Ти си това, което четеш

Нови изтребители скоро няма да има – сагата започва отначало

Парламентарната комисия предлага проектът да бъде променен с връщането на Ф-16
Екип на Mediapool | 19:50 | 19 септември 2017 | 13 коментара

Сагата с покупката на нови изтребители за армията започва отначало, тъй като проектът ще бъде променен и ще бъде гледан отново от парламента. Такова е заключението на доклада, който трябва да бъде приет в сряда от парламентарната комисия за проверка на процедурата. В списъка на офертите, от които ще избира правителството, ще се включат и нови Ф-16, предложени от САЩ.

Краят на парламентарното разследване доведе до опасно покачване на напрежението между премиера Бойко Борисов и президента Румен Радев, който открито настоява правителството бързо да сключи договор за покупка на изтребител "Грипен", избран от назначеното от него служебно правителство.

Каракачанов: Не е важно дали процедурата ще стартира след месец или година

В същото време Борисов и министърът на отбраната Красимир Каракачанов твърдят, че превъоръжаването на българските Военновъздушни сили не било належащо, като Каракачанов и във вторник заяви, че имаме достатъчно бойни самолети, които обаче не летят и че той имал "ясна идея" за ремонтиране на старите МиГ-ове в български предприятия.

Към момента не е ясно колко ще се забави покупката на нов изтребител и България ще си остане все така изцяло зависима от Русия за наличните съветски МиГ-ове.

"Дали ще стартира процедурата следващия месец или след една година е важно, разбира се, но не фатално, но ние един ден ще стигнем до този разговор и ние трябва отсега да го водим и затова няма смисъл да бързаме излишно", коментира във вторник министър Каракачанов.

Нова процедура с нови правила и нови запитвания до държавите производители

Докладът на комисията предлага МО да започне нова процедура с нови правила и нови запитвания до държавите производители на такъв тип машини. Настоява се също така за отстраняване на неяснотите и съмненията за ограничителни изисквания, свързани със схемите за изплащане на самолетите.

Миналата седмица председателят на анкетната комисия Емил Христов (ГЕРБ) обясни, че по проекта е свършена много работа и той не трябва да бъде рестартиран изцяло, но да бъде осигурена равнопоставеност за всички оферти, каквато не е била налице.

Основният проблем в проекта е промяната на правилата за избор на изтребител по време на самата процедура, вследствие на което е декласирано предложението на САЩ и Португалия за Ф- 16. Това стана с мотива, че офертата не отговаря на българските изисквания за разсрочено плащане. По този начин на първо място бе класирана единствената останала оферта – за нови шведски изтребители "Грипен".

Парламентарната проверка обаче разкри много неясни моменти около въвеждането на това изискване и последвалото му тълкуване, довело в крайна сметка до отстраняването на американската оферта.

Първоначално изискването за финансовата схема не е било задължително и не е заложено като такова в одобрения от парламента инвестиционен проект. През юни 2016 г. обаче бордът, който управлява проекта, променя методиката за оценка на офертите и изискването вече се превръща в задължително.

Комисията препоръчва още проектът за закупуване на нови изтребители да бъде актуализиран с офертите, постъпили след изпращането на предложенията за участие в конкурса до държавите производители. Министерството на отбраната изпрати искания за оферти до Италия за "Еврофайтър Тайфун" втора ръка, до Швеция за нови "Грипен" и до САЩ и Португалия за употребявани Ф-16 с опция за модернизация. Предложението от САЩ за нови Ф-16 бе получено след това.

Очаква се в новите предложения, от които трябва да избира правителството, да бъдат включени и новите Ф-16.

Ако проектът започне отначало, процедурата по класиране на офертите трябва да се проведе пак от конкурсна комисия, формирана в МО. Докладът на министерството ще се внесе в Министерския съвет, който трябва да проведе преговори и да сключи междудържавен договор за покупката. Накрая договорът трябва да се ратифицира от Народното събрание.

Временната парламентарна комисия "високо оценява" досега свършената работа по проекта, но отбелязва, че е "имало липса на политическо ръководство и контрол на процеса".

Създаден е бил и "нормативен вакуум". "В целия процес се забелязва липсата на ясни правила за утвърждаване на разработените документи", се казва в проектодоклада на комисията.

Отбелязва се също, че участието на външни експерти е било ограничено. Освен това в сегашната процедура е била създадена възможност за промяна в задължителните условия и критерии, което довело до отпадане на един от вариантите.

"Изкривен е крайният резултат и се създали сериозни съмнения за ефективността на изразходването на значителни публични средства", се казва в проектодоклада. България смята да отдели 1.5 млрд. лв. за 8 самолета, обучение и наземно оборудване.

Ръководителят на проекта за многоцелевия самолет и главен секретар на президенството Димитър Стоянов даде да се разбере, че институцията не зачита мнението на комисията.
 

"Каква е истината – комисията си е изработила мнението на основата на една пресконференция, която беше организирана от председателя на ПГ на ГЕРБ преди няколко месеца. Тогава имаше реплика "крадецът вика дръжте крадеца". Не случайно тогава ние казахме, че това е комисията "Анти Радев". Нещата според мен са явно свързани", коментира Стоянов пред бТВ.

 

В същото време от шведската компания, класирана на първо място в конкурса, обявиха, че не са търсили нечестно предимство в процедурата и схемата за плащане.

 

Каракачанов с "ясна идея" за ремонт на старите МиГ-ове

 

Министърът на отбраната Красимир Каракачанов коментира, че България има достатъчно самолети, които могат да бъдат ремонтирани, а стоят на земята. В същото време се водят спорове как да се похарчат милиарди левове за едва половин ескадрила, добави той. По негово мнение трябва да се купи нов самолет, а не втора ръка.

 

"Ние така или иначе ще трябва да купим изтребители. Въпрос на време е. Дали ще стартира процедурата следващия месец или след една година е важно разбира се, но не фатално, но ние един ден ще стигнем до този разговор и ние трябва отсега да го водим и затова няма смисъл да бързаме излишно. Но подчертавам - имаме достатъчно възможности - с много по-малко средства да ремонтираме наличните ни самолети в изтребителната авиация, бомбандировъчната авиация. Моята идея е ясна - трябва да се ремонтират в нашите предприятия - имаме "Авионамс", имаме ,"Терен летец'' в София", каза Каракачанов. предприятия лицензи за вършат тази работа

 

По думите му, ако страната ни закупи осем самолета, това е половин ескадрила за 1.5 млрд. лв. "Ще трябва да дадем още 1.5 млрд. за цяла ескадрила, а след това още 2 млрд. за въоръжение. Това са огромни пари и българските граждани трябва да знаят за какво се изразходват", допълни той.

 

Премиерът иска да каже, че няма нужда да се бърза излишно

 

След всичко това Каракачанов каза, че всякакви спекулации дали се отказваме или не от нови самолети са грешни.
 

"Премиерът не е казал, че не е на дневен ред купуването на самолети. Иска да каже, че няма нужда да се бърза излишно и дава пример със сухопътните войски – те са много по-пренебрегвани от авиацията и флота. Аз нямам право да разделям въоръжените сили. Смятам, че трите проекта трябва да се движат едновременно", заключи министърът.

Още по темата
Още от България

До какво ще доведе приемането на антикорупционния закон?