Отчетите пред Сметната палата доказаха: партията на Бареков с най-скъпата кампания

Сметната палата публикува отчетите за приходите, разходите и поетите задължения за плащане във връзка с предизборната кампания за изборите за членове на Европейския парламент от България на 15 политически партии, 6 коалиции от партии и 3 инициативни комитета, съобщиха от палатата.

Три политически партии /ПП "Зелените", ПП "Християндемократическа партия на България" и ПП "Съюз на комунистите в България"/ са представили отчетите си след законовия срок - 30 дни след изборния ден. Отчетите на участниците в изборите са публикувани в Единния регистър по Изборния кодекс. В Сметната палата са получени и пояснения на коалицията от партии "България без цензура, ВМРО-БНД, ЗНС, Движение "Гергьовден", с молба да бъдат публикувани към отчета им.

Както Mediapool вече писа, Бареков и коалиционните му партньори са получили почти 1.2 млн. лв от 500 души. От отчета на "България без цензура" пред Сметната палата става ясно, че това е била най-скъпата кампания на евроизборите. Общата стойност на разходите е около 1.9 млн.лева. Милион и 300 хиляди от тях са дадени за медийно отразяване.

 

Така официалният отчет "вмества" кампанията в законовия таван от 2 милиона лева. Отчетът обаче обхваща само месецът на официалната предизборна кампания, а реално кампанията на "България без цензура" започна месеци по-рано с шоу-програми, обиколили цялата страна. През месеца преди изборите бе осъществена още една обиколка с концерти в десетки градове.

 

Дали отчетеното съответства на реално направените разходи може да покаже проверката на Сметната палата. Съмнения възникнаха от медийни разследвания, които показаха, първо, че десетките хиляди застъпници и наблюдатели, свързани с коалицията около "България без цензура", са получавали заплащане (между 40 и 50 лева на човек, разходи които не се виждат в официалния отчет), и второ, че някои от дарителите нито са имали възможност да дарят каквото и да било, нито знаят, че са го направили.

 

Данните на Сметната палата показват, че 78 души са дарили над 55 хиляди лева на Коалиция за България, 541 души са подпомогнали АБВ на Първанов с малко над 300 000 лева, а Реформаторският блок е получил 88 дарения на стойност около 34 000 лева.

 

Публикувана е и информация от доставчици на медийни услуги, социологически и рекламни агенции, и агенции за осъществяване на връзки с обществеността за предоставените от тях услуги на участниците в изборите. Информацията е в раздела "Контрол-избори" от главното меню, подраздел "Отчитане на предизборната кампания", "Доставчици на услуги". Сметната палата предстои да извърши одит за съответствие на декларираните приходи и извършените разходи във връзка с предизборната кампания, когато те са над 1000 лева.

Още по темата
Още от България