Ползите ни от "Южен поток" - 16.7 млрд. евро за 25 години

Разтоварване и складиране на тръбите за морския газопровод "Южен поток“ на пристанище Бургас.

Прогнозната инвестиция за морското трасе на газопровода "Южен поток" е 10 млрд. евро, но тъй като все още не са договорени всички заеми, не е ясно каква ще е крайната цена и най-вероятно ще бъде по-различна. Това коментира пред български журналисти Яспър Янсен, говорител на компанията "Южен поток Транспорт“. За българското трасе той потвърди, че цената засега е 3.5 млрд. евро. Тя обаче може да се окаже по-висока заради лихвите по заема от 620 млн. евро, за който "Българският енергиен холдинг“ се споразумя с "Газпром“, но все още не е сключен договор. За сръбския участък цената е 2 млрд. евро.

Засега от руската държавна компания "Газпром“, която контролира "Южен поток", не са съобщавали пълната цена на проекта, който според различни оценки ще струва над 40 млрд. долара.

При така очертаващата се доста висока цена на "Южен поток“, "Газпром“ и останалите акционери нямат интерес да се ползва само половината му капацитет, както би се получило, ако Брюксел не разреши проектът да бъде изключен от правилата на Третия енергиен пакет. При положение, че "Газпром" държи монопола върху износа на газ от Русия и друга руска компания няма такъв лицнез, в подводната част, минаваща по дъното на Черно море, няма как да се включат други доставчици. Това е възможно да стане, ако австрийската компания ОМВ, която е партньор на "Газпром“ за австрийския участък и която се очаква да добива газ в румънските води на Черно море, не включи директно в морския участък бъдещите добиви от това находище. ОМВ всъщност вече има споразумение с "Газпром“ да ползва част от капацитета на "Южен поток“.

Изграждането на "Южен поток“ ще осигури за България директен положителен финансов резултат от 16.7 млрд. евро за срок от 25 години, заяви Яспър Янсен, който обаче не даде повече подробности за тази си прогноза.

До момента не са представяни официални разчети за ползите на България от проекта, чиято стойност за българския участък продължава да набъбва, което засилва риска за българския акционер да не получи дивидент за инвестицията.

"Южен поток Транспорт“ ще строи подводното трасе на тръбата, която се предвижда да транспортира 63 млрд. куб. м руски газ по дъното на Черно море през България, Сърбия и Унгария до Австрия. В нея 50 на сто държи "Газпром“, италианската ЕНИ има 20 процента, а останалите си поделят немската "Винтерсхал“ и френската "Електрисите дьо Франс“.

От транспортираните количества 1 млрд. куб. м трябва да останат за българското потребление, останалите ще се транзитират до Европа. Преди дни служебният министър на икономиката и енергетиката Васил Щонов каза, че България ще се стреми да договори максимално високи транзитни такси.

Реализацията на проекта в България бе замразена по настояване на Европейската комисия, която в началото на юни започна наказателна процедура срещу страната заради съмнения за нарушаване на европейските антимонополни правила при избора на изпълнител на строежа на българското трасе. Отделно Брюксел смята, че "Южен поток“ не отговаря на изискванията на Третия енергиен пакет, според които до тръбата трябва да се осигури достъп на други доставчици освен на руската "Газпром“, която всъщност държи половината от пълното трасе на газопровода. Според Еврокомисията единственият начин проектът да се реализира е да се поиска изключение от европравилата и на "Газпром“ да бъде разрешен временен пълен контрол над капацитета на "Южен поток“.

"Смятам, че проблемът за предоставянето на изключение от европравилата за "Южен поток“ ще бъде решен по сходен начин като при "Северен поток“, изрази личното си мнение Улрих Лисек, директор комуникации на "Северен поток“, където 51 на сто също държи "Газпром“, по 15.5 процента имат немските Е.ОН и "Винтерсхал“, а по 9 % си делят френската "Газ дьо Франс“ и холандската "Газюни“.

"Северен поток“ от почти три години доставя руски газ по дъното на Балтийско море до Германия и захранва директно немските газопроводи ОПАЛ и НЕЛ. В момента по "Северен поток“, чийто капацитет е 55 млрд. куб. м годишно, се транспортират около 65-70 на сто от възможните количества, обясняват от оператора. Проблемът за постигането на пълния капацитет е в това, че на "Газпром“ е разрешено да ползва само 50 на сто от мощността на ОПАЛ, която е 36 млрд. куб. м. В същото време към останалите 50 на сто няма интерес от други доставчици, обясни Бернд Фьогел, управляващ директор на на "ОПАЛ Газтранспорт“, която управлява едноименния газопровод. От руска страна също няма как да се включат други търговци, тъй като според руското законодателство само "Газпром“ има право да изнася синьо гориво.

Затова сега от ЕК се очаква да разреши на "Газпром“ да ползва изцяло ОПАЛ и така да увеличи транзитираните количества по "Северен поток“ с 18 млрд. куб. м, стана ясно от думите на Фьогел. Брюксел обаче отново отложи решението си по този въпрос и така газопроводът, за който акционерите са изхарчили 7.4 млрд. евро, работи с около две трети от капацитета си.

Операторът на тръбата отказа да съобщи какви точно количества се транспортират по нея, както и финансовите резултати за годините от пускането в експлоатация на "Северен поток“, тъй като това било търговска тайна. Лисек обаче увери, че компанията има възможност да възвърне инвестициите си и да обслужва кредитите за построяването на проекта, които са 70 на сто от финансирането. Само от заемите оскъпяването на проекта е 1.4 млрд. евро.

В тази ситуация все по-ясно става, че ако "Газпром“ иска да реализира "Южен поток“ и да печели от него, трябва да поиска дерогация от Брюксел, откъдето между впрочем само преди дни заявиха, че са готови да обсъдят тази възможност, стига тя да бъде поставена на дневен ред от Русия.

Това може да стане още в петък, когато в Берлин ще се състои тристранната среща между ЕС, Украйна и Русия по спора между Москва и Киев за цената на руския газ за Украйна, заради който в момента Европа се страхува да не се стигне до нова газова криза посред зима. Макар от ЕС да подчертават, че това ще е темата на срещата, говорителят на еврокомисаря Гюнтер Йотингер Марлене Холцнер преди дни каза, че ако Русия постави въпроси за "Южен поток“, те ще бъдат дискутирани.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Одобрявате ли удължаването на извънредното положение с един месец?