Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Бездънният джоб на българския пациент

14 коментара
Българските пациенти са с двойно по-висок дял на доплащане спрямо средното за ЕС.

Българите доплащат над 4 млрд. лв. годишно по болници, лекари и аптеки.

Доплащаме средно 2300 лв. в болница и 50-70 лв. в аптека

Пациентите са платили 65 млн. лв. кеш в някои от най-големите държавни болници през миналата година.

Болните доплащат дори за чаршафи и престилки в операционната.

Години наред гражданите на най-бедната държава в Европейския съюз (ЕС) България доплащат най-много от джоба си за здравеопазване и то в момент, когато са най-уязвими: когато страдат от хронично заболяване или се нуждаят от операция или скъпи изследвания. През последните 5 години делът на доплащането от джоба на пациентите по официални данни намалява от близо 50% до 34% от общите разходи за здравеопазване. Но това е заради по-високите публични разходи в годините на пандемията от Covid и реално българите не дават по-малко пари от джоба си. Дори напротив, в условия на инфлация и нарастващи цени на консумативи и частни прегледи, натискът на здравните разходи върху семейните бюджети остава висок. Делът на домакинствата в България с катастрофални здравни разходи е 19.2 % — най-високият в ЕС (6.8 %).

Източник: Здравен профил на България за 2023 г., базиран на данни от 2021 г, изготвян ежегодно от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) и Европейската комисия (ЕК).

Дори при 34 % дял на преките плащания от пациентите той е над два пъти по-висок от средния за ЕС, който е 15%. Отделно от това 6 % от анкетираните българи в проучване на ЕС през 2022 г. съобщават, че са извършили неофициално плащане на лекар, медицинска сестра или болница. Български проучвания показват дори още по-висок дял на смятаните за нередни плащания от пациентите. По данни на "Галъп" от края на миналата година 19.4% казват, че им се е наложило да платят в болницата нещо, което намират за излишно. Именно тънката и силно размита граница за какво е редно да се доплаща и за какво не, поражда голяма част от недоволството на българите към здравната система. Индикатор за недоверието в модела на финансиране на здравната помощ е и фактът, че над 50% от хората не са готови да плащат повече, ако това ще им осигури по-добра здравна услуга – вероятно, защото не вярват, че повечето пари ще подобрят качеството на услугата.

За какво доплащаме милиарди всяка година

Най-много от джоба си българите доплащат за лекарства и медицински консумативи – 2.8 млрд. лв. според последните официални данни към 2021 г. Тези разходи формират 68% от доплащането от джоба на хората. Според методологията на НСИ, откъдето данни черпи и европейската статистика, това са разходи, направени в обектите за търговия на дребно – аптеки, санитарни магазини и оптики.

По-голямата част са разходи за лекарства, но се включват и разходи за някои видове медицински изделия и консумативи. В тази сума влиза и 20% ДДС, което е сред най-високите ставки за лекарства в ЕС. Тук не влизат разходи за лекарства в болниците, които в голямата си част се поемат с публични средства и болниците не би следвало да искат пари за лекарства от пациентите, въпреки че и това се случва. За период от 10 години разходите от джоба на пациента за лекарства нарастват равномерно с около 100-200 млн. лв. годишно. Т.е. към днешна дата доплащането за това перо от джоба на пациентите надхвърля 3 млрд. лв.

Като най-непосилни се оформят доплащанията за медицински изделия в болниците като изкуствени стави, стентове, винтове, импланти и др., въпреки че делът на доплащанията в болниците според официалната статистика е относително нисък – под 10%. За период от 10 години (2011-2021 г) разходите от джоба на пациентите в болниците остават устойчиви – около 300-400 млн. лв., докато публичните разходи нарастват двойно от малко над 2 млрд. на 4.6 млрд. по данни на НСИ.

