Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

България заплаши с реципрочни ограничения при транзита на турските тирове

Позицията ни е обяснена на посланика на Анкара, насрочена е среща в Лайпциг между транспортните министри

22 коментара
България заплаши с реципрочни ограничения при транзита на турските тирове

България смята да предприеме срещу Турция реципрочни ограничителни мерки на прилаганите от турската администрация спрямо българските превозвачи. Това е съобщил служебният премиер Марин Райков на президента Росен Плевнелиев на среща между двамата преди политическите консултации в петък по съставянето на кабинет.

 

Това намерение бе обявено, след като стана ясно, че ескалира напрежението на блокираните втори ден два контролно-пропускателни пункта на границата с Турция заради блокадата от български тирове. Десеткилометрични опашки от камиони от различни националности се оформиха на ГКПП-Капитан Андреево и ГКПП-Лесово. Движението е спряно за камиони заради създаваните от турската администрация пречки пред транзита на български тирове, за което в четвъртък бе уведомена Европейската комисия и Международния транспортен форум, че Анкара нарушава правилата за прилагането на СЕМТ-разрешителните или т.нар. ТИР-карнети.

Заради ТИР-блокадата "Депеш Мод" отложи концерта си в Турция

Заради блокадата на българо-турската граница британската рок група "Депеш Мод" отложи концерта си в Истанбул, който трябваше да се състои в петък вечерта на “КючюкЧифлик Парк“, съобщи бандата на официалния си сайт.

 

Музикантите се извиняват на турските си фенове, но посочват, че шоуто им е провалено по независещи от тях и от организатора на концерта "Пърпъл Консъртс" причини.

 

Камионите със сценичното оборудване на формацията не са могли да преминат българо-турската граница, след като неколкостотин тирове блокираха вчера основните гранични пунктове Капитан Андреево и Лесово.

 

Групата и организаторите на концерта в Истанбул работят за препрограмиране на днешния концерт на друга дата от турнето, пише в съобщението. В него се молят феновете “да запазят билетите си и да очакват нова информация от групата".

 

На 12 май "Депеш Мод" изнесоха концерт в София, а на 15 май - в Букурещ.

По обяд обаче десетина турски шофьори легнаха на платното, недоволни от българската блокада, и така пречиха на всички превозни средства. Това от своя страна провокира българските тираджии, които бяха готови сами да се разправят с турските си колеги. На мястото бяха изпратени екипи на полицията, чието присъствие да охлажда страстите по границата.

 

След като напрежението на Капитан Андреево ескалира, на мястото на блокадата бе изпратен транспортният министър Кристиан Кръстев. От пресслужбата на Министерския съвет пък съобщиха, че премиерът Марин Райков е наредил на МВР да предотврати всякакви действия на превозвачи от Турция на територията на България, които биха довели до нерегламентирано възпрепятстване на движението и товаропотока по българските пътища.

 

По проблема са проведени разговори от страна на българския посланик в Анкара с турското транспортно министерство, както и с разговори на българския консул в Одрин с администрацията на турското КПП "Капъкуле".

 

Решено е да се състои среща между транспортните министри на България и Турция в Лайпциг на 22 май, на която да се обсъди проблемът.

 

“И президентът Плевнелиев, и премиерът Райков са се обединили около разбирането, че създадената ситуация противоречи на интересите на двете съседни държави и на стремежа им да развиват безпрепятствено икономическата си комуникация в интерес на желаната динамика на стопанските взаимоотношения“, пише в съобщението на правителствената пресслужба.

 

Българската позиция за въвеждането на реципрочни ограничителни мерки срещу турските тирове.е била представено от Кристиан Кръстве на турския посланик в София Исмаил Арамаз.

 

Посланик Арамаз е поел ангажимент да организира в най-скоро време среща между министър Кристиан Кръстев и турския му колега Бинали Йълдъръм. Министър Кръстев е изразил готовност за среща по всяко време, за да бъдат решени в максимално кратки срокове проблемите на транспортните ни фирми.

Българските превозвачи продължават да настояват турската страна писмено да се ангажира с отстраняването на създаваните им пречки, тъй като не вярват на устни обещания. Такива бяха дадени миналия четвъртък от страна на Анкара след продължилата тогава над осем часа блокада на ГКПП-Капитан Андреево, но сред като движението бе пуснато обещанията на Анкара не бяха спазени и дори рестикциите спрямо българските товарни транспортни фирми са се ожесточили.

 

Основният проблем на нашите превозвачески фирми е, че турските власти налагат необосновано дълъг работен график при влизането в страната им. Другият проблем е изискването на печат в бордовия дневник от трета държава. От Европейската конференция на министрите в Париж информират, че тези правила, наложени от Турция, са незаконни, обясни пред БНР Койчо Русев, председател на Съюза на организациите на автомобилния транспорт:

 

Протестиращите настояват за писмена спогодба между двете страни, защото “за да бъдем спокойни, искаме този път да видим, че има такъв документ - разпореждане на централните власти в Анкара“. “Блокадата ще продължава, докато се реши въпросът“, заканват се българските тираджии.

