Морбили причинява “имунна амнезия“, увеличавайки риска от други инфекции

Морбили причинява “имунна амнезия“, увеличавайки риска от други инфекции

Морбили може да причини “имунна амнезия“ и да направи организма много по-податлив на други инфекции , показват две нови проучвания, съобщават световните медии.

Инфекциозното заболяване само по себе си може да доведе до тежки усложнения и смърт, но според двете нови проучвания, дори при пациентите, които се възстановяват от болестта, вирусът може да нанесе трайно увреждане на имунната система.

Отслабеният имунитет оставя децата уязвими от други инфекции като грип и пневмония за няколко години. Увреждането възниква, защото вирусът убива клетките, които произвеждат антитела, които са от решаващо значение за борбата с инфекциите.

Имунна амнезия

Учените наричат ​​този ефект "имунна амнезия". По време на детството, когато настинките, грипът, стомашните неразположения и други заболявания идват и си отиват, имунната система образува нещо подобно на памет, която използва да атакува микробите, ако се опитат да нахлуят отново в организма. Вирусът на морбили изтрива тази памет, оставяйки човек предразположен да се разболява отново.

Двете нови проучвания са базирани на проби от 77 деца от ортодоксални протестански училища в Холандия, които не са били ваксинирани по религиозни причини. Учените са взели кръвни проби, за да тестват имунните им системи преди заболяването и след това два месеца след като се разболяват по време на епидемията от 2013 г, съобщава “Ню Йорк Таймс“.

Сравнявайки пробите преди и след болестта, тестът установява, че морбили изтрива между 11 и 73% от антителата на дете срещу редица вируси и бактерии.

Изследователи от “Харвард Медикъл Скул” (Harvard Medical School) са проучили кръвни проби от 77-те деца с инструмент, наречен VirScan, който може да “улови“ хиляди различни видове антитела и дава детайлна картина на имунната система преди и след инфекция с морбили, обяснява BBC.

Резултатите, публикувани в списание “Сайънс“ Science, показват, че децата са загубили средно 20% от “репертоара“ си от антитела. Едно дете, което е имало тежка морбилна инфекция, е загубило 73% от видовете антитела, които може да произведе.

Второто проучване, ръководено от Велислава Н. Петрова от института Wellcome Sanger във Великобритания, тества проби от 26 от същите неваксинирани деца от Холандия, съобщава “Ню Йорк Таймс“.

Изследователите използвали генетично секвениране, за да изследват В-клетките на имунната система, които участват в създаването на антитела. Учените откриват, че ключови клетки от паметта, които са се образували за борба с конкретни заболявания, са изчезнали. Друг вид В-клетки също са изчезнали, оставяйки имунната система в “незряло състояние“.

Ваксината срещу морбили предпазва от много повече от морбили

Резултатите от двете проучвания правят необходимостта от ваксинация срещу морбили още по-неотложна, тъй като тя предпазва децата от много повече от морбили, казват изследователи, цитирани от “Ню Йорк Таймс“.

Проучванията идват в момент на нарастваща загриженост за заболеваемостта от морбили в САЩ и други развити страни, където ваксините до голяма степен са изкоренили болестта, но където все повече родители започват да отказват да отказват ваксинация. Някои отказват по религиозни причини, други поради погрешни схващания и страхове, че ваксините причиняват аутизъм

В световен мащаб се смята, че ваксината срещу морбили е спасила 21 милиона живота между 2000 и 2017 г. Но все още има повече от 7 милиона случая и 100 000 смъртни случая годишно, много в развиващите се страни, където хората нямат достъп до ваксината.