Какво свършиха властите и какво не за намаляване на доплащането

  • В последните няколко години правителствата започнаха да работят целенасочено за увеличаване публичните разходи за извънболнична помощ, за да стимулират профилактиката и ранното откриване на болестите. Увеличени бяха средствата за майчино и детско здравеопазване
  • Поетапно се увеличават цените на заплащаните с публични средства медицински услуги като прегледи и изследвания, за да имат стимул лечебните заведения да ги предоставят.
  • Включени бяха нови прегледи и изследвания в пакета, финансиран от НЗОК .
  • От началото на 2024 г. беше улеснен достъпа на пациентите до образни изследвания като скенер и ядрено-магнитен резонанс, платени от НЗОК в извънболничната помощ.
  • От 1 април 2024 г. 56 лекарства за сърдечно-съдови заболявания се покриват 100% от НЗОК, а над 300 са с намалено доплащане.  
  • Все още няма ясно остойностяване на медицинските услуги и точни регламенти кое се покрива с публични средства и откъде започва личният ангажимент на хората през кешови плащания и здравни застраховки.
  • Няма чувствително разтоварване на пациентите при доплащането за масово използвани в болниците медицински изделия.
  • Достъпът до някои платени от НЗОК специализирани прегледи и изследвания остава твърде труден, което принуждава хората да си ги плащат от джоба.

В болниците пациентите доплащат най-вече за медицински изделия при операция, за избор на екип и евентуално допълнителни такси за подобрени битови условия и др. И при изделията, и при лекарствата, доплащането от джоба на пациента се налага, защото НЗОК покрива частично или изобщо не покрива дадения продукт. Доплащането за медицински изделия варира от няколкостотин до десетки хиляди левове и реално те са в най-голяма тежест за пациентите. В някои болници операциите при водещи лекари са предшествани от "предоперативни консултации", които също са от порядъка на няколко хиляди лева.

Прегледи и изследвания на частно поради нежелание на пациента да чака и тромави процедури за заплащане с публични средства също бъркат дълбоко в джоба на пациентите – 15% от доплащанията са в извънболничната помощ или около 600 млн. лв. За период от 10 години плащанията от джоба на пациента в извънболничната помощ са нараснали двойно, както и публичните. Преглед на частно започва от 50-60 лева и достига 150-200 лв. при най-търсените специалисти. Образните изследвания като скенер и ядрено-магнитен резонанс варират между 300 и 950 лева за различните части на тялото. Услугите по рехабилитация след прекаран инсулт, смяна на тазобедрена става или друга тежка операция са почти изцяло за сметка на пациента и неговото семейство. НЗОК покрива рехабилитация за около седмица, а възстановяването на пациента отнема месеци. Грижите в хоспис за терминално болни пациенти също са изцяло за сметка на семействата им. На частно 14-дневен престой в структура за рехабилитация или хоспис започва от 1000 лв. нагоре. 

Доплащаме средно 2300 лв. в болница и 50-70 лв. в аптека

Интервю на Mediapool с Антон Тонев, политик от "Продължаваме промяната", съветник на доскорошния министър на здравеопазването Христо Хинков

Д-р Тонев, имате ли данни колко доплащат в момента пациентите в болниците, аптеките и за различни изследвания?

Между 200 и 240 хиляди души всяка година влизат в болница за извършване на някаква манипулация, интервенция, операция, които са свързани с доплащане. Обикновено това са пациенти, които търсят най-добрия доставчик на тази здравна услуга, защото много често резултатът от нея е свързан с лекаря, който я извършва. По неофициални данни доплащането е от порядъка на средно 2300 лева за операция и около 1600 лева, когато няма оперативна намеса. Това прави около 500 млн. лева грубо доплащане в болниците. В болница се доплаща за подобрени битови условия, консумативи, избор на екип. При 8 млрд. бюджет и 40% доплащане, това означава, че през 2024 г. ще доплатим 3.2 млрд. лева. Ако от общото доплащане в размер на 3.2 млрд. извадим доплащането в болниците, то остават около 2.5-2.7 млрд. лева доплащане за всичко друго. А всичко друго е: на гишето на аптеката всеки месец хронично болните доплащат за лекарства. Всъщност ние имаме около 1.5 млн. души, които доплащат като в спортния тотализатор "с малки суми, но редовно" – 50-70 лева всеки месец. За пример: 1 млн. души по 50 лева на месец са 50 млн. лева на месец, по 12 месеца прави 1.2 млрд. лева.

По отношение на профилактичните изследвания и тези за хронични заболявания НЗОК заплаща много голяма част от тях напълно. По отношение на образните изследвания тя отново заплаща 100%, но на много малко хора. И около 100-150 млн. лева от тези 2.5 млрд. лева отиват за доплащане именно на образни изследвания: скенери и ядрено магнитен резонанс (ЯМР).

