Скъпите военни поръчки може да се намалят срещу други ангажименти към доставчиците

Фирмите "Юрокоптер" и "Аления Аеронавтика", с които са сключени едни от най-скъпите военни договори, са склонни да се откажат от част от поръчките по контрактите, ако с тях бъдат сключени нови споразумения, но за следгаранционна поддръжка, съобщи военният министър Аню Ангелов.

По договора с "Аления Аеронавтика" от 2006 година България трябва да закупи общо пет транспортни самолета "Спартан" за 91 млн. евро, като желанието на Министерството на отбраната е поръчките да бъдат сведени до три машини. Две вече са доставени.

Ангелов съобщи, че позициите с италианската фирма вече се сближават и те са склонили да се откажат от последните два самолета и да отчетат платените 20% авансово за четвъртия и петия "Спартан", но искат да бъде сключен нов контракт за следгаранционно обслужване и обучение на летци.

По думите му Министерството на отбраната (МО) вероятно ще подпише такава клауза, но задълженията по нея ще бъдат в много по-малки размери в сравнение с евентуално изпълнение на договора.

Най-проблемен се очертава договорът с "Юрокоптер". По него МО купува 12 вертолета "Кугър" за военновъздушните сили и 6 "Пантер" за военноморските сили за 380 млн. евро. Ако не се стигне до споразумение в първите три месеца на следващата година, ще бъдат изтеглени общо 76 млн. лева от бюджета за отбрана, тъй като България е учредила банкова гаранция за 60 на сто от дължимата сума, която трябва да се покрие.

МО има готовност през 2012 година да плати дължимите 40% по три от "Пантер"-ите, а от другите три машини да се откажем.

"Те са готови да приемат това, но и те обвързват нещата с дългосрочно споразумение за следгаранционно обслужване", каза Аню Ангелов.

Той съобщи още, че МО ще продаде шест вертолета Ми-17 и шест Ми-24 и със средствата ще се покрият разходите за дооборудване на "Кугар"-ите и възстановяването на останалите шест Ми-24 и два Ми-17, за да могат да бъдат оперативни.

Още по темата
Още от България