Поетапно от учебната 2013-2014 година учениците ще започнат да учат по нови програми и планове и при нова образователна структура, а държавата ще финансира обучението в частни градини и училища. Това предвижда проектът за нов закон за училищното образование, който беше официално представен от образователното министерство във вторник след около тригодишна подготовка.
С проекта се регламентира ключова роля на детските градини в предучилищното образование, въвеждат се четири етапа в училищното образование, след всеки от който се полагат изпити. Отрежда се роля на родителите в управлението на училищата, а на децата се дава право на съвещателен глас.
Задължителна забавачка за четиригодишните от 2016 г.
С проекта се регламентира ролята на детските градите в предучилищното образование на децата и се предвижда през учебната 2016-2017 година посещението на градините да стане задължително за четиригодишните. Дотогава всички общини трябва да са готови да обхванат четиригодишните в забавачките, обясни зам.-министърът на образованието Милена Дамянова. Тя посочи, че сега от предучилищна подготовка са обхванати 79% от децата.
Иначе детска градина ще посещават децата от три до седемгодишна възраст, ще се допуска да бъдат записвани и двегодишни.
Четири етапа в средното образование и изпити след всеки
Законът предвижда на училище да се тръгва на седем години като се запазва датата на първия учебен ден – 15-ти септември. По въпроса кога трябва да започва учебната година се водиха много спорове, но в крайна сметка е решено да се запази традицията.
Основното образование е от I до VII клас и се дели на начален етап от I до IV клас и прогимназиален – от V до VII. Както и сега учениците ще се явяват на изпити за външно оценяване след четвърти и седми клас, като външното оценяване след седми клас е обединено с изпитите за вход към гимназиите.
Средното образование, което е от VIII до XII клас също е разделено на два етапа. Първият гимназиален етап е от VIII до X клас включително. След завършен десети клас учениците отново се явяват на външно оценяване. Вторият гимназиален етап е от XI до XII клас, след което учениците се явяват на държавни зрелостни изпити.
Учениците, които през учебната 2012-2013 година са в VII клас, ще приключат обучението си по старите програми и планове, но ще имат завършено основно образование. Досега основното образование се придобиваше след завършен VIII клас. Амбицията на образователното министерство е поетапно да бъде въведена целодневна форма на обучение за учениците до седми клас. Засега са обхванати първокласниците и второкласниците.
През учебната 2013-1014 година по новите програми и планове ще започнат да учат учениците които са в първи, пети и осми клас и в продължение на няколко години поетапно ще бъдат обхванати учениците от всички класове. Всички в заварено положение ще продължат обучението си по програмите и плановете, по които са приети.
Училищата също са разделени на няколко вида според новия закон. Началните са за ученици от първи до четвърти клас, основни – от първи до седми клас включително, гимназии – от осми до XII клас, средни – от първи до XII клас. Прави се изключение за по-малките населени места и се допуска образуването на обединени училища от първи до десети клас.
Без оценки до III клас, без повтаряне до IV, петокласници ще преминават с двойка
Въвежда се и нова система за оценяване като най-малките ученици няма да получават оценки, а работата им ще се оценява качествено. До четвърти клас децата няма да повтарят класа, а от пети в шести клас ще може да се преминава с двойка по един предмет.
Дамянова обясни, че преминаването с двойка ще става при условие, че детето има успех най-малко 4 по останалите предмети. Тя посочи, че трябва да се дава шанс на такива деца, тъй като наблюденията досега показват, че учениците срещат особени трудности в пети клас. “По-добре е да се даде шанс, а и държавата да не дава още един път субсидия за повтарянето на това дете в пети клас“, коментира Дамянова.
Въвежда се и възможност на изпитите за външно оценяване и на матурите оценяването да става с точки, за да бъдат резултатите максимално справедливи.
В проекта отсъстват твърди мерки срещу лошата дисциплина като се залага основно на диалога с родителите и децата. Остават и познатите досега наказания – забележки, преместване в друг клас и училище и др. Дамянова коментира, че към тях ще се пристъпва само в краен случай. Вместо това ще бъдат сформирани екипи за подкрепа с психолози и педагогически съветници, които да работят с проблемните деца, за да се предотвратяват конфликти и инциденти.