Може ли в обозримо бъдеще с публични средства, без да се увеличава здравната вноска, да се намали чувствително доплащането на пациентите?

Търсим начини, за да можем да си го позволим точно това. Ако ние искаме да адресираме политика за намаляване на доплащането, ние трябва да атакуваме еднакво и двете страни. От една страна да опитаме да компенсираме това, което се доплаща в болниците, основно през консумативите, защото останалото е услуга. Вие можете да изберете дали да платите избор на екип или не, но нашата политика ще е за заплащане на все повече консумативи, за да разтоварим семейните бюджети от покупката на съшиватели, балони, стентове. И същевременно да продължим политиката на НЗОК за увеличаване на реимбурсацията на повече лекарства. Пилотна стъпка беше направена. Чакаме резултатите от нея в рамките на 2-3 месеца, за да оценим доколко тя е ефективна и доколко трябва да се продължи в същата посока. Ако се направи добър подбор на медикаментите, дори тази мярка няма да има бюджетно въздействие. 

Пациентите са платили 65 млн. лв. кеш в най-големите държавни болници

По принцип най-голямо е доплащането в частните болници, които таксуват пациентите за много допълнителни услуги като по-луксозни условия, самостоятелен сестрински пост, различни административни услуги и др., които по-неплатежоспособните пациенти избягват, тъй като не могат да си го позволят.

Доплащане обаче има и в държавните болници за дейности, които са извън покривания от НЗОК пакет. Mediapool попита по Закона за достъп до обществена информация няколко от най-големите държавни болници какви са били доплащанията от пациенти през миналата година за услуги извън финансирания от НЗОК пакет. От предоставените данни става ясно, че доплащането в тях е 64.5 млн. лева през миналата година. В предоставените отговори някои от болниците дадоха подробна разбивка относно платеното от пациентите, а други само обща сума. И също така направиха уточнението, че болниците не формират надценка върху цената на медицинските изделия, т.е. те не са приход за болницата. Вижте пълните данни в таблицата долу.

От справките обаче е видно, че именно за медицински изделия в рамките на болничното лечение пациентите доплащат най-големи суми, а формирането на техните цени е най-неясно, както за пациентите, така и за застрахователите, които ги покриват. В някои болници съотношението между платени от джоба на пациента медицински изделия и покрити от НЗОК надхвърля 60:40, т.е. основната финансова тежест пада върху пациента. Така при платени от НЗОК на болниците 76.4 млн. лева за медицински изделия през миналата година, то в най-добрия случай пациентите са дали от джоба си още около 100 млн. лв. Потърсихме коментар от Асоциацията на производителите и доставчици на медицински технологии "МедТех България", която обединява търговци на медицински изделия и консумативи, но оттам до публикуването на текста отговориха на поставените въпроси.

От запитаните болници най-подробна справка предостави бившата окръжна болница в София "Света Анна", от която е виден широкият спектър от допълнителни приходи за болниците, извън обхвата на покриваното от НЗОК лечение. В "Света Анна" например пациентите са платили изцяло от джоба си медицински изделия на стойност 4 378 914 и са доплатили още 4 729 156 за медицински изделия, заплащани частично от НЗОК. Т.е. над 9 млн. лева за медицински изделия са платени от пациентите, а НЗОК е финансирала медицински изделия на стойност 5.4 млн. лева.

Като цяло държавните болници получават около 10-15% от доплащания от пациентите над това, което получават по клинични пътеки и за вложените медицински изделия от НЗОК. Най-малко е доплащането в специализираната болница за лечение на детски болести проф. "Иван Митев", тъй като лечението на децата е с почти пълно покритие от НЗОК и държавата.

Две болници изобщо не предоставиха информация: варненската университетска болница "Света Марина" и университетската болница "Свети Иван Рилски", която ползва едни от най-скъпите консумативи в неврохирургията.

