Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

МО няма пари да осигури необходимите летателни часове за пилотите

Причините за авиокатастрофата ще са ясни следващата седмица

30 коментара
МО няма пари да осигури необходимите летателни часове за пилотите

Министерството на отбраната няма необходимите средства, за да осигури на военните пилоти толкова летателни часове, колкото имат колегите им в НАТО. Това стана ясно ден, след като изтребител МиГ 29 се разби близо до пловдивско село, малко след като пилотите му катапултираха.

В петък военният министър Аню Ангелов, който бе изслушан в парламента за инцидента, обясни, че българските пилоти имали средно по 80 часа годишно във въздуха при средни за страните членки на НАТО – 160 часа.

"Около 80 часа - това е, което в момента можем да осигурим. Само за 2011 г. сме изхрачили допълнително 50 млн. лева за гориво и българските пилоти са провели 24 процента
повече учения и полети в сравнение с 2010 г. През тази година също предвиждаме увеличение на полетите с около 34 процента", заяви Аню Ангелов.

Той съобщи, че майор Илия Дойчинов, който е пилотирал авариралия самолет, има общо над 800 летателни часа, а от началото на 2012 г. досега има 27 часа.

Според експерти и представители на военновъздушните сили обявените от Ангелов 80 летателни часове са силно завишени, като реално военните пилоти прекарват във въздуха по-малко от 60 часа годишно.

Ангелов съобщи, че двамата пилоти на разбилия се самолет майор Дойчинов и капитан Петър Методиев са с гръбначни травми, характерни при катапултиране. Те са транспортирани от военна болница Пловдив във ВМА София за пълни изследвания, но се очаква да нямат трайни увреждания.

Военният министър каза още, че комисията, която разследва катастрофата, трябва да
излезе с доклад до 20 дни, но се надява това да стане в средата или в края на следващата седмица. Възможните причини за инцидента са човешка грешка при пилотирането или техническа неизправност.

"Благодарение на професионалните действия на екипажа, както и на групата за ръководство на полети, са избегнати човешки жертви и не са причинени щети на сгради", заяви Ангелов.

Изтребителят МиГ-29 се запали и падна близо до пловдивското село Голям чардак в четвъртък. Инцидентът е стана при учебен полет по време на българо-американското учение "Тракийска звезда", което се провежда на авиобаза Граф Игнатиево. Това е втората катастрофа с МиГ-29, откакто машините са доставени през 1989 година.

От МО съобщиха, че разбилият се самолет не е бил застрахован.

"Мисля, че тук явно оценката е, че това си е риск голям и няма особено голямо желание и от застрахователните компании да правят такова нещо", обясни командирът на Военно-въздушните сили генерал майор Константин Попов пред Дарик радио.

България вече разполага с 15 изтребители МиГ-29, като на тях се разчита да пазят въздушното ни пространство до 2025 година. Министерството на отбраната има рамково споразумение с руската компания РСК "МиГ" за поддържане в летателна годност на самолетите. На всеки определен летателни часа машините преминават през планов ремонт под руски надзор.

Министерството на отбраната подготвя в момента проект за закупуването на нов изтребител, но военният министър Аню Ангелов съобщи, че конкурсът няма да бъде обявен до края на мандата на това правителство заради липсата на достатъчно средства. Очаква се това да бъде най-скъпата сделка от модернизацията на армията.

Последните сигнали, които излязоха от МО, бяха, че България се е насочила към закупуването на самолети втора ръка. Ангелов каза в петък, че страната няма възможности да осигури повече от 400 млн. долара в продължение на пет години за нови изстребители.

По думите му някои нови самолети, които сега се произвеждат, са като цена непостижими за българската държава.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

30 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #30

    Добре де, в крайна сметка каква е причината - неправилни действия на екипажа или неправилна поддръжка на самолета (или конструктивен дефект)? А какви са конкретно мерките, дето са изпълнили пилотите и РВД да избегнати жертви и щети? Също така руснаците или НАТО най-вероятно препоръчват някакъв минимален брой часове - какви са те? Цяла страница писано и почти никаква конкретна информация, хехе. А и аз като всички останали мисля, че ако нямаме пари да си тренираме пилотите, няма смисъл да държим самолетите и само да плащаме договори за поддръжка.

  2. Анонимен
    #29

    някой да забелязва как се манипулират хората в новините като се изкарва виновен екипажа, не го казват пряко но видите ли те не били летели тая година... иначе самолета бил като нов след ремонта и отлично поддържан. това са пълни глупости, самолетите ни са стари, ама и да купуваме нови няма смисъл, нека се сравняваме със съседите си, на кой можем да устоим - Турция - да бе, Гърция - няма шанс, Сърбия? -не мисля, и за Румъния се съмнявам. Излиза че армията ни е по способна само от Македонската но и

  3. Анонимен
    #28

    80 часа на година е смешка. В миналото- става дума за 80-те години на миналия век, нашите летци правеха 180 часа годишно, турските- към 220-250. Тогава още се считаше, че това не е достатъчно за нашите летци. Сега е просто трагично явно.

  4. Анонимен
    #27

    вярно,за американските келемета,които от всичко търсят повод да плюят русото!!американските самолети никога не падат,дори да ги ударят и ракети!!всеки може да ги пилотира стига да му обясят как се стартират!!ебати лайците,колко американски падат,но без това не може,но айде да плюваме,нали трябва по принцип да лижем нечий задник!!

  5. Анонимен
    #26

    За фантазьора пиночет угарте няма ли свестни психиатри , защото става все по зле , тази нощ се е правил на marine .

  6. Анонимен
    #25

    Пари за тренировки няма, но за лукса на министерския слугинаж има. Защо не даде информация какво се харчи за заплати, коли, командировки и пр. на т.нар. политически кабинет, незнайните му съветници с неизвестни функции и тлъсти заплати?

  7. Анонимен
    #24

    Още преди 20 години трябваше да се отървем от идиотизма МиГ 29 и да се снабдим с американски бойни самолети. Обаче цялата проруска върхушка от цивилни и военни (същото като случая Белене)върти сделки по поддръжката на тези ненужни самолети. На практика с 2 самолета Ф-16 може да се свърши цялата работа за която до сега са разсипани милиони. Накрадоха се от поддръжката - Свинаров и компания, бившите командващи ВВС и кой ли още не...

  8. Анонимен
    #23

    Аньо, проблема не са ти часовете ами кьопавите мигове. И по 10 хиляди часа на година да правят пилотите с МИГ-29 пак ще са същата жалка картинка. Просто това е самолет за авиошоу а не за бой. Единственото им превъзходство пред Ф-15 е че правят по красива фигура Кобра от тях. Само че ако по време на бой започнеш да правиш кобра със сигурност ще те свалят и това ще ти е последната фигура в живота. Просто един Ф-15 подкрепен от АУАКС с лекота се справя с 4-ри МИГ-29, това е истината.

  9. Анонимен
    #22

    Опиканият дядка свърши патроните и горивото. Добре,че няма кой да ни нападне.

  10. Анонимен
    #21

    Ген. Аугусто Пиночет: Някои от проруските , болшевишки келемета в този форум няма ли да спомене за подобна авария с Миг 29, станала наскоро в Русия? Двамата руски пилоти са загинали. Нашите за щастие оцеляха! Ами келемета такива, това е вашата любима, музейна руска техника. Русия строи сега това, което Америка е строила във ВВС през 1970 година. Да, точно така! С 43 години назад са руснаците. Служил съм на самолетоносач до средата на 90-тте и мога да ви кажа , че никога не съм се притеснявал от

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.