Недостатъчно заявки за капацитета на "Турски поток" у нас

Тестът продължава с по-ниски цени за транзит, каквито търси "Газпром"

Недостатъчно заявки за капацитета на "Турски поток" у нас

С неуспех приключи първият етап от ангажиращата фаза на пазарния тест за търговския интерес към запълване на капацитета на бъдещата тръба на "Турски поток" от турско-българската до българо-сръбската граница. От четирима регистрирали се участници в процедурата обвързващи оферти за подали само трима, става ясно от публикувани резултати на сайта на "Булгартрансгаз" след като първата фаза на теста е приключила на 16 януари.

Заявените количества за транзит са недостатъчни и се преминава към втората фаза, в която цените за ползване на капацитета на тръбата са намалени, а срокът на договорите е увеличен от 15 на 20 години.

От "Булгартрансгаз" (БТГ) не съобщават кои компании са подали обвързващи оферти, нито за какви количества са кандидатствали, а само, че заявките са недостатъчни.

По неофициална информация на Mediapool регистриралите се участници в пазарния тест са руската държавна компания "Газпром" и две нейни дъщерни фирми, както и българският държавен доставчик "Булгаргаз".

Участието на "Булгаргаз" в тази фаза на теста обаче е било проформа, тъй като компанията е заявали нулеви количества. Според запознати причината била, че държавното дружество искало да види как ще тръгне процедурата, а и към момента то има сигурна точка за доставка на руски газ по силата на сключен договор с "Газпром". Той обаче се предоговаря и вероятно все пак от 2020 г. точката за доставка ще бъде променена от украинския маршрут през "Турски поток", каквито са плановете на Русия.

Очевидно "Газпром" или въобще не са подали оферта, а са играли с малки количества чрез дъщерните си дружества, или пък също са участвали индикативно. Ако "Газпром", чиито намерения са по втората тръба на турски поток да минават 15.75 млрд. куб. м годишно, бе заявила това количество сега, БТГ щеше да е постигнала целта си от 70 на сто запълняемост на тръбата с годишна мощност от близо 20 млрд. куб. м. на входа то Турция. Това е условието да се счита пазарният тест за успешен.

Според запознати целта на "Газпром" е да се премине към следващите две фази, при които съгласно правилата на процедурата се намаляват цените за резервиране на капацитет от тръбата и се удължава срокът за ползването ѝ. Именно транзитните такси не се харесаха на "Газпром" и от там заявиха, че заложената в проекта норма за възвръщаемост от 8.86 на сто е прекалено висока.

Така сега руснаците постигат целта си, защото макар и да се удължава срокът на търсените договори за пренос на газ през "Турски поток"  и на пръв поглед да изглежда, че за "Булгартрансгаз" финансовият ефект ще е по-голям, всъщност така държавният газов оператор ще си изплати за по-дълго време планираната инвестиция от над 3 млрд. лв. А в същото това време БТГ има разходи за поддръжка и ремонти на бъдещото съоръжение и те ще са повече за 20 вместо за 15 години, коментират експерти от бранша. Според техни изчисления и в момента нормата на възвръщаемост на българското трасе на "Турски поток" е на ръба на рентабилността, а ако и във втората фаза на пазарния тест не се съберат достатъчно оферти, нормата на възръщаемост и съответно транзитните такси ще паднат до търсените от руснаците 8 процента.

От понеделник – 21 януари, до петък – 25 януари, ще се очакват новите оферти. Регистриралият се, но неучаствал кандидат в първия етап, ще може да играе, както и останалите ще могат да внасят допълнителни оферти. Ако и в този етап няма достатъчно обеми, се пристъпва към последният, чиито резултати ще са ясни на 31 януари и от тях ще зависим дали ще го има "Турски поток" у нас.

Сега "Булгартрансгаз" предлага същите количества за транзитиране през бъдещата тръба, но за 20 години. Цената за капацитет във втория етап е 315.75 лв/МВтч без ДДС за дневни доставки, а предишната беше 322.44 лв./MВтч за дневен капацитет на годишна база за входната точка на границата с Турция. За изходната точка на сръбската граница сега исканата тарифа е 521.04 лв./МВтч за дневните количества, а предишната беше 542.97 лв./MВтч. Разликата в тарифите на вход и изход идва от това, че за влизането на количествата на българска територия ще се използва и съществуващата инфраструктура на "Булгартрансгаз", докато за изхода трябва да се изгради новото трасе и тези инвестиции влизат в преносната такса към Сърбия.

При обявяването на пазарния тест, изпълнителният директор на "Булгартрансгаз" Владимир Малинов каза, че процедурата ще се счита за успешна, ако в първия му етап постъпят оферти за пренос на 34 млн. куб. м дневно, което е около 70 на сто от капацитета. Ако няма толкова, ще се пристъпи към втория и третия етап, като цялата обвързваща фаза на теста ще приключи до 31 януари. Крайната цел са договори за близо 2.677 млрд. лв. нетни приходи.

Паралелно с теста бе обявена и обществена поръчка за избор на фирма, която да проектира, да достави тръбите и да изгради линейното трасе от 486 км на "Турски поток", което практически ще повтаря това на прекратения проект "Южен поток". Цената на тази поръчка е близо 2.3 млрд. лв., отделно ще има втора за изграждане на компресорните станции по трасето. Общо проектът се оценява на над 2.8 млрд. лв. без ДДС.

Относно разликата в търсените договори за близо 2.7 млрд лв. и планираните разходи по изграждането на тръбопровода от 2.8 млрд. лв. без ДДС или над 3.3 млрд. лв. крайна цена, Малинов каза преди месец, че цитираната стойност е нетни приходи, а общо приходите от газопровода се очаква да са над 7 млрд. лв. за 20 години.

Още по темата
Още от Бизнес

Какви последствия трябва да понесе Цветан Цветанов заради скандала с апартаментите?