 

Всички паркинги между "Петолъчката" и "Лесово" са препълнени и камионите се насочват към съседни региони, съобщиха от полицията в Ямбол. На опашката пред граничен пункт "Лесово" второ денонощие да преминат българо-турската граница чакат превозвачи от Румъния, Полша, Македония, Молдова, Иран, Украйна и Македония. Полицейското присъствие в района на пункта е засилено, за да бъдат предотвратени инциденти.

 

Въведен е ограничителен режим за движението на тирове през "Петолъчката" към българо-турската граница поради продължаващата блокада.

 

Началникът на Пътна полиция при областната дирекция на МВР в Сливен главен инспектор Николай Колев заяви, че на територията на Сливенска област капацитетът на паркингите, където могат да спрат тежкотоварните автомобили, е ограничен и те могат да поберат не повече от 100 тира.

 

От сутринта са предприети всички мерки за регулиране на движението през "Петолъчката". Някои от автомобилите се отклоняват на старо военно летище край Стралджа, други - на територията на Ямболска област. В момента задръстване на "Петолъчката" от тирове няма, една-две са почиващите коли, каза шефът на сливенския Пътен контрол Георги Гочев. В Сливенска област капацитетът на местата за паркиране на "Петолъчката" е за около 20 коли, на паркинг "Бялата чешма" - за 30, паркингът в сливенския кв. "Речица" е за 15 автомобила, още 30 могат да поемат бензиностанциите в община Твърдица. При голямо натоварване тирове се спират и извън пътното платно.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

22 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #22

    пренасяне на стоки не означава производство което да е ( ) за икономиката.Така че нека продължават да правят броеница

  2. Анонимен
    #21

    Държавата не може да направи нищо,
    освен да се оплаче… в чужбина. С
    това се изчерпва позицията на
    транспортното министерство по
    конфликта, избуял през последните
    седмици заради ограниченията, налагани
    от турските власти срещу българските
    товарни превозвачи. Ситуацията е
    елементарна: задълбаната в икономическа
    криза Европа представлява все по-малък
    интерес за собствениците на камиони и те
    се стремят да ги изпратят там, където
    има работа - на изток. Затова от години
    Турция е все по-привлекателен пазар

  3. Анонимен
    #20

    Както е известно турската държава изцяло си организира изборите за българския парламент. Подпомагаха хората с безплатен превоз, организираха ги, ако се наложеше и фалшифицираха. Така беше и на предишните избори.Поне конституционният съд касира част от изборния резултат тогава. Тогава, № 18, ДПС получи от Турция бонус близо 90 хиляди гласа. Не Иван Костов, или Бойко Борисов, а ДПС. Сега, № 18, да видим коя партия получи съответния бонус на тези избори. ДПС, естествено. Не Борисов или Касим Дал, а

  4. Анонимен
    #19

    България е член на ЕС и трябва да се държи като такъв за да ни уважават турците и да не се гъбаркат с нас.Те зависят много повече от нас отколкото ние от тях. България държи ключа за Европа спрямо Турция и в буквален и в преносен смисал! Имаме безброй инструменти за това.Браво Райков!!!

  5. Анонимен
    #18

    No3! Не чуваш петлите, приятелю, а си позволяваш да пишеш?! На това му казвам гьонсуратлък! Хората на Анкара /Ердоган/ в България са Бойко Борисов и Касим Дал! Не виждаш ли, че след падането на мутрата турците започнаха да правят мръсно на нашите тираджий? И ще го правят още дълго време, и когато ДПС ще има някакво влияние във властта. Така че оправи си понятията и не вдигай гербаджийски лозунги!

  6. Анонимен
    #17

    Продължение на 12. В същото време всеки опит на Орешарски да играе някаква по-независима роля към Русия също ще бъде бламиран. Този път от Сидеров. Затова Борисов беше неудобен. Защото имаше необходимото мнозинство и се опитваше да говори като равен с турците и руснаците. Спазвайки лоялност към партньорите и съюзвиците ни. Правителството на Станишев, Местан и Сидеров не може да си позволи това. И ще играе по свирката на Москва и Анкара. Бесепарите в тоя форум ще се зарадват. Но какво толкова чакат от Москва и Анкара? От там идват интриги, рекет, изнудване. Като се почне от газта и активните мероприятия, мине се през бензина и се свърши с българските превозвачи. Това ли искахте социалисти?

  7. Анонимен
    #16

    до 7
    Остави Марин да направи каквото може. Той познава Балканите по-добре, отколкото всички възможни други министри или премиери. Неговите действия при всички случаи ще са по-адекватни, отколкото действията на непрофесионалист в тази област. Колкото до претенциите, че дипломат е назначен за служебен премиер, те идват от хора, които не възприемат идеята, че България трябва да