Военният флот: Как кораб тръгна назад и ще имаме ли отново подводница

Бойко Борисов на фрегатата "Дръзки", сн. архив

15 години след влизането ни в НАТО,  Военноморските сили на България продължават да са далеч от стандартите на партньорските държави и да разчитат предимно на съветски кораби и трите стари фрегати, закупени преди повече от десетилетие от Белгия.

Съветските кораби вече са морално остарели и има сериозни проблеми с поддръжката и доставката на резервни части, а белгийските фрегати се нуждаят от сериозна модернизация.

В същото време обаче военният флот разполага и със значителен потенциал. Всяка година има сериозен наплив към Висшето военноморско училище "Н. Й. Вапцаров" във Варна, в това число и от стотици чуждестранни студенти. А професията на военния моряк е запазила високия си авторитет и кадровият срив не е толкова тежък като на други места в армията.

Така изглежда най-общо картината във Военноморските сили, които останаха извън общественото внимание през последните години.  

Правителството реши приоритетно да реши техническия проблем във военния флот, като закупи два патрулни кораба за 1 млрд. лева.

Проектът обаче се бави и няма да има сделка до края на годината. Дори когато бъдат доставени обаче, тези два кораба няма да са достатъчни.

Покупката на патрулните кораби измести на заден план модернизацията на старите фрегати "Дръзки", "Верни" и "Горди" , която се очакваше да струва около 100 млн. лева.

Фрегатите само се ремонтират, за да "закърпят положението" временно. В съветските кораби пък няма смисъл да се "наливат" пари.

Освен с корабите, ВМС имат проблеми и с радарите и комуникациите.

Военният флот е създаден през 1879 г., но според бивши военноморски командири на практика той може съвсем скоро да загине, ако не започне да се реформира с бързи темпове.

Ще има ли нови кораби?

Според политическото ръководство на МО проектът е на финална фаза. МО получи три оферти, като се очаква фирмите да ги подобрят.

Те са са българската компания "МТГ – Делфин", германската "Fr. Lurssen Werft GmbH & Co.KG“ и италианската "FINCANTIERI" (Италия). За фаворит се смята българската компания. Тя беше на крачка от договора в предишното издание на конкурса, но тогава в последния момент се отказа.

Проектът от самото начало се движи с предизвестен победител, като дори сегашният военен министър Красимир Каракачанов в качеството си на депутат беше предупредил за това.

Сега, въпреки напредналата фаза на проекта, бъдещето му отново не може да се смята за сигурно. В България всичко е възможно и доказателства за това може да се намерят във всички армейски проекти.
ВМС пък продължават да настояват да бъдат заменени и шестте бойни кораби.

Фрегатите само ще се ремонтират

ВМС искаха и модернизацията на трите фрегати, но на този етап те само ще бъдат ремонтирани. Засега модернизацията им остава на трупчета.

Според анализи на ВМС пълната модернизация ще повиши способностите на ВМС средно-срочен план (до 10-15 години), но ще струва почти колкото да бъдат закупени нови. 

Очаквате се минни ловци и нов хеликоптер

ВМС обаче тази година очаква последната си придобивка – два стари минни ловци от Холандия, които съвсем скоро трябва да бъдат докарани у нас.

Те струват 7.2 млн. лв. заедно с транспорта, плюс агрегати и допълнително оборудване.

Най-модерната техника, с която ВМС разполага, са хеликоптерите "Пантер". След като един от тях падна в морето, останаха само две машини.

Заради неуредици в изпълнението на договора "Еърбъс Хеликоптерс" обещаха да доставят още един хеликоптер "Дофин", който практически се явява цивилният вариант на "Пантер". 

Той също трябва да пристигне до края на годината. 

Как кораб тръгна да се движи назад

За проблемите с техниката и трудната поддръжка е показателна случка, която бившият командир на ВМС и сегашен депутат от ГЕРБ Пламен Манушев разказа. ВМС са закупили бракувани двигатели, с които корабът е започнал да се движи назад.

"Флотът има много горчив опит от подобна ситуация – два двигателя като нови, излезе, че са бракувани отнякъде, завод "Звезда“ не ги е произвеждал, и държавата плати 6 милиона за тях. Корабът първо тръгна назад, сега върви като куцо магаре – едва, едва върви. Това е – шест милиона за два бракувани двигателя", разказа Манушев пред депутатите от военната комисия преди две години.

Ще имаме ли отново подводница?

На този фон от години ВМС настояват България да придобие отново и подводница, но засега управляващите не взимат на сериозно това искане.

Проверка на Меdiapool показа, че въпросът засега не подлежи на обсъждане и не се предвижда раздвижване по него.

Според експерти липсата на подводница затруднява провеждането на учения и подготовката на моряците. Освен това са намалели рязко и специфичните възможности за разузнаване, които се осигуряват от подводния флот.

Няма кадрови колапс

За разлика от ситуацията в Сухопътните войски, във ВМС кадровият колапс не е толкова сериозен и на конкурсите се явяват достатъчно кандидати.

И това е най-добрата новина за 140 годишнината на българския военен флот.  

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес