Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Образованието в България: недофинансирано, некачествено и със застаряващи учители

6 коментара
Сн. БГНЕС, архив

Българското образование е недофинансирано, качеството му трябва да се подобри, очертава се сериозен недостиг на преподаватели заради застаряването на учителите. Наличните педагози имат нужда от повишаване на квалификацията, от обучения за използване на информационни и комуникационни технологии в преподаването, за това как да работят с деца със специални образователни потребности, както и в мултикултурна среда.

Това са част от изводите в годишния обзор на образованието и обучението в България, направен от Европейската комисия и публикуван в четвъртък.

Анализът показва още, че делът на преждевременно отпадналите от образователната система ученици намалява, но продължава да е над средния за ЕС.

Проблем за страната остава качеството на обучението, което често не отговаря на изискванията на пазара на труда. И въпреки че работната сила в страната намалява, а съществена част от нея не притежава нужните за бизнеса умения, прекалено малко възрастни се включват в обучения и курсове.

Криза за учители

Въпреки увеличението на заплатите на преподавателите през последните години, престижът на тази професия у нас остава нисък. Студентите, които завършват педагогически специалности в България, са приблизително същият брой като средния дял за ЕС. Проблемът е, че едва 60 на сто от дипломираните учители започват да преподават, отбелязват от ЕК. Фактори за това, освен заплащането, са и непривлекателните условия на работа, недостатъчните възможности за професионално развитие или влошаването на дисциплината в час.


Възраст на преподавателите според образователната степен, 2017г.

Илюстрация: ЕК

На фона на недостигащите млади преподаватели учителското съсловие като цяло застарява. Припомня се, че в следващите десетина години половината от педагозите вече ще са в пенсионна възраст, а това ще прави още по-сериозен недостигът на кадри в сектора. Най-сериозни са проблемите при детските и начални учители, при преподавателите по чужди езици, по информационни и комуникационни технологии (ИКТ), по математика, физика и по някои предмети в областта на професионалното образование и обучение.

Да обучим преподавателите

От Европейската комисия посочват, че има голяма нужда от "по-добра подготовка на преподавателите с цел справяне с предизвикателствата в класните стаи". Цитира се международното проучване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие от 2019 г., според което почти една пета от учителите имат нужда от продължаващо професионално развитие по предметите, които преподават, както и за познаване на учебната програма. Нужда от обучение за подобряване на педагогическите компетенции имат 17 на сто от действащите учители, а 16% трябва да бъдат бъдат обучени за работа с ИКТ.

Действащите педагози имат нужда да бъдат научени как да работят в мултикултурна и многоезична среда, както и как да се справят с поведението на учениците в класната стая. "Налице е също така остра нужда от обучение, съпътстващо приобщаването на деца със специални образователни потребности и с увреждания", пише още в документа.

В същото време за 60 на сто от учителите участието в обучения и курсове е ограничено поради високи разходи.

Проблем е и качеството на подготовката на новите преподаватели.


Основни показатели

Илюстрация: ЕК

От ЕК допълват, че образователната инфраструктура също се нуждае от спешна модернизация. В училищата често липсват основни съоръжения или оборудване. Няма лаборатории и спортни съоръжения. В по-бедните общини проблем е дори отоплението на сградите през зимата. Училищата, които са добре оборудвани с цифрови технологии за целите на преподаването, са сравнително малко.

Финансирането изостава

И подобряването на инфраструктурата, и качеството на образованието изискват публични инвестиции в сектора. Въпреки че през последните години парите от държавния бюджет се увеличават номинално, средствата за образование като дял от БВП остават под средните за ЕС. У нас за сектора отиват 3.6% от БВП, докато средно за останалите държави от съюза делът на тези разходи е 4.6% от БВП.

Издръжката на един ученик в номинална стойност е два и три пъти по-ниска от средното за ЕС - особено в училищното образование.

Финансиране на образованието

Илюстрация: ЕК

В същото време качеството на образованието трябва да се подобри. Международни проучвания показват, че над 40% от 15-годишните българчета показват лоши резултати по четене, математика и природни науки - т.е. не притежават основни компетентности. Процентът на ниски резултати е над 60 сред учениците в неравностойно положение.

Цифровите умения сред младежите са на ниско равнище - само 53% от младите оценяват своето ниво на цифрови умения като основно или над основното в сравнение със средната стойност за ЕС от 83%.

9% от децата ходят официално на ясла

"Участието в образованието и грижите в ранна детска възраст продължава да бъде слабо, което възпрепятства ранното придобиване на познавателни и социално-емоционални умения. Доброто качество на образованието и грижите в ранна детска възраст са от съществено значение за развитието на ключови компетенции", пише в анализа на ЕК.

Допълва се, че от 2014 г. насам процентът на децата между 4 и 7 години, които ходят на градина, намалява. Според последните налични данни в забавачки са записани почти 84 на сто от децата в тази група, което е с 11 процентни пункта по-малко в сравнение със средното за ЕС.

Изключително нисък е делът на децата до 3-годишна възраст, които посещават официални ясли - само 9.4%. За ЕС тази стойност е над 34 на сто. Причина за ниския дял в България освен таксите, които спират по-бедните родители, е и липсата на достатъчно места.

Таксите за детските градини спират и част от семействата с нисък социален и икономически статус да пускат децата си на забавачка и след 3-годишна възраст. В същото време те са най-уязвими от отпадане от училище в последствие. Това, че не са ходили на градина е допълнителен рисков фактор за преждевременното прекъсване на образованието.

