Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

КЗК спира "Максим такси" и го глобява с едва 3520 лв.

Безспорно е, че става дума за транспортна услуга, смята антимонополната комисия

3 коментара
КЗК спира "Максим такси" и го глобява с едва 3520 лв.

Платформата за таксиметров превоз "Максим такси" трябва незабавно да прекрати дейността си на територията на България, реши Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).

Причината е, че дружеството осъществява нелоялна конкуренция и няма необходимите разрешителни за извършване на транспортна услуга. Наложена му е глоба в размер на 8% от годишните приходи, която възлиза на 3520 лв.

Едва след медийни публикации през март 2019 г. антимонополната комисия започна да разглежда случая с безконтролната услуга за свързване на пътуващи чрез смартфон приложение с шофьори, които са готови да превозят клиентите до посочената дестинация. Част от шофьорите са регистрирани таксиметрови водачи и плащат данъци, но друга част са физически лица, които не се отчитат никъде и ползват личните си автомобили.

"Максим такси", което доби известност като руския Юбер, работи у нас от 2014 г., но преди месец март бе проверявана единствено от Националната агенция за приходите. През март тази година се стигна дори до протести на потърпевшите от нелоялната конкуренция на "Максим" таксита.

Компанията "Максим" е руска, основана е през 2003 г., а сайтът ѝ има версии на 15 езика. Фирмата разчита на модела на споделени пътувания, при който всеки може да стане шофьор със собствения си автомобил и да кара колкото време желае, без да бъде обвързан с договор.

Принципът ѝ на работа е като на популярната услуга "Юбер", която у нас бе забранена от съда през 2015 г. Мотивът на Върховния административен съд бе, че се извършва нелоялна конкуренция в превозите на пътници, с което бе потвърдено решението на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) за незабавно спиране на недобросъвестната търговска практика. Преди това КЗК наложи четири глоби за общо 200 хил. лева на двете фирми, които предлагаха нас услугата за превози "Юбер" (Uber) – холандските Uber BV и Rasier Operations.

По казуса "Юбер" през 2017 г. се произнесе и Съдът на ЕС, който прие, че не става дума само за посредническа информационна услуга, а и за транспортна услуга, за която трябва да се прилага съответното законодателство.

"Безспорно предоставяната от ответното дружество услуга "Максим" има белезите на таксиметров превоз на пътници, доколкото се извършва с лек автомобил срещу заплащане, по заявен от пътника маршрут", пише в решението на КЗК. Оттам сравняват услугата на "Максим" с платформи като TaxiMe, които обаче не извършват нарушение, защото работят с регистрирани таксиметрови превозвачи.

Антимонополната комисия счита, че в случая става въпрос за "недобросъвестна практика в разрез с лоялната конкуренция". "По този начин ответното дружество нарушава правилата на честната конкуренция, като си осигурява нелоялно предимство и извлича икономическа полза от това поведение", пише още КЗК.

Разпореждането на КЗК за спиране на дейността на "Максим" подлежи на незабавно изпълнение, макар че самото решение може да се обжалва пред Административен съд – София.

Налага се и глоба на дружеството в размер на 8% от нетните му приходи от продажби през 2018 г. Официално обаче те са само 44 000 лв., което е и причината санкцията да е минимална – едва 3520 лв.

Таксиметровият бранш приветства решението на КЗК и благодари на всички държавни институции, които са взели мерки за прекратяване на закононарушението.

Секторът обаче настоява да се вземат спешни мерки, за да се предотврати всякаква възможност за ново подобно нарушение. 

"Не трябва да забравяме, че след "Юбер" и "Максим" поема по техния път, но възможността за появата на нови такива търговски дружества не е изкоренена, както не е изкоренена възможността за възпроизвеждането на забранената дейност от на практика същите дружества под друго търговско име или с друго име на забранената платформа, или от друг сървър и т. н. Ето защо молим настоятелно за спешна среща в Главна прокуратура с участието на заинтересованите страни с цел избистрянето на законови текстове като превенция на такава уродлива възможност днес и за в бъдеще", посочва в декларация "Съюз такси".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. boriana
    #3

    Добро решение. Руска компания. Ако можеше още руски компании да получат прът в оста ще бъде добре.

  2. dimitardi100
    #2

    Браво ! За да съществува една пазарна икономика трябва да има еднакви условия за всички ! Тарикати като юбър и максим не се придържат към правилата и така си създават предимство ! Много добра реакция на българските институции ! А що се отнася до конкуренцията тя си съществува - цените, колите и шофьорите са различни и всеки може да избира !

  3. Baraev
    #1

    Единствените потърпевши тук са потребителите! Няма нелоялна конкуренция, има просто конкуренция, и това Е безспорно!!! Иначе другото безспорно нещо е тъп0тията на таксиджиите неразбиращи, че никой не им е виновен за скапаните условия на които са се съгласили да работят! А и като ги погледнеш те си го заслужават - смърдят, лъжат, псуват.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.