Военното министерство дава 50 млн. лева за поддръжка на три самолета, два от които не летят

Военното министерство дава 50 млн. лева за поддръжка на три самолета, два от които не летят

Военното министерство подписа в петък договор с италианската компания "Аления Аеронавтика" за поддръжката на трите товарни самолета "Спартан" през следващите пет години за общо 25 млн. евро.

 

Договорът е част от рамково споразумение за 10 години. Така България ще плаща по около 10 млн. лева годишно за поддръжката на трите машини.

 

За сравнение по-рано тази година "Аления Аеронавтика" подписа аналогичен тригодишен договор в Литва за поддръжката на три самолета Спартан са 10 млн. евро. Така излиза, че Литва ще плаща годишно 3.3 млн. евро, а България 5 млн. евро или с 1.7 млн. евро повече.

 

На въпрос защо се получава това разминаване в цената, военният министър Аню Ангелов съобщи, че не знае какъв е договорът в Литва, а старши-вицепрезидентът по маркетинг и продажби на италианската компания Масимо Гионе заяви, че двата договора са с различен пакет услуги.

 

От трите самолета "Спартан" в момента лети само един. Вторият е трайно повреден, а третият се нуждае от профилактика, съобщиха от МО. Трайно повреденият ще бъде ремонтиран в рамките на сключения договор за поддръжка.

 

Договорът с "Аления Аеронавтика" бе подписан през 2006 година и предвиждаше закупуването на 5 самолета "Спартан” за 91.8 млн. евро. Той бе предоговорен от Аню Ангелов и сведен до 3 самолета на стойност 55.8 млн. евро без неустойки за българската страна.

 

Договорът обаче бе придружен от споразумение за директен и индиректен офсет на стойност. От фирмата съобщиха, че вече са изпълнили директния офсет, но не и индиректния, като предстои и предоговарянето му предвид намаляването на поръчката по основния договор.

 

По информация на Министерството на икономиката и енергетиката споразумението за индиректен офсет е на стойност 70.7 млн. евро, не се знае обаче на какъв етап е изпълнението му.

 

Основната цел на офсетните споразумения по договорите за купуването на скъпа военна техника е да компенсират големите разходи за отбрана, като осигурят инвестиции в други сектори на икономиката. Към индиректния офсет спадат инвестициите в различни цивилни сектори на икономиката на дадената страна - придобиване на материални и нематериални активи, технологии, ноу-хау и други.

 

"Аления Аеронавтика" възнамеряваше в рамките на индиректния офсет да строи оранжерия за рози.

 

Компанията проявява интерес и към предстоящия конкурс за закупуване на нови многоцелеви изтребители. Ако конкурсът бъде обявен, те ще участват с оферта за изтребителите "Юрофайтър".

Споделяне
Още по темата
Още от България