Вицепрезидентът на руската "Транснефт":

В България Бойковците идват и си отиват, отношението към Русия остава

Петролопроводът "Бургас-Александруполис" не бил провален, а замразен

В България Бойковците идват и си отиват, отношението към Русия остава

Руската страна смята, че проектът за петролопровода "Бургас-Александруполис" не е провален, а замразен. Това става ясно от публикация на руското списание "Експерт". Изданието се позовава на вицепрезидента на руската компания "Транснефт" Михаил Барков, представен като бивш дипломат, отговарящ в компанията за проектите и контрагентите в чужбина, както и за юридическите въпроси.

"В края на краищата Бойковците идват и си отиват, а българите с отношението им към Русия остават", казва Барков, имайки предвид премиера Бойко Борисов.

Списанието описва историята на "сгромолясалия с гръм и трясък преди около месец" проект "Бургас-Александруполис", като отбелязва, че това е бил главният и най-напредналият задграничен проект на "Транснефт".

"Съвсем наскоро обаче българската страна обяви решението си да излезе от тристранния консорциум (заедно с Русия и Гърция – бел. ред.) за строителството на петролопровода и буквално преди дни плати своята част от разходите по проектните работи (4,7 милиона евро). Практически всички есперти свързаха това решение с политиката на дошлия неотдавна на власт проамерикански настроен премиер Бойко Борисов", пише списанието.

От разговора си с Барков авторът останал с впечатление, че "Транснефт" се смята за подведена. Зародил се в началото на 90-те години на миналия век проектът беше един от най-разработените и доби особена значимост след решението за увеличаване до 30 млн тона на капацитета на руско казахстанския петролопровод КТК, чийто край е на руското черноморско крайбрежие. Същевременно черноморските проливи Босфор и Дарданели, през които минава огромният поток от руския и казахстанския петрол, са силно претоварени, което води до технически проблеми и престой на танкерите, пише по-нататък "Експерт".

Попитан какъв е според компанията приоритетният вариант за решаване на този проблем, Барков обяснява, че съществуват около 15 обходни проекти. Най-добре разработеният алтернативен вариант е петролопроводът Баку-Джейхан. За "Транснефт" обаче той не изглеждал рентабилен, даже и само заради разчетите на самите турци, че цената на преноса по него ще е от порядъка на 30 долара за тон.

Около седем от споменатите проекти изглеждали годни за реализация от икономическа гледна точка според Барков. Той разказва, че неотдавна инициативна група от турска страна предложила идеята тръбата да се прокара през европейската част на Турция до гръцка територия, откъдето да продължи по вече разработения маршрут до Александруполис. Идеята изглеждала небезинтересна, но възниквал закономерният въпрос: смятат ли руските политици и професионалисти в петролната област, че е разумно всички маршрути на руския петрол от Черноморието да се намират под контрола на Турция.

"Разбира се, всички възприемат подобен монополизъм като минус. Това е още една причина, поради която ние смятаме проекта "Бургас-Александруполис" не за провален, а за замразен. В края на краищата Бойковците идват и си отиват, а българите с тяхното отношение към Русия остават", казва Михаил Барков пред руското издание.

Още по темата
Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?