Както казахме, декларираните от държавните болници данни са само малка част от картината на доплащането, тъй като се доплаща повече в частните болници. Освен това има практика пациентите да плащат кеш допълнителните суми на дружества, различни от лечебните заведения, в които са лекувани. Един от фрапиращите наскоро изнесени в публичното пространство примери е за болница, която насочва пациентите да доплащат към свързана с нея строителна фирма. Това е тактика, която цели да отърве лечебните заведения от санкции при проверка на контролните органи. Въпреки че имат нищожен дял във финансирането на здравната система у нас (1%), застрахователните дружества, се сблъскват и през годините са вадили наяве някои от най-нелицеприятните практики и нередности

Пациентът доплаща дори за чаршафи и престилки в операционната

Коментар пред Mediapool на д-р Мими Виткова, изпълнителен директор на Обединен здравноосигурителен фонд "Доверие".

Доплащанията са ежедневие. Затова казвам, че застрахователите сме огледало на здравната система, защото получаваме документи от цялата страна. В годините творчеството да се взимат пари от пациента се развива с доста ентусиазирани темпове. Това, което държавата регламентира: изборът на екип, подобрените битови условия и индивидуалния сестрински санитарски пост е "регламентирано" в кавички. Защото изборът на екип от право се превърна в задължение на пациента. Подобрените битови условия, които би трябвало да са за самостоятелна стая, вече се прилагат и когато стаята не е самостоятелна. Никой не контролира това. Въпросният сестрински и санитарски пост е сведен до правилника за вътрешния ред на болницата, където обикновено се казва, че сестрата е длъжна да влезе веднъж в стаята на пациента за смяна. Независимо дали има медицински показания тя по-често да е там. А дали пациентът е посещаван от някой повече от един път, също не е ясно. Оттам нататък всякакви други доплащания: най-вече това са медицинските изделия и лекарствата, за които не във всички клинични пътеки е фиксирано точно какво се доплаща и кое се поема от НЗОК. Ние стигаме дотам да наблюдаваме, че стерилните чаршафи и екипи за операционната се доплащат от пациента.

Едни от последните примери са за доплащане от 28 000 лева за биологична клапа, която в клиничната пътека пише, че се заплаща от НЗОК на стойност 35 000 лева. Чакам отговор от държавата, защото съм подала такъв сигнал. Друга фактура за приблизително 28 000 лева е на пациент с тромбоцитопения – хематологично заболяване, за което пациентът е заплатил всички лекарства и кръвни продукти, които се е наложило да се преливат в хода на неговото лечение. Очаквам отговор от НЗОК по този въпрос. Но когато няма ясен регламент какво плаща НЗОК и какво не и това се оставя в ръцете на всяко лечебно заведение само да го определя, се стига до ниво престилки и чаршафи в операционната.

Дотам ни доведе пазарът в здравната система. Да не говоря за предоперативни консултации, които стигат до 5000 лева. Сега се измисли друга форма: "медико деонтологична консултация". Но деонтологията е наука за морала. Какъв морал има в това пациент, който днес постъпва в болницата, един час преди това да си плати т.нар. "медикодеонтологична консултация", която е пак в хиляди лева? Даже във фактурата пише до максимален размер над 6 000 лева. Не може на тези сигнали, които пращаме до контролните институции, отговорът да е общовалиден: Те са търговски дружества, имат право да вземат пари за всичко.

Регламентът е, че от момента, в който се реши, че човек ще постъпва в болница, всички изследвания се покриват от клиничната пътека. Болници обаче връщат пациента да си направи изследвания в техния медицински център, да си плати изследванията и така да постъпи в болница. И когато ги питаме, даже в същия ден, проверките на властите са пространни и казват: пациентът си е платил в 8.30 изследванията, а в 10 ч. е приет в болница. Е, как искаме да има ред, когато контролните органи търсят начин да оправдаят тези безобразия?

Държавата е абдикирала от всичко: от създаването на правила до това да не се интересува кой за какво взема пари.  

За спазването на икономическите права на пациентите у нас отговаря агенция "Медицински надзор". Още на 25 март отправихме покана за разговор по темата с директорката на агенцията Иванка Динева относно най-честите нарушения и предложенията ѝ за промени при осъществяването на контрола над лечебните заведения, но такъв не се състоя до момента. Преди два дни Динева беше определена от служебното правителство и за член на Надзорния съвет на НЗОК.

