Извън светлините на прожекторите

Част от служебните министри се опазиха от скандални решения и свършиха полезна работа

Снимка: БГНЕС

Част от министрите в служебния кабинет "Герджиков" останаха извън светлините на прожекторите, насочени основно към по-дейните им колеги, които развъртяха шумни "ревизии“ и мащабни кадрови промени, твориха законопроекти и подготвяха мегасделки.

Министър на очакваните промени

Без особени сътресения мина служебният мандат на министъра на образованието Николай Денков, който бе заместник-министър в три последователни кабинета до април 2016 г., когато напусна заради различия с Меглена Кунева. Първите му дни на поста минаха под знака на противопоставянето с бившия министър Кунева, с която си разменяха взаимни обвинения за провала на оперативната програма “Наука“, по която има опасност от спиране на европейски пари. Екипът на Денков изготви екшън-план за отстраняване на нередностите в програмата.

Малко след встъпването му в длъжност се наложи МОН да обяви нова процедура за набиране на международни оценители на проектите за научни центрове на българските учени по програмата, тъй като започнатата при Кунева обществена поръчка не успя да осигури компетентни учени, които да оценяват проектите.

Миналата седмица министерството обяви, че по новата процедура, за която помощ оказа и ЕК, са кандидатствали 400 учени от цял свят, което ще е достатъчно за гарантирането на безпристрастна и качествена оценка на проектите.

Същевременно екипът на Денков съвместно с експерти от БАН и висши училища подготви проект на актуализирана стратегия за развитие на научните изследвания 2017-2030 г., която е предварително условие на ЕК за изпълнението на научната оперативна програма. Сега тя трябва да бъде приета още в първите дни на новия парламент в срок до месец. В противен случай има опасност ЕК да спре парите по програмата.

Паралелно с това Денков представи и нов проект на дълго чаканите промени в Закона за развитието на академичния състав, които целят да бъде преустановено безконтролното роене на доктори и професори и да има ефективни санкции срещу израстването с плагиатство.

Документите, предложени в сферата на висшето образование, като цяло се ползват със сериозна подкрепа в научните среди и има сериозни очаквания те да бъдат приети от новия парламент.

Друг приоритет, който си постави екипът на Денков бе подготовката за безпроблемно протичане на тазгодишните зрелостни изпити, като дали се е справил успешно и с тази задача ще стане ясно през май.

Министерството на икономиката даде нов старт на "София Тех Парк"

Министърът на икономиката Теодор Седларски започна смените в държавните фирми след откритото писмо на собственика на "Уолтопия" Ивайло Пенчев, в което той обвини държавните чиновници в "тотална некадърност" и провал на "София Тех Парк". Последва бърза реакция на Седларски, който назначи ново, партийно необвързано ръководство на държавното дружество. За по-малко от месец то свърши работата, която повече от две години се прехвърляше между предишните няколко ръководства, назначени от Божидар Лукарски.

Седларски освен това реагира на сделка, при която в последните дни на кабинета "Борисов 2" Музеят на виното е продаден тайно на фирма свързана с Делян Пеевски. Вярно, това стана след запитване на Трайчо Трайков и Петър Славов от "Нова Република". Въпреки че Седларски подаде сигнал до прокуратурата, тя остана безмълвна по този случай.

Последва опит на икономическия министър да смени ръководството на държавния холдниг ДКК, в чийто активи е теренът на въпросния музей, но всичко си остана само опит, след като Лукарски атакува Седларски със запис от разговор за поръчкови смени.

Министърът направи промени в Правилника за реда за упражняване правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала. По този начин той спря, неясно за колко време, подготвяни други съмнителни сделки с активите на ДКК.

Министерството на транспорта прекрати концесията за летище "София"

По предложение на министъра на транспорта Христо Алексиев правителството прекрати предрешената процедура за концесията на летище "София". Нещо повече, за да направи процеса необратим, ангажира Световната банка за консултант при бъдещата концесионна процедура.

Христо Алексиев "развъртя метлата“ в Националната компания "Железопътна инфраструктура", като уволни бившия си началник Милчо Ламбрев и цялото ръководство на БДЖ заради слаби резултати. Взе на специален отчет строителни обекти, изграждани или строени с фирми, зад които стои Пеевски и прекрати, макар и на финала, негови договори с НКЖИ.

Смяната на ръководството доведе до подобряване на финансовите резултати на БДЖ. По думите на Алексиев с облигационерите е било постигнато споразумение за разсрочване на дълга с 5 години и сваляне на лихвата от сегашните 8% на 1%.

Опит за разбиване на статуквото

В краткия си мандат Рашко Младенов обяви конкурси за директори на редица културни институции, в които мандатите на титулярите бяха изтекли, сред които и Националния исторически музей, където през последните десет години конкурс не беше обявяван. От 2001 година несменяем негов директор е Божидар Димитров, който по обясненията на бившия министър на културата Вежди Рашидов бил оставен, тъй като никой не познавал като него кътните зъби на НИМ.

Дългоочакваният и похвален опит да се разбие статуквото обаче едва ли ще успее. За изненада на самия Младенов, който очаквал наплив от кандидати за поста след множеството запитвания защо не се обявява конкурс, срещу Божидар Димитров се яви само още един, при това очевидно фиктивен кандидат - проф. Вера Бонева от Университета по библиотекознание и информационни технологии (УниБИТ).