И частните училища и градини ще се финансират от държавата
Със закона се предвижда още от учебната 2012-2013 година държавата да започне да финансира обучението на децата и в частните училища и детски градини. Тази идея се коментира отдавна като основен аргумент в нейна полза е това, че всички родители са данъкоплатци и децата трябва да бъдат еднакво третирани, независимо дали учат в частно, държавно или общинско заведение. Главният секретар на министерството Красимир Вълчев съобщи, че ще бъдат необходими 10 млн. лева, за да бъде покриван единният разходен стандарт за издръжка на дете или ученик в частните училища и градини. Така част от таксата за частното училище или градина ще се покрива от държавата, а останалото ще се доплаща от родителите.
Парите ще се разпределят от общините, на чиято територия са учебните заведения. От министерството коментираха, че няма да има таван на таксите на детските градини. “Парите, давани от държавата, ще бъдат, за да се осигури достъпът до задължителната образователна услуга, а родителите ще доплащат за допълнителните услуги, които не се покриват“, коментира Вълчев.
Дамянова даде пример, че частните училища могат да си позволят редица екстри, както и обучение на по-малко деца в клас, което е скъпо.
Учителите ще избират измежду неограничен брой учебници
Със закона се регламентира още, че ще бъдат одобрявани неограничен брой учебници по един предмет като на учителите се дава правото да избират по кой да се учи. От МОМН коментираха, че в страните с добри образователни системи няма ограничение в броя на учебниците.
Оттам смятат, че не би трябвало да има проблеми, тъй като и сега в одобряването на учебници участват учители и освен това ключово за усвояването на материала е разбирането на урока в клас.
На училищата се дава и автономия при разработването на учебни програми за извънкласни дейности като предприемачество, гражданско и здравно образование и др.
Контрол върху управлението на училищата ще упражнява обществен съвет с участието на представители на общините и родителите, които ще следят за това как се харчат делегираните бюджети. Учениците също ще могат да участват в заседанията на съвета със съвещателен глас.
От министерството очакват законът да бъде гласуван от парламента през тази година, за влезе в сила от учебната 2012-2013 година. Дамянова съобщи, че няма да има правилник за прилагането му, тъй като е доста детайлно разписан.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
43 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Господи, учителя пази!
В час и по време на дежурство по коридорите в междучасията, когато трябва е родител и полицай едновременно. Този, който няма никакво закрила, който няма начин да изтръгне от ръцете на децата телефоните, лаптопите, слушалките; който трябва да е едновременно обучаващ, възпитаващ и какво ли не, докато учениците се забавляват, виждайки че е безсилен. Защото родителите им са в чужбина на гурбет и той няма как да се свърже с тях. Защото настойници са им осемдесетгодишните им баби. …
Защото органите на реда и институциите, които отговарят за децата не стъпват в училищата, а само искат справки, справки, справки. Които учителят попълва след работно време.
Господи, учителя пази. Той е стар, недочува, недовижда, трудно изкачва стъпалата. Няма здрави нерви, няма опора, само изпълнява и рапортува.
И в колкото по-трудна среда работи, толкова по-малко получава, защото училището му не било елитно и било непривлекателно за учениците. Защото парите следвали ученика - онзи, на който той не може да направи нищо, защото ИМЕННО парите следват ученика.
Олеле, майко!
Като замисъл е добро-частните училища с умерени такси все пак ще обгрижват и обучават нашите деца.НО НА ПРАКТИКА МОЖЕ ПРОСТО ДА СТАНЕ НОВА СХЕМА ЗА ИЗТОЧВАНЕ НА ПАРИ ПОТЪВАЩИ В НЕБИТИЕТО.ДА,държавните училища колабират,в голяма степен заради некадърно и безкахърно управление от бивши несменяеми комунистически кадри. Освен това държавните училища все повече заприличват на узаконени гета,обучават и подаряват дипломи на децата от малцинството.НАШИТЕ ДЕЦА израстващи в подобна обстановка попиват лошия пример,в много случаи тръгват по лошия път,започват да употребяват и наркотици.НЕ мисля че нещата ще се променят,поставени сме всички на наклонената плоскост и се досещате накъде отиваме.