От предходни наши проучвания по темата можем да изведем няколко основни нарушения на правата на пациентите в болниците: 

Наскоро проучване на инициативата "Инедкс на болниците" показа, че дори едни от най-уязвимите пациенти - онкоболните не са пощадени от доплащания.  

Пациентът бива "изхвърлян" като спре да "носи пари", а се нуждае от хуманна грижа

Интервю на Mediapool с Евгения Александрова, Асоциация на пациентите с онкологични заболявания (АПОЗ)

Г-жо Александрова, как стои въпросът с доплащането при пациентите с онкологични заболявания?

Онкологичните заболявания са толерирани от държавата медицински дейности, но така или иначе на пациентите им се налага да доплащат не в много редки случаи. Частните болници, бидейки търговци, имат своите законови основания да изискват доплащания. Това трябва според мен да се контролира по някакъв начин от държавата, защото и частните болници работят с държавен ресурс основно. Има болници, в които още с влизането си пациентът олеква с 50 лева, независимо за какво е отишъл. Което не е редно. Този пациент влиза в болницата, след него вървят едни сериозни пари за всяка медицинска услуга, за всяко лечение и тези допълнителни плащания колкото и невинни да изглеждат от страна на собствениците на болници всъщност доста товарят бюджета на пациента. Той не винаги е на ръба на социалната стълбица, но тези, които са на ръба какво правят? Хубаво е да има някаква граница, която да не се надхвърля. Освен това за немедицинската грижа има болници, които изискват от пациента да си плати достъпа до психолог, до социален работник.

Това не би ли трябвало да е част от комплексното лечение на пациента и да е гарантирано от основният пакет медицински дейности?

Би следвало. По тази причина ние съдействахме на Столична община да открие такива кабинети в общинските болници с идеята хората, които не могат да си позволят тази услуга в основното лечебно заведение, което провежда лечение им, да отидат безплатно в общинска болница, защото тя поема издръжката на тези специалисти.

Как стоят нещата с диагностиката – покриват ли се всички необходими изследвания за диагностиката на онкологичните пациенти?

Тук основна липса е заплащането на т.нар. биомаркерни изследвания, които с навлизането на новите технологии и възможности за ефективно лечение на тези заболявания, са абсолютно неотменна нужда. За да бъде приложено едно биологично лекарство или имунотерапия, които дават добър хоризонт на пациента, това изследване трябва да бъде направено, но то до момента не се покрива от НЗОК и ние не можем да разберем защо това не се случва. При положение, че от публичните полемики по темата разбрахме, че НЗОК има ресурс и желание да ги поеме. Едно такова изследване за един пациент може да струва 500 лв., за друг 5000 лв. Целият панел от биомаркерни изследвания би трябвало да се плащат от НЗОК, защото така могат да се тестват всички налични и достъпни медикаменти, с които пациентът може наистина да получи подобрение на състоянието си, а защо не и пълно излекуване. Аз много искам хората да свикнат с мисълта, че при рака има вече и излекуване и това трябва да се намести в общественото съзнание.

Друг въпрос, който остава нерешен е достъпът до продължително лечение и палиативни грижи. Какви са вашите наблюдения?

Това е друга голяма битка в цялата рамка от грижи за пациентите. Защото като цяло палиативната грижа далеч не граничи само с финалната грижа за пациента, когато са изчерпани медицинските възможности да се подобри състоянието. Тя започва още с поставянето на диагнозата. И в този момент част от палиативната грижа е точно това: да се включат психолози, да се включат специалисти, които биха могли да подпомогнат пациента в приспособяването му към ситуацията. Но това, което категорично липсва от десетки години е точно тази медицинска грижа в края на живота, която не може да бъде заменена с нищо. Тя не може да бъде положена вкъщи или предоставена вкъщи или поне няма регулация за това. Говорим за контролиран от специалист контрол на болката и каквито и да било други медицински дейности по съответния протокол. Тази грижа наистина не се предлага никъде, въпреки че бях чела, че едни огромни суми се дават за палиативни грижи, което предполага, че някой някъде ги предоставя. Но ние досега такава информация нямаме.

