Съмнителни поръчки заплашват усвояването на 390 млн. лв. за екотранспорт

Под въпрос е доставката на газови автобуси, тролеи, трамваи и метровлакчета

Съмнителни поръчки заплашват усвояването на 390 млн. лв. за екотранспорт

Съмнителни обществени поръчки бавят одобряването на 390 млн. лв. по оперативна програма "Околна среда“ за екологичен градски транспорт за София, Варна, Бургас, Стара Загора и Плевен.

Купуването на автобуси, тролеи, трамваи и влакчета за метрото се финансира от парите за водните проекти на програмата и преди дни беше критикувано от бившия министър на екологията и настоящ депутат от ДПС Джевдет Чакъров. Поръчката за купуване на 126 газови автобуса пък беше посочена от председателя на бюджетната комисия в парламента Йордан Цонев като пример как чрез задаване на технически изисквания победителят е ясен още преди да е избран. Причината е, че в тръжните условия са били зададени такива изисквания за скоростната кутия на автобусите, на които отговаря единствено "Мерцедес", каза Цонев на заседание на парламентарната комисия миналата седмица, когато вицепремиерът Даниела Бобева представяше промените в Закона за обществените поръчки.

Решението за реализацията на спорния проект за екотранспорт, с който се подменят целите на програма "Околна среда", беше взето от правителството на ГЕРБ в края на мандата, за да се предотврати загуба на средства по програмата. Въпреки това към настоящия момент най-оптимистичните прогнози сочат, че ще бъдат загубени най-малко 29 млн. евро в края на годината.

Всички приключили поръчки по проекта за екотранспорт досега на практика са били състезание с един кандидат и са спечелени с прогнозната цена, дадена в тръжната документация , показва справка в регистъра на обществените поръчки, направена от Mediapool. Това е и една от причините към момента все още финансирането на проектите да не е одобрено от управляващия орган на програма "Околна среда" и да не е започнало изпълнението на договорите с избраните изпълнители. В същото време в поръчките изрично е посочено, че цената ще бъде платена "при благоприятни условия", което означава, че ако не се осигурят парите, градовете просто ще останат без екотранспорт.

Новият министър на околната среда Искра Михайлова преди дни обяви, че проектите са рискови дотолкова, доколкото по тях се провеждат обществени поръчки. Тя не намекна, че има вероятност парите да не бъдат одобрени. "Борим се да не загубим тези пари", каза министър Михайлова пред Mediapool. Изказванията на дептатите от ДПС Йордан Цонев и Джевдет Чакъров обаче се разминаха с позицията на министър Михайлова, която доскоро беше депутат от същата парламентарна група.

Столична община с три поръчки

По проекта за ековозилата за градския транспорт на София се провеждат три поръчки - за 126 газови автобуса, 20 трамвайни мотриси и 10 влакчета за метрото.

В търга за купуване на 10 метровлакове, въпреки че бяха купени документи от петима кандидати, оферта подаде единствено руската "Метровагонмаш" с цена от малко над 80 млн. лв. без ДДС, почти толкова, колкото беше и прогнозната стойност на поръчката - до 90 млн. лв. Договорът с тях е сключен в края на 2012 г., но парите не са платени, защото финансирането по проекта все още не е одобрено от страна на управляващия орган на оперативната програма "Околна среда", става ясно от регистъра за обществените поръчки.

"Метровагонмаш" е неизменният победител във всички обявени досега поръчки от "Метрополитен" за купуване на влачкета за метрото.

В подобна ситуация е и търгът за купуване на 20 трамвайни мотриси. Той е спечелен от полското дружество "Железопътни превозни средства ПЕСА Бидгошч" с цена от 33.7 млн. евро без ДДС. Прогнозната стойност на поръчката е била 50 млн.евро без ДДС, показва справка в регистъра на обществените поръчки. Оферти са подали две дружества, но другият кандидат е бил отстранен заради технически пропуски в документацията.

В търга за купуване на 126 газови автобуса оферти подадоха германският концерн "МАН" и китайското дружество "Джинджоу Юйтонг Бъс". Това стана след пренаписване на няколко пъти на тръжните условия и трикратно удължаване на сроковете. Бъдещият изпълнител ще бъде избран по критерия "икономически най-изгодната оферта“, като цената има тежест 60 точки от 100 възможни. Прогнозната стойност на поръчката е над 81 млн. лева. Новите автобуси ще са с климатици и трябва да бъдат доставени до една година след подписването на договора с изпълнителя.

Търгът за доставка на 100 тролейбуса се обжалва

Търгът за доставка на 100 нови тролейбуса за градовете Бургас, Варна, Стара Загора и Плевен пък се обжалва, каза министърът на екологията Искра Михайлова.

Поръчката беше спечелена от чешката "Шкода електрик", която единствена от шестте компании, подали оферти, беше допусната до отварянето на ценовото предложение. Прогнозната стойност на поръчката беше между 81.1 млн. лв. и 97.7 млн. лв. без ДДС.

Неотдавна "Шкода електрик" спечели и поръчката за доставка на 50 нови тролейбуса на София за 27.4 млн. евро без ДДС, която обаче се финансира със средства по оперативна програма "Регионално развитие".

Останалите  участници в търга за 100-те нови тролейбуса на четирите града бяха чешката "Сор Либхави", полско-украинския консрциум "Урсуз – Богдан", украинската "СТГ-ЛАЗ", българско-руския консорциум "Е-транссервиз" ЕООД Бургас, с участието на руската "Тролза" и руската "ВМЗ груп". От тях поръчката обжалват "СТГ-ЛАЗ", "Сор Либхави" и "Е-транссрвиз".

Възложител е бургаската общинска фирма "Бургасбус", като поръчката беше разделена на четири лота – по един за всеки град. За Бургас е планирана доставка на минимум 22 тролейбуса, за Варна -  30, за Плевен – 40, а за Стара Загора – 8.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес