Старт на "Турски поток" у нас и хъба след "напасване"

"Газпром" и подразделение на швейцарската "Мет" са резервирали 70% от капацитета, което било достатъчно проектът да се изплати

Старт на "Турски поток" у нас и хъба след "напасване"

Газопроводът "Турски поток" ще се построи през България. Това е решил държавният газов оператор "Булгартрансгаз", след като обявеният от него пазарен тест за резервиране на 90 на сто от капацитета на бъдещата тръба накрая е приключил успешно, независимо от първите два провала. Заявени са били напълно предложените обеми за пренос в следващите 20 години, което според управляващите ще осигури възвръщаемостта на необходимите 3.3 млрд. лв. за реализацията на проекта.

Предстои да бъдат подписани договори с руския концерн "Газпром" и с подразделение на швейцарската "Мет Груп".

От "Булгаргаз" играли с нули

Макар пред парламентарната енергийна комисия в четвъртък изпълнителният директор на "Булгартрансгаз" Владимир Малинов да обяви, че трима са заявили капацитети за процедурата и да посочи сред тях и "Булгаргаз", два независими един от друг източника на Mediapool казаха, че всъщност българският доставчик е заявил нулеви количества като в първите две фази на теста. Причината е, че дружеството има действащ договор с "Газпром Експорт" за доставки на румънската граница, който в момента е в процес на предоговаряне с руснаците заради антимонополнот дело на Европейската комисия. Въпреки афишираните от руския монополист намерения да спре доставките до България по Трансбалканския газопровод през Украйна и Румъния от 2020 г. от "Булгаргаз" играли проформа.

Участието на "Газпром" бе обявено от самата компания още преди старта на 21 декември 2018 г. на процедурата за резервиране на капацитет. Очакванията бяха руският концерн да заяви най-големи количества. От "Булгарлтрансгаз" обаче отказват да посочат кой какви количества е поискал.

Според информацията на сайта на "Мет Груп", регистрираната в Швейцария компания се занимава с покупко-продажба на природен газ, но също така е фокусирана и върху енергийната инфраструктура и индустриални активи. Тя е притежание на работещите в нея служители, но се твърди, че е свързана с "Газпром". Компанията има подразделения в Австрия, България, Хърватия, Унгария, Италия, Литва, Румъния, Русия, Сърбия, Словакия, Испания, Турция, Украйна и Великобритания. Според запознати "Мет" е подставен играч на "Газпром" и има договорка с руския монополист да пренася негов газ през тръбата и участва, за да са спазени формално европейските правила за достъп до газопроводите на територията на ЕС.

От съобщението на "Булгартрансгаз" и изявлението на енергийния министър Теменужка Петкова пред ресорната парламентарна комисия става ясно, че е резервиран 70 на сто от капацитета на бъдещия газопровод, каквато и бе първоначалната цел на държавния газов оператор.

Успех от трети опит

Ангажиращата фаза на пазарния тест стартира на 21 декември 2018 г. Четирима кандидати се регистрираха за участие, но само трима от тях реално се включиха в процедурата, проведена на три етапа. Предложени бяха 90 на сто от планирания капацитет на тръбата, която ще продължение на сегашния "Турски поток" по дъното на Черно море до Турция. Нейният входен технически капацитет у нас се предвижда да е 19.343 млрд.  куб. м годишно, а изходният на сръбската граница – 12.7 млрд. куб. м. Разликата между тези обеми се предвижда да влиза в газовия хъб "Балкан" за търговия в Западна Европа. Впечатление прави обаче, че втората тръба на "Турски поток" през Черно море и Турция до българската граница е с обявен от "Газпром" капацитет от 15.75 млрд. куб. м, което е под обявения от българския газов оператор капацитет.

Все така неясна остава и съдбата на транзитния договор, който има "Булгартрансгаз" с "Газпром" за пренос на газ до Турция, Гърция и Македония до 2030 г. и съдържа клауза "пренеси или плати", според която дари и да не транзитира нищо през системата ни руският монополист трябва да плати 90 процента от договорените транзитни такси за съответните обеми. 

В първата фаза на пазарния тест за "Турски поток" се предлагаха договори за 15 години, но заявените количества не бяха достатъчни и "Булгартрансгаз" (БТГ) премина към втората фаза с по-ниски транзитни такси, но за 20 години. След като и този етап се провали – поради изискване обемите да са заявени последователно за тези години - се мина към последния трети етап. В него транзитните такси бяха повишени, но бе намален предлаганият капацитет и се допусна възможността да се правят заявки за отделни години.

Практически по този начин условията бяха нагодени според вече заявения интерес. Според експерти от бранша удължаването на договорите означава отлагане на изплащането на инвестицията, което реално е по-неизгодно за "Булгартрансгаз,  тъй като в периода на възвръщането ѝ ще има разходи за поддръжка и ремонт на бъдещата инфраструктура.

Още при обявяването на процедурата в края на декември Владимир Малинов каза, че се търси запълняемост от 70 процента от планирания капацитет на газопровода. Малинов обяви като крайна цел на пазарния тест договори за близо 2.677 млрд. лв. нетни приходи. Това е под обявената необходима инвестиция за изграждането на 484-километровото ново трасе към Сърбия, което ще бъде интегрирано със съществуваща вече инфраструктура на БТГ. Вложението е оценено на 2.8 млрд. лв. без ДДС или над 3.3 млрд. лв. крайна цена. Относно разликата в двете суми Малинов каза преди месец, че цитираната стойност е нетни приходи, а общо приходите от газопровода се очаква да са над 7 млрд. лв. за 20 години.

Останалите незаети обеми – на газова борса

"В резултат на тази процедура е налице 10% от техническия капацитет, който е на вход от Турция. Ще бъде предоставен, както предвиждат европейските правила за разпределение от платформата за разпределение на капацитет", заяви министър Петкова пред депутати. "Малко над 20% от капацитета в посока Сърбия също ще бъде разпределен, така както предвиждат европейските правила, на платформата за разпределение на капацитет", допълни тя.

Така останалите нерезервирани капацитети ще бъдат предлагани в различни като срокове на доставка и обеми продукти на бъдещата газова борса в газовия хъб "Балкан" край Варна.

"Наличието на този свободен капацитет означава, че ще имаме възможност да реализираме допълнителни приходи извън резервирания капацитет в рамките на третата фаза на пазарния тест. Отделно от това се гарантира по безспорен начин изискването на европейското законодателство за свободен достъп на всички търговци и желаещи до тази инфраструктура", заяви Петкова и уточни, че реализираните приходи ще възлизат малко над 360 млн. лв. годишно.

В изпратено до медиите съобщение на БТГ се посочва, че тъй като резултатът от пазарния тест е положителен, компанията е взела окончателно инвестиционно решение за реализирането на проекта за развитие и разширение на газопреносната система. Той включва не само "Турски поток", но и изграждането на газов хъб край Варна, за което също беше поставено условие да се осигурят обемите за "Турски поток".

Обявеният за успешен пазарен тест означава още, че "Булгартрансгаз" сега ще търси кредитно финансиране за газопровода, който ще струва на държавата над 3.3 млрд. лв. Държавният газов оператор смята да вложи собствени 497 млн. лв.

Чакат се офертите от кандидат-строителите

Заедно с пазарния тест за "Турски поток", на 21 декември бе обявена и обществена поръчка за построяването на линейната част на газопровода от турско-българската до българо-сръбската граница срещу 2.286 млрд. лв. без ДДС. В търга за проектант, доставчик на тръбите и строител на трасето, което реално повтаря това на проваления проект за "Южен поток", ще могат да участват максимално широк кръг кандидати. Оферти ще се приемат до 15 февруари, няма предквалификация на участниците дали отговарят на предварително поставени условия. Поръчката ще може да се изпълни в два варианта – до 31 декември 2019 г. като в нея се включи съществуваща инфраструктура на БТГ към сръбската граница, и до 31 декември 2020 г., тъй като доставките за Сърбия от януари 2020 г. се предвижда да тръгнат в по-малък обем и да стигнат пълния си капацитет година по-късно.

Предвижда се отделен търг за построяването на компресорните станции по трасето на "Турски поток" и реално графикът за приключване на целия строеж изглежда пренатегнат с оставащите 11 месеца до планираното пускане на "Турски поток" през българска територия.

Още по темата
Още от Бизнес

Защо Иван Гешев бе номиниран за главен прокурор?