Даже писах до МЗ да ми дадат информация които са тези болници и центрове, които усвояват този ресурс, за да насочваме пациентите към тях. Засега палиативните грижи са само и единствено ангажимент на хосписите, които пък не се признават за доставчици на медицински услуги и съответно не се финансират за тази цел от държавата. Така достъп до тази услуга имат само хора, които могат да си я позволят финансово. Аз не разбирам как хора, които осъзнават за какво става дума, остават резистентни и не търсят решение на проблема. Нещо страшно е човек да умира сам вкъщи, заобиколен от обезумелите си близки, които не разполагат с никакъв инструмент да му помогнат. Пациентът докато се лекува, докато върви паричния поток с него, някак си е интересен на системата. В мига, в който има нужда от хуманна медицинска помощ, някак си бива изхвърлян. 


Тази статия е създадена в рамките на инициатива "Властта на светло: медиен мониторинг в подкрепа на европейските права и ценности", финансирана от Европейския съюз и фондация "Институт Отворено общество – София" (ИООС). Изразените възгледи и мнения са единствено на автора и не отразяват непременно тези на Европейския съюз или на Европейската изпълнителна агенция за образование и култура (EACEA) или на ИООС. Нито Европейският съюз, нито EACEA, нито ИООС могат да бъдат държани отговорни за тях

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. John Doe
    #14

    Има такъв прост народ, който доплаща най-много за имитация на лечение за да могат неграмотни пишман "професори" и директори на държавни болници да получават заплати по 50 000 на месец и да точат парите за здравеопазване през свързани фирми и всевъзможни корупционни схеми. Вижте само директора на Пирогов и бандата от неграмотни крадци, които от мързел, некадърност и алчност оставиха Даная да умре.

  2. Tsvyatko Kovachev
    #13

    снишаваме се , снишаваме се , чакаме да мине бурята , нищо няма да променяме ... даже да искаме , няма кой ...

  3. magda.shishkova
    #12

    Браво за статията ! Дано някой от управлващите я прочете.

  4. sоmеonе
    #11

    Ние нямаме болници, да е ясно, имаме търговски дружества с търгаши в бяло. Там внасял, невнасял осигурявки, все имаш да доплащаш яко! Дано имаш частна застраховка. После имай стимули да се осигуряваш, като за тях най-важното е да ти издоят осигуровката по пътека, да те приемат, да полежиш една седмица и след това да те изпишат, без значение от състоянието. Ако имаш останали пари по осигуровката, може да те приемат да полежиш и втора седмица, да изцицат и тях и след това пак те изписват, без отглед

  5. Славея
    #10

    Българското здравеопазване се отличава с тоталната си липса на хуманност. Колкото и пари да се налеят в нея те ще бъдат порочно усвоени, защото за съжаление много от медицинските кадри са изгубили човешкия си облик. Те не се водят от идеята да лекуват според най-добрите стандарти и да осигурят качествена грижа, а от това да изкарат максимум пари с минимум усилия. При това се вижда, че не изкарват толкова малко. А държавата е абдикирала от създаването на правила и контрол.

  6. Антон
    #9

    Ха-ха...
    Няма да се оплаквате. Когато правителството Костов почти буквално преписа германските закони в здравеопазването и здравното осигуряване - през 2001 год. на народонаселението му бе казано, че е по-лесно да се направи за има-няма 800 дни....
    Оставаше да се въведат със закон стандарите за извънболничното лечение; Антония Първанова скъса всичко и каза: Вервайте Му.
    В Германия Здравните каси повече от 150, в Испания още повече + множество други опции за здр. застраховки и т.н.....
    Затова

  7. anton nikolov
    #8

    Досега не съм чул нито една политическа сила да предложи реформа в здравеопазването. Докога ше се търпи монопола на здравната каса, от която да се точи на воля ? Докога ще съществуват позорните ТЕЛК ? Защо пациентите нямат електронна здравна карта ? Хайде сега от ПП-ДБ да излезете със становище по въпроса, а не да ми приказвате какви прекрасни реформи ще правите с Мутрата и Свинята и после да се възмущавате, че са ви измамили.

  8. Kruger
    #7

    Здравеопазването на ГЕРБ-ДПС. Държавне монопол и крадене, крадене, крадене...

  9. Deus Vult
    #6

    Ще гласувам за тази политическа партия, която адресира посочените в материала проблеми и предложи утвърдени в световната практика решения.

  10. полк. Дрангов
    #5

    Какво избирате: Българска болница или Холандски затвор?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.