Нямам думи за този цинизъм - частните училища да получават държавно финансиране! В същото време държавните училища колабират. Ние родителите сме принудени да плащаме скъпо и прескъпо за паралелно образование на децата си, които ходят в държавни училища! Защо от министерството не погледнат статистиката за изпитите по БЕЛ и математика след 7 клас? Само малка елитна част, която се е подготвяла паралелно в школи, за които родителите плащат скъпо и прескъпо, изкарва оценки 5 и над 5. Всичко останало са …
тройки, двойки и в редки случаи четворки. Това означава, че в образованието има огромен, зеещ дефицит. Ако някой в момента е родител на седмокласник, знае за какво говоря. Без уроци по математика и български материалът в 7 клас е ненаучаем!
Намирам за много цинично да се сочи като основание за финансиране на частните училища от държавата, че "ВСИЧКИ ДЕЦА ТРЯБВА ДА РАВНИ ЗА ДЪРЖАВАТА И ДА НЕ БЪДАТ ДИСКРИМИНИРАНИ". Напълно съм ЗА тази теза, но нима не е дискриминация факта, че не малка част от българските родители НЕ ПОЛУЧАВАТ надбавка за отглеждане на БЪЛГАРСКИТЕ СИ ДЕЦА. Не е въпроса в размера на парите, а в принципа.
Мнение на Иван Миронов http://www.matematikasmironov.com/
-учител по математика от 1976 г , относно проект за Закон за предучилищно и училищно образование
1. Документът съдържа 90 (деветдесет) страници. Това е огромен обем информация и е сложно да се прочете, осмисли и приложи. Положих усилия, но не открих „новото, модерното и революционното”. Това е опит много документи да се съберат в един. Законът ще похарчи огромни пари за нова документация, нови стандарти по всичко и за всички. Не видях никъде …
в закона къде са ползователите на кадри. Не усетих, че Образованието е сериозен и отговорен бизнес. Не почуствах, че трудът на учениците е много важно дело. Не може за щяло и нещяло да се обявяват национални ваканции. За кого готвим ученици, за къде, на какви умения да ги учим, за да са щастливи и свободни? Кои са добрите примери?
2. Необходимо е да се въведе речник на понятията, като "Предефиниране:, "Неформално обучение и информално учене –валидиране на компетентности за лица:, "мерки за интервенция, за компенсация,", "превенция на отпадането", "Сучастието на:", "Регламентиране на предоставянето", " външните заинтересовани страни.:, "ЖАК ДЕЛОР" или те да се преведат на разбираем български език. В момента тези понятия отблъскват и унижават четящите, издават чуждото поклонничество. Не е работа на закона да обяснява понятията. Това е предмет на речниците и на културата на общуване.
Все пак ето някои конкретни забележки и предложения
3. В чл.6 т.3 се говори за валидиране на знания …, придобити чрез информално учене-това би трябвало да означава че Училищата ще издават и съответните документи, независимо кой къде какво, кога и как е научил…Много амбициозна задача и непосилна, дори излишна.
4. Чл.7 е конституционен, излишен и да отпадне. Не казва нищо ново и неизвестно.
5. Подкрепям чл. 10, че държавната субсидия е за всички видове учебни заведения. Мисля, че само това изречение е новото и революционното.
Мисля, че и тя няма да се дава в пълен размер, щом не е упоменато. Явно ще има субективизъм и целесъобразност (корупцийка)
6. Относно чл.72 ал. (3) не разбирам необходимостта и целта да имаме две отделни степени на гимназиален етап. Този” филм сме го гледали”. УПК в нови дрехи. Излишно и неразумно. Хаосът ще се увеличи. Само ще разбием традициите в областта на общото образование. Тъкмо обществото свикна със задължителна и профилирана подготовка и сега нов експеримент. Специално за математиката сегашното положение е незадоволително, но с тази промяна ще стане отчайващо. Още по сложно ще бъде при смяна на учебните заведения и кашата с учебните планове.
7. Чл. 104 (4) да отпадне. Виртуалните класни стаи нали са пример за дистанционно обучение. Какво пречи ученика да учи в повече видове учебни форми, дори при различни учители..
8. Чл. 106 (4) да даде възможност да се организират класове по интереси. Например, ученици от различни паралелки да посещават курса по математика при избран учител или ученици от различна възраст да посещават курса по определен предмет. Това само ще спомогне индивидуалността на обучението.
9. Чл. 111 да се разшири възможността за дистанционно обучение за желаещите го. Разстоянието не може да е пречка.
