка от министъра на еврофондовете Томислав Дончев на Mediapool сочеше, че земеделското министерство дотогава е платило 4 млн. лв. за популяризиране на ПРСР. Така излиза, че за по-малко от година правителството на ГЕРБ е платило 4.4 млн. лв. на радиа, телевизии, вестници, списания и пиар агенции, които да разясняват на фермери, общини и предприемачи как да вземат европари за проекти за земеделски бизнес, модернизация на предприятие, залесяване, строеж на малки хотели и на малки вятърни и слънчеви централи.

Изразходването на тези средства е според изискванията на Европейската комисия и плащанията се правят от Държавен фонд "Земеделие", като разходите се следят от българската и европейската сметна палата и от Агенцията "Държавна финансова инспекция", обясняват от МЗХ.

Кои медии са предпочетени за кампаниите, по какви критерии и колко пари са дадени на всяка от тях, предстои да се установи. Скандалът, който насочи вниманието към темата, избухна в началото на месеца след разкритие на блога "Отворен парламент" , че министерството е платило 50 000 лв. за популяризиране на ПРСР във Facebook и Twitter и други 50 000 лв. - за публикуване на информация в интернет форуми в продължение на година. МЗХ отказа да каже кои фирми са получили поръчката, като медиите бяха посъветвани да подадат запитване по Закона за достъп до информация. Отговорите бяха разпратени на 21 август.

Пари за медии, печатници и събори

От 10-те млн. лв., платени за разясняване на програмата, 35 процента са дадени на обществени и частни електронни медии за провеждане на информационни кампании. За директни разяснения сред широката общественост по време на семинари, събори и изложение са предоставени 17.3 на сто от средствата.

Директното разясняване на програмата по селските събори било препоръчано от самата Европейска комисия, посочват от земеделското министерство. Такава кампания ще има и тази неделя – на добруджанския фолклорен събор "Богородица“ в Генерал Тошево.

За публикации във вестници и за отпечатване и разпространение на брошури и дипляни са отишли 20.6 процента от десетте милиона лева. За изготвянето на клипове и филми (някои от които се разпространяваха с тиражите на столични вестници – бел. ред.) и за външна реклама (билбордове и банери вероятно – бел. ред.) са предоставени 19.5 на сто от парите. Останалите 7.6% са предоставени за изготвяне на концепции и анализи, социологически проучвания; провеждане на промоционални кампании за производство на биологични продукти и публикуване на специализирана информация в интернет, пише в справката на МЗХ.

Тя потвърждава станалите известни в началото на август скандални договори за изработка и поддържане на акаунти във Facebook и Twitter.

Тяхната обща стойност е 94 300 лв., а продължителността една година.  От посочената сума 47 500 лв. са за изработване и поддържане на профили на ПРСР във Facebook и Twitter, а 46 800 лева - за публикации в интернет форуми. Двата договора са възложени след провеждане на обществена поръчка и са избрани фирмите, предложили най-ниска цена, обясняват от агроведомството.

Млади пиарки - майсторски на профили в социалните мрежи

Профилите в двете социални мрежи са направени и се поддържат от фирмата "Кей Ем Ком", която е собственост на бивш служител на дирекцията за връзки с обществеността на Българската агенция за безопасност на храните, част от МЗХ. 25-годишната Кристина Спасова е учредила агенцията за връзки с обществеността заедно с 24-годишната си колежката Лора Димитрова на 26 септември 2011 г., докогато е била на работа в земеделското министерство. Поръчката, която тя печели, е обявена през ноември чрез покани до три компании, сред които и тази на пиарките. Димитрова обаче продължава да работи в МЗХ до края на февруари 2012 г., но през юни излиза от общата фирма, сочи справка в ДАКСИ. По това време дяловете на фирмата, която е с капитал от 2 лева, са прехвърлени за кратко на Лора Димитрова, която е работила в същата дирекция като младши експерт до 27.02.2012 г.

През ноември 2011 "Кей Ем Ком" се е сдружила с пиар агенцията "Ди енд Ди", но впоследствие консорциумът е закрит, като няма данни да е участвал в някакъв конкурс.

На "Кей Ем Ком" до 10 август 2012 г. са платени 15 833 лв. за техническата изработка на страниците и качването на 20 хил. страници документи като архив. Компанията трябва и да поддържа профилите като отговаря на отправените от потребителите въпроси. Останалата част от възнаграждението ще се изплаща според отчетената от изпълнителя дейност. "За ефективно например по договора за създаване и поддържане на интернет страница по ПРСР във Facebook и Twitter ще се счита, ако страницата е успяла да привлече най-малко 1300 потребители от конкретната таргет група и да е предизвикала техния интерес чрез задаване на въпроси за програмата и нейните мерки, както и търсене на информация за финансиране по нея", пише в отговорите на МЗХ.

Справка във Facebook профила на ПРСР обаче показва, че няколко месеца преди изтичането на договора с двете пиарки харесванията са 24, а последователите в  Twitter са едва трима, което е доста далеч от търсения ефект. След избухването на скандала бе отчетен лек ръст - Facebook страницата на ПРСР има 215 харесвания, а в Twitter последователите са 22.

Дежурен писач по форуми

Договорът за писане във форумите на интернет сайтове за програмата за селските райони е спечелен в началото на тази година от фирмата "Ем Енд Марк" ЕООД, чийто собственик е 25-годишният Антони Стоев. На него обаче още нищо не е платено, тъй като отчетът му в кои сайтове колко е писал, в момента се разглежда от агроведомството.

Антони Стоев е свързан с Емил Дойчинов и през него - с Цонка Дойчинова от агенция "Ди енд Ди".

От министерството обясниха, че след изтичането на двата едногодишни договора за "интернет обслужване" не се предвижда сключването на други за същите услуги, тъй като през 2013 г. трябва да се направи анализ за ефекта от изпълнението на комуникационния план по ПРСР.

Нови пари за Facebook и Twitter профилите и писане в интернет форумите ще бъдат заделени през следващия седемгодишен период на Програмата за развитие на селските райони от 2014-2020 г.

"Следващият избран за изпълнител на подобна услуга би следвало да се ангажира не само с поддръжката на съществуващите вече страници и профили, но и с актуализация на информацията, тяхното развитие и обновяване, както и с популяризиране и обобщаване на резултатите от приключващия период", пише в отговорите на МЗХ.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?