Министерството на културата направи и нов опит да попълни за постоянно директорския пост в Националния филмов център. Той обяви конкурс за изпълнителен директор, след като през 2016 г. позицията остана незаета, защото никой от кандидатите не достигна изисквания брой точки за класиране. Във филмовия център кандидатствали едни и същи хора за трети път, въпреки че две комисии са ги преценили като недостатъчно квалифицирани.

Конкурси бяха обявени още в Националния институт за недвижимо културно наследство, Националния музей “Шипка-Бузлуджа“ и музея “Борис Христов“ в София.

Всички обявени конкурси обаче Младенов оставя да бъдат довършени от редовния министър на културата, тъй като смята, че е редно той да носи отговорност.

Служебният екип на Министерството на културата отпусна 2.5 млн. лева от бюджета си за капиталови разходи за спешни ремонти на музеи, театри и библиотеки след поредица инциденти в Националната библиотека, Националната художествена галерия и др., които напомниха за плачевното състояние на културните институти, чиито проблеми са неглижирани с години.

По данни на министерството около 13 са институтите, които имат нужда от сериозен ремонт, като беше пуснат призив до всички, които имат нужда – нещо, което не е било правено досега.

Друг инцидент, станал малко преди мандата му – аварията с климатичната инсталациия в Националната галерия “Квадрат 500“, която увреди десетки ценни картини, пък стана повод Младенов да разпореди проверка, която освети скандални факти около реализирането на многомилионния проект. Оказа се, че повредата на климатиците се дължи на несменени при ремонта на сградата щрангове. Младенов отправи критики и към ръководството на музея за начина, по който го управлява, но обяви, че няма да взима прибързани управленски решения за краткото време докато е служебен министър.

Така директорката на галерията Слава Иванова, която първоначално твърдеше, че увредените платна са само около 10 и си позволи да уволни две дългогодишни служителки само защото са "издали“ скандалния инцидент, запази поста си. Скандалът доведе до оставката на Светлин Русев като ръководител на Художествения съвет на Националната галерия.

Младенов дойде със заявката да предложи промяна в методиката, по която се финансират театрите и симфоничните оркестри, която да остави на следващия кабинет. Идеята му е всеки театър да получи определена субсидия, която приблизително да покрива основните му нужди - заплати, част от режийните, и приходите от продажба за билети да остават за него. Т.е. пак да се насърчава конкуренцията, но да се позволява и развитието на художествената част, а не да се мисли само за оцеляването на театрите.

Същевременно за пет-шест провинциални театъра, които не могат да се издържат при тази методика, Младенов предложи като временен вариант финансиране на проектен принцип.

Напрежение с Турция, но предвидима външна политика

Най-сериозното предизвикателство в сферата на външната политика по време на управлението на служебния кабинет бяха обтегнатите отношения с Турция, след като Анкара публично призова българските изселници в Турция да гласуват за партията на Лютви Местан на предсрочните избори.

МВнР извика турския посланик, изразявайки несъгласие с подобна намеса във вътрешната политика на България, а българският посланик в Турция бе върната за консултации в София.

Без особен шум и показност външният министър Ради Найденов демонстрира приемственост и ясен евроатлантически курс. Освен това засега не е публично известно да се е възползвал от управлението си, за да предложи изпращането на посланици, което се е случвало при други служебни министри.

За негов минус може да се смята попълването на екипа му с кадри на бившата Държавна сигурност, каквито са заместниците му Бойко Мирчев и Любомир Иванов.

МВР се ограничи с един скандал

На националното съвещание в началото на април МВР отчете, че по време на изборите на 26 март е отбелязало ръст по всички показатели в сравнение с изборите през 2014 г. Полицията бе задържала 15 души повече при образувани с 24 дела повече от тези, регистрирани по време на предишния вот.

Освен това Узунов отчете подобрени резултати и в противодействието на останалата престъпност спрямо първите три месеца от миналата година.

Екипът на Узунов успя да произведе само един скандал - уволнението на главния секретар Георги Костов. Президентът Радев подписа поисканото от кабинета махане на Костов с мотив, че "в периода 2015 – 2016 г. са събрани достатъчно данни, че е упражнил натиск върху бивши и настоящи служители на МВР, с което те са били отстранявани от работа, не по установения ред“. Така той станал "причина да бъде нарушен политическият неутралитет" на МВР.

Узунов не показа и никакви доказателства, но това така или иначе не бе нужно, доколкото смяната на професионалния ръководител на МВР е политическо решение.

Потърпевшият главен секретар, известен с близостта си до ГЕРБ, на свой ред обвини новата власт в политически натиск да освободи поста по собствено съгласие. Костов дори подаде сигнал срещу двамата в прокуратурата, който обаче не доведе до нищо.

Целият казус бе разтълкуван от лидера на ГЕРБ Бойко Борисов, като подготовка на БСП да "купи изборите", визирайки и масовата смяна на областни управители. Тези опасения обаче очевидно не намериха потвърждение в изборните резултати.

Още по темата
Още от България