Изтребител МиГ-29 се разби до пловдивско село

Двамата пилоти са катапултирали, причините за инцидента се разследват

Останките от разбития самолет

Изтребител МиГ-29 на българските военновъздушни сили се запали и падна близо до пловдивското село Голям чардак в четвъртък. Двамата пилоти са катапултирали и са без опасност за живота. Инцидентът е станал около 10.30 часа тази сутрин при учебен полет по време на българо-американското учение "Тракийска звезда", което се провежда на авиобаза Граф Игнатиево.

Пилотите майор Илия Дойчинов и капитан Петър Методиев са с травми в областта на гръбначния стълб, характерни при катапултиране.

Все още не е ясна защо машината се е запалила в движение, но според първите изявления на военния министър Аню Ангелов двамата пилоти са действали абсолютно правилно. Министерството на отбраната назначи комисия, която разследва причините за инцидента.

Веднага след инцидента всички планирани полети бяха отменени.

Командирът на Военно-въздушните сили генерал-майор Константин Попов съобщи, че още при излитането на пистата от задната част на машината е излязъл десетметров пламък. Веднага е била издадена заповед за катапултиране. В разговор с майор Илия Дойчинов е било решено самолетът да се изведе на безопасно за населението място. Насочен е бил на северозапад между селата Царимир и Голям чардак. На височина около 200 м пилотите са катапултирали, а машината се е разбила на земята. Хеликоптер Кугар се е отправил веднага към мястото на катапулта.

Изтребителят е преминал задължителния технически преглед преди полет.

Самолетът участва в даването на дежурства по охрана на въздушното пространство, като генерал Попов съобщи, че преди ден е летял с него.

"Общо взето причините могат да се разделят на две - или грешка на летеца, или техническа причина, но това е нашата работа. Нашата работа е отговорна, аз вчера летях, на всеки може да се случи такова нещо", коментира ген. Попов.

Пилотите действали професионално

Министърът на отбраната Аню Ангелов, който също пристигна на мястото на инцидента, оцени действията на пилотите като изключително професионални, а реакцията им – бърза и адекватна.

"С такъв самолет не може да се мисли за кацане, те правилно са действали, катапултирали са, добре са набрали определена височина, откъдето относително безопасно да катапултират", коментира той.

"Не смятам, че сме се изложили пред американските пилоти, тъй като и те са свидетели на подобни инциденти при тях", допълни министърът.

В петък Аню Ангелов ще бъде изслушан в парламента.

Това е втората катастрофа с МиГ-29, откакто машините са доставени през 1989 година. Все още не е ясно дали причината е техническа или е допусната човешка грешка.

Катастрофа с МиГ 29 е имало и през 1994 година, но е била по вина на пилота. Инцидентът е станал при изпълнение на фигура от сложния пилотаж при малка височина. Загива командирът на авиобазата Равнец Иван Даев.

България вече разполага с 15 изтребители МиГ-29, като на тях се разчита да пазят въздушното ни пространство до 2025 година.

Министерството на отбраната има рамково споразумение с руската компания РСК "МиГ" за поддържане в летателна годност на самолетите

На всеки 350 летателни часа машините преминават през планов ремонт под руски надзор.

Пилотите с малко часове във въздуха заради липсата на средства

Заради скъпото гориво и високата цена на поддръжката на изтребителите военните пилоти от години се оплакват, че имат малко летателни часове. Постоянна тенденция са напускащите по собствено желание военни пилоти.

Българските пилоти летят през последните години по-малко от 60 часа годишно, докато колегите им от другите страни членки на НАТО прекарват във въздуха над 160 часа.

През юни миналата година военното министерство спря временно от полети почти всичките си самолети МиГ-29 след инцидент с такава машина в Русия, при който загинаха двама пилоти. МО предприе мярката, за да се изясни дали не става въпрос за технически проблем.

Министерството на отбраната подготвя в момента проект за закупуването на нов изтребител, но военният министър Аню Ангелов съобщи, че конкурсът няма да бъде обявен до края на мандата на това правителство заради липсата на достатъчно средства. Очаква се това да бъде най-скъпата сделка от модернизацията на армията.

След инцидента в четвъртък Аню Ангелов заяви, че продължават да се търсят най-оптималните варианти за закупуване на нови изтребители.

Още по темата
Още от България

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?