Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Данъкът върху старите коли може да се вдигне с 30%

Министерството на финансите и общините не знаят какво ще последва от промяната през 2019 г.

5 коментара
Менда Стоянова

Нито Министерството на финансите, нито общините на този етап могат да кажат дали ще се повиши или ще спадне местният данък върху автомобилите от 1 януари 2019 г. Знае се само, че данъкът ще се смята по нова формула, в която освен мощността на автомобила и годината му на производство сериозна тежест ще има и екокатегорията му.

Това стана ясно по време на обсъждането на пакета данъчни закони за 2019 г. на първо четене в парламентарната комисия по бюджет и финанси.

Въпреки че по закон е длъжно да изготви оценка на въздействието на предложенията си, МФ не успя да представи пред депутатите никакви сметки с аргумента, че всичко зависи от общините. От своя страна, изпълнителният директор на Националното сдружение на общините Силвия Георгиева обясни, че също не може да даде разчети, защото общините у нас са 265 и всяка от тях ще вземе индивидуално решение за размера на данъка.

Оказа се, че единствено шефката на парламентарната бюджетна комисия Менда Стоянова от ГЕРБ е запозната с разчети, според които данъкът за старите автомобили е възможно да се повиши с около 30%. Увеличението може да звучи сериозно, но тъй като за някои автомобили сега данъкът е по 6-7 лв., покачването ще е минимално, разясни пред журналисти Стоянова.

БСП ще гласува против промяната

Именно с аргумента, че липсва каквато и да било финансова обосновка на данъчен закон, депутатите от БСП обявиха, че ще гласуват против данъчните закони за 2019 г. Румен Гечев от левицата попита колко са регистрираните автомобили по региони и какъв е очакваният ефект, но така и не получи отговор.

Впоследствие данъчни експерти обясниха, че не можело да се сметне каквото и да било, защото в закона имало минимална и максимална ставка, като общините можело да ги адаптират, така че да няма рязко поскъпване на данъка за големи групи от населението. Нямало смисъл да се правят изчисления спрямо действащите ставки, защото това щяло да е само допускане.

По-високият данък върху старите коли вече срещна критики от страна на работодателите и синдикатите.

67% от автомобилите у нас са стари

Според предложението на МФ старите леки коли (над 15 години), които са с по-лоши екохарактеристики, ще се облагат с по-висок местен данък от 2019 г. Целта е да стимулира употребата на екосъобразни автомобили като мярка срещу замърсяването на въздуха в големите градове, а не като инструмент за повишаване на приходите на общините.

От МФ все пак са установили, че 67% от автопарка у нас се състои от стари автомобили.

В момента данъкът се определя на база мощността на двигателя и годината на производство, като по-мощните и по-новите автомобили са с по-високо облагане, като целта е за по-евтините возила да се дължи по-малък данък. Самият размер на данъка се определя от общините, като може да бъде в рамки, зададени от закона. В момента в закона е предвидено облекчение между 20% и 60% за наличието на катализатор в автомобили с мощност до 74 kW, с което финансовото министерство твърди, че се злоупотребява и затова ще отпадне от 2019 г.

От догодина, освен от мощността и годината на производство, данъкът ще зависи и от екостандарта на автомобила, като за стандартите от Евро 1 до Евро 3 включително, както и когато автомобилът няма екокатегория, коефициентът ще се утежнява с между 10% и 40%, а от Евро 4 до Евро 6 ще има намаление до максимум 60%.

По-новите и по-мощните автомобили отново ще се облагат с по-висок компонент, като идеята е по-скъпите автомобили да се облагат повече. В същото време обаче се прави известна промяна в коефициентите в зависимост от годината на производство, така че да се стимулира извеждането от употреба на автомобилите над 20 години, защото те са ненадеждни и причиняват големи замърсявания.

Как обаче ще се промени конкретният данък на всеки собственик на лека кола не е ясно, защото от общините ще зависи крайният размер на удръжката.

Въпреки че не могат да представят каквито и да било разчети, от МФ казаха, че условно промяната в данъчната формула ще доведе до 6 млн. лв. повече приходи в общинските бюджети.

Нов регламент за товарните коли ще донесе 13 млн. лв. приходи

С друга промяна в закона се затваря вратичка за несправедливо данъчно третиране, като занапред товарните автомобили до 3.5 тона ще се облагат, както леките коли. Това щяло да увеличи приходите в бюджета с около 13 млн. лв.

Финансовото министерство твърди, че според действащия закон собствениците на товарни автомобили до 3.5 т плащат в пъти по-нисък данък върху превозните средства, като икономията може да стигне над 100 пъти (данъкът е в размер от 10 до 30 лв. на тон). В същото време по данни на МВР към средата на април 2018 г. са регистрирани 308 260 броя товарни автомобили до 3.5 т от 3550 марки и модели, от които над 2000 модела имат съответен аналог, регистриран и облаган като лек автомобил. Така, на практика за едни и същи возила сега се плащат доста различни данъци, като финансовото министерство предлага да се изчисти тази несправедливост и товарните коли до 3.5 тона да се облагат като леки.

От 2019 г. ще се облекчи административната тежест за гражданите, като при сделка за покупка на автомобил нотариусите служебно ще проверяват за платени данъци. Само ако не може да се извърши автоматизирана проверка, гражданинът ще трябва да представи документ от общината за платен данък върху возилото.

До 7 дни след извършване на сделката по покупка на имот или кола нотариусите ще са длъжни да уведомят съответната община.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Baraev
    #5

    Да не са луди да дадат прогнози. Ще си мълчат до последно и това е най-сигурното доказателсвто, че вдигането на данъка ще е сериозно!

  2. Филка Русофилка
    #4

    Министърът на екологията Нено Димов съобщи, че „замърсяването на околната среда от отопление с твърди горива е 9 пъти по-високо отколкото замърсяването от автомобили“. Дори да бъдат принудени собствениците на всички 3,5 млн. пътнически автомобили да ги подменят с най-екологични, замърсяването от двата източника няма да падне повече от 10%. Следователно, ако се вдигнат данъците, най-много да спечелят вносителите на нови по-скъпи автомобили и да се ядосат предизборно избирателите. Кой ви дава тия щурави акъли и не е ли по-лесно да озаптите лобистите на вносителите на нови автомобили?

  3. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #3
  4. ирис
    #2

    Вие в този тъй наречен Парламент,ще прокарате ли поне един закон ,който да не бърка в джоба на така или иначе бедният народ или искате само вие да си джиткате по пътищата

  5. ogromnii
    #1

    Един риторичен въпрос по конкретен казус. Кой ще плати за некомпетентността на мишоците в КАТ? Например личния ми автомобил е евро 4, а в съответната категория в талона се мъдрят звездички? Доколкото позмавам родната действителност или ще плащам данък за евро 0, или ще си платя пререгистрация в КАТ. Както гласи един лаф - все в г*з, и все в моя. Сигурен съм че не съм единствен....

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.