10. Чл. 132 коментира въпросът за вторият държавен зрелостен изпит-не го одобрявам. В момента желаещите да се явяват на ДЗИ по математика в професионалните гимназии намаляват, но с тази организация обучението по математика ще се срине окончателно. То и за какво ли им е?!. В техническият университет вече ще приемат с матура по български.
През 1993 г предложих на тогавашната управа на Министерството да се премахне оценяването по математика и да се въведе „зачот” ПКМ-прослушал курса по математика. Явно съм предвидил бъдещето, за съжаление. Подновявам предложението да отпадне оценяването по математика за гимназиалните степени, без гимназиите с математически профил. Това ще е окончателният край на техникумите. Зор да ги направите занаятчийски училища. Чакате Европа ли да ви го каже? Практиката показва, че инженерите са научили за професията повече в техникума, отколкото в университета..Жалко за традициите.
10. Чл. 132 (6) говори за някакво европейско приложение на документи за квалификация. Нашите дипломи не са ли европейски?! Българският език не е ли официален европейски език? Да отпадне това безумие и роболепие.
11. В чл. 152 да отпадне задължителният книжен вариант на учебниците. Вече има цели учебни сайтове или скоро ще се появят и български, направени за българи. Тези сайтове трябва да се узаконят и да се правят не на сегашното възрожденско ниво или преведени от други програми на български.
12. Чл. 165 да се преведе на български език или да се каже ясно, че човек придобил компетентности и умения по някакъв начин може да се яви на изпит и да получи съответен документ от съответното професионално училище. Това ще убие бизнеса на редица фирми, съмнявам се да мине..
13. В чл. 171 да се добави, че учениците имат право да:
да избират по възможност преподавателите си и да оценяват преподавателите си, администрацията и ръководството,
да се информират за училищните финанси,
да се сдружават в групи за обучение курсове по определени предмети, независимо от класове и възраст.
14. Чл. 227 (2) да отпадне.
В сегашната ситуация Старши се става след 10 години стаж и молба…Всеки пияница след 10 години стаж може да бъде старши. Главните са приближените. Аз имам 36 години стаж и съм учител. Не съм старши, защото тази система е обидна и дискриминационна, а трябваше и да се моля, сякаш ръководството не ми знае стажа и образованието. Сега ще отнемете и добавките са стаж, както ни отнехте неизползваните отпуски, но това е друга тема, за друг закон.
15. В чл. 262 ролята на педагогическия съвет е принизена. НАЙ-важният училищен орган е Педагогическия съвет. Той оценява директора и контролира финансите и всичко друго. Това е демокрацията в училище. Гладът е лош съветник и много хора ги е страх от директорите. Училищата станаха финансови институции. Образованието е бизнес и то много сериозен и отговорен. Ваканциите също са бизнес. Образованието е проформа. Важното са бройките…Качеството няма значение.
@37, тоя "бюджет от N-лева" откъде идва? От данъците на родителите. Естествено, че е редно те да определят полагащите се (по закон и конституция) на детето им 1000лв. дали да отидат в училище А (общинско) или училище Б (частно). И няма причина държавата да им взима и тези пари (в добавка към всички други, които вече им е взела) ако изберат училище Б. Решението кое училище да получи парите няма да го взимат държавни служители, а родителите. Къде е далаверата?
С една дума при неизменен бюджет от N-лева за образование на година, ще се вземат Х-пари от държавните училища и те ще доумират от глад, за да се дадат У-пари на частните училища. Това е целта - далавера
В различните страни въпросът за евентуалното отпускане на държавни пари за частни училища е съобразен с конкретната обстановка. В България, където бедността е толкова очевадна, подобна постъпка е цинична. Тя не отговаря на реалностите.
До 34 Гледайки стила ти на писане, не ми приличаш на много информиран човек. Бъди спокоен. Много добре съм информиран и затова заявявам, че в страна като България, в която държавните училища са в такова окаяно състояние, че е срамота децата да учат в тях и нивото на образование да е толкова ниско, не може държвата да отделя за частни училища, където специално у нас учат децата на всички, които две десетилетия ограбиха държавата и направиха милиони!
до 26 - абе човек, поинформирай се малко преди да крещиш - в редица държави в ЕС държавата финансира И частните училища! Има много инфо по въпроса, поинтересувай се!!!