Тунелът под Шипка ще струва десетки милиони над прогнозната цена

Строителят става ясен в навечерието на изборите и след година забавяне на търга

Топ приоритетът на третия кабинет на Бойко Борисов през новия програмен период - тунелът под Шипка, ще струва поне 38 млн. лв. по-скъпо спрямо прогнозната стойност на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Това стана ясно, след като в понеделник бяха отворени четири ценови оферти, най-ниската от които е 358 млн. лв. с ДДС, а най-високата – 417 млн. лв.

Към момента няма яснота кой печели търгът, след като от АПИ отказаха да съобщят техническите оферти на 4-мата кандидати. Неофициално се твърди, че победителят в надпреварата е обединение начело с "Хидрострой" – най-ниска цена и най-високо оценено техническо предложение. Това не е изненада, тъй като компанията изпълни и първата фаза на проекта – обходът на Габрово, и се очакваше да спечели и втората. Проблем пред компанията беше, че не е строила тунели и въпросът, който си задаваха конкурентите ѝ, е как "Хидрострой" доказва опит в изграждането на толкова сложно съоръжение.

Отваряне на цени без публика

Отварянето на ценовите предложения се забави с близо година по неясни причини, а в понеделник стана в отсъствието на журналисти, заради наложеният локдаун. По неофициална информация не всички кандидати са имали представители на отварянето на ценовите предложения, отново заради коронавируса.

Преди да бъдат отворени ценовите оферти обикновено комисията изчита допуснатите участници във втория етап на процедурата и обявява оценката на техническите им предложения. Отказът на АПИ да предостави публично тази информация сега, а не след време, поражда съмнения, че играта не е честна.

Още повече, че през миналата година премиерът Бойко Борисов на няколко пъти при инспекциите му на магистрала "Хемус" каза, че строителят на тунела под Шипка ще е ясен до края на 2020 година, но това се случва едва сега - две седмици преди парламентарния вот.  

Оспорвана надпревара

Иначе надпреварата между участниците е оспорвана, ако се съди от обявените техни ценови предложения.

Общо седем кандидата подадоха оферти за изграждането на тунела под Шипка в края на април 2020 г. 

От тях до отварянето на цените бяха допуснати четирима, като разликата между първия и втория е нищожна за обект от порядъка на 350 – 400 млн. лв. Това поражда напрежение и съмнение в участниците, доколкото собственикът на неофициалния победител "Хидрострой" Велико Желев е бивш шеф на пътната агенция от времето на управлението на НДСВ и ДПС.

Най-ниската ценова оферта е на ДЗЗД "Консорциум ПСВТ" с участници "Пътни строежи - Велико Търново" АД, "Хидрострой" АД и "Пътинжеренигстрой-Т" ЕАД – 358 020 000 лв. с ДДС.

Същият консорциум изпълни и обхода на Габрово, чието изграждане закъсня заради протести на жители на града и екоорганизации, както и бавни отчуждителни процедури от страна на държавата. Така се стигна до налагане на 11 млн. лв. санкция от Европейската комисия. По-късно обаче тя беше отменена, след като страната ни представи аргументи за забавянето на проекта, които очевидно са убедили Брюксел, че неоснователно ни санкционира.

Сега разликата между ПСВТ и следващите в търга - обединение "Шипченски проход", е минимална - около 1.6 млн. лв. Предложението на "Трейс Груп Холд" АД и "Алве консулт" ЕООД е за 359 610 000 лв. с ДДС. През третия мандат на Бойко Борисов компанията на Николай Михайлов изпадна в немилост заради нагънатия участък на магистрала "Тракия" и случая с пътя край Своге, на който на дъжд автобус се преобърна и 20 души загинаха. Така на практика през последните години "Трейс" не е печелила големи поръчки, въпреки че дава ниски цени, някои от които са с разлика над 100 милиона лева спрямо избраните изпълнители, като например модернизацията на жп линията линия Елин Пелин – Костенец

Третата ценова оферта е на ДЗЗД "Тунел Шипка", в което участват турската компания "Доуш Иншаат ве Тиджарет" АД, "Виа Конструкт Груп" ЕООД и "Виа план" ЕООД. Тя е за 376 920 437,02 лв. с ДДС. Турската компания "Доуш" има най-голям опит в изграждането на тунели. С нейна машина бяха прокопани по-голямата част от тунелите по втория и третия лъч на софийското метро.

Най-високо е предложението на обединение "Геопът Шипка", в което влизат "Геострой" АД и "Пътстрой - 92" АД - 417 513 264 лв. с ДДС. Обединението има опит със строителството на софийското метро и изграждането на участъци от магистрала "Струма", а в момента строи за собствена сметка участък от пътя между Ботевград и Мездра. Само на тях и на "Грома холд" държавата ще плати след като изпълнят поръчката.

Кой от четиримата ще избере за изпълнител АПИ, предстои да се разбере. Към момента работата на тръжната комисия по оценка на офертите продължава.

Финансирането

Тунелът под Шипка е посочен на първо място за финансиране по новата оперативна програма "Транспортна свързаност" 2021 – 2027 г., измествайки доизграждането на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. Средствата идват от Кохезионния фонд на ЕС.

Идеята за изграждане на тунел под Шипка започва да се лансира в края на ХІХ век, но дълги години има спорове между проектантите. Аргументите на противниците му са, че съоръжението минава през една от най-високите точки на Стара планина и се отклонява от пътя Русе – Велико Търново – Стара Загора – Маказа. Най-прекият път за преминаване през него е през Прохода на републиката.

Защитниците на проекта за тунел под Шипка обаче смятат, че това е възловата точка между Севера и Юга, която освен направлението Русе – Велико Търново – Стара Загора – Маказа ще обслужва и това между Оряхово – Севлиево – Шипка – Стара Загора – Маказа.

Вицепремиерът по еврофондовете и бивш кмет на Габрово Томислав Дончев е най-големят лобист за реализацията на този стратегически проект.

Проектът

Тунелът под връх Шипка ще се намира на 1 км западно от прохода Шипка и на 1 км източно от връх Малуша.

Северната част на тунела ще бъде в област Габрово, а южната в област Стара Загора. Той ще бъде с две ленти за движение, две водещи ивици и два тротоара.

Изграждането на участъка е с дължина 10.5 км, от които 7.6 км са ново строителство, а 2.9 км са реконструкция на съществуващия първокласен път Габрово – Казанлък. В обхвата на проекта са и 5 тунела с обща дължина 4 км.

Тунелът под Шипка ще е дълъг 3.22 километра и ще бъде най-дългия шосеен тунел у нас.

Останалите 4 тунела са по-малки с дължини съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м.

Ще бъдат построени още 6 моста и един подлез, 12 армирани насипи, една стоманобетонова подпорна стена, една стоманобетонова укрепителна стена и други

Срокът за изпълнение на обекта е 1280 календарни дни или близо 3 години и половина. Така, ако търгът не бъде обжалван и се подпише договор през тази година, през 2022 г. строителството на обекта реално може да започне и да бъде завършено най-късно през 2026 – 2027 г.

Споделяне

Още от Бизнес