Отпадането от училище още е проблем

Въпреки усилията на правителството в последните години да издири отпадналите от образователната система ученици и да ги върне и задържи в клас, това продължава да е проблем за България, отбелязва ЕК. През 2018г. делът на лицата, преждевременно напускащи образователната система (възрастова група 18 - 24 години), е 12.7%, което все още надвишава националната цел на България по стратегията "Европа 2020" от 11% и средната стойност за ЕС от 10.6%.


Илюстрация: ЕК


"От 2010 г. насам не е отбелязан съществен напредък, като делът варира около 12 - 14%. Твърде ранното напускане на образователната система без подходящо образование и умения е особено проблематично сред ромите и в селските райони, където бедността е на по-високи равнища, а качеството на образованието обикновено е по-ниско. То също така представлява проблем от гледна точка на пазара на труда предвид нарастващата нужда от висококвалифицирани работници и намаляването на населението в трудоспособна възраст и на учащото население", пише в анализа.

Студентите са по-малко, знанията им под въпрос

Броят на студентите продължава да намалява главно поради демографските тенденции, но също така и поради националната политика за намаляване на броя на студентите в някои учебни области. През 2018 г. броят на записаните студенти е бил с 20% по-нисък за бакалавърска степен и с 15% по-нисък за магистърска степен, отколкото през 2013/2014г. Същевременно броят на докторантите се е увеличил със 7% за същия период. Броят на международните студенти се увеличава, но недостатъчно, за да компенсира големия брой българи, учещи в чужбина.

"Осъществяват се мерки за повишаване на приложимостта за пазара на труда, но като цяло висшето образование все още не е съобразено в достатъчна степен с нуждите на пазара на труда", отбелязват от ЕК. В допълнение на проблемите с качеството профилът на висшистите не съответства на квалификациите, които се търсят на пазара на труда. България продължава да има един от най-високите проценти висшисти в областта на социалните науки, стопанската дейност и правото, докато висшистите в областта на науките, технологиите, инженерството и математиката остават малко. Отбелязва се политиката на образователното министерство за обвързване на финансирането на университетите с качеството на образованието и търсенето на пазара на труда, както и стимулите за студентите, които избират търсени от бизнеса специалности.


Илюстрация: ЕК


"Забелязват се някои положителни тенденции (като например намаляване на броя на студентите по бизнес администрация и увеличаване на студентите по ИКТ и в медицинските специалности). Привлекателността на областите на НТИМ (наука, технологии, инженерство и математика), по отношение на които търсенето на пазара на труда е голямо, е все още твърде слаба", посочват от ЕК. Допълват, че това може отчасти да се обясни със слабите резултати на българските ученици по математика и природни науки, с недостатъчното професионално ориентиране и видимия дисбаланс между половете при участието във висшето образование.

И въпреки недостатъчната квалификация и пропуските в знанията на висшистите, които работодателите посочват, ученето след завършване на официалното образование не е разпространено в България. Едва 2.5% от хората на възраст 25 - 64 години в България са преминали обучение през четирите седмици, предхождащи наблюдението на работната сила (средна стойност за ЕС 11.1%).

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Естествено
    #6
    Отговор на коментар #4

    Няма нужда да се експериментира. Хората отдавна са го измислили. В нормалните държави.

  2. НикиМладенова
    #5

    Проблеми в образованието много, но няма как да е иначе, след като политиците решиха да спестяват от разходите за образование. И това е основната причина в следващите години проблемите в българското образование да стават още повече и да се задълбочават.

  3. анита хегерланд
    #4

    Нашето образование напълно съответства на нивото на развитие на технологиите в България, нивото на образованост на населението и финансовата възможност на държавата да се изправи пред новите предизвикателства. Важно е какво може да се направи сега? Ако някой иска да влезе в училище, да седне на скамейката и да изконсумира цялото море от знания и умения, които се учат и преподават там, ще се разболее...от невроза и ще сложи очила. Кошмарът трябва да се преразгледа: кое е важно, как да се свърже, кое

  4. ivancho ivanov
    #3

    Г-н Бочев спори с журналстката(#1) като е добре известно жалкото състояние на нашето днешно образование от началното до висшето! Повече от едно поколение от падането на Берлинската стена, 30 год., време е за добра диагноза и спасително лечение - ЛЕКАРЯТ обаче липсва, въпросът е защо? Българинът винаги се е грижел за образованието на децата си и сега дава мило и драго праща в чужбина - пиленцата отлетяват....ако няма за какво, няма да се върнат!

  5. Естествено
    #2
    Отговор на коментар #1

    Г-н Бочев, словестната еквилибристика няма да промени реалностите. Българското образование е базирано върху концепции от преди поне век. То вече не е ценност. Но това е очаквано. Необразованите хора се манипулират по-лесно.

  6. Георги Бочев
    #1

    Скъпа Зорнице. Трябва ли да чета Вашите статии, след като сте получили некачествено образование? Дали разбирате какво пишете, дали може да мислите, дали можете да правите правилни заключения, дали можете да свързвате нещата, след като сте завършили некачествено образование? Дали можете да обосновете какво трябва да е качественото обучение и как трябва да стане? Ще бъда доволен да видя Вашата концепция за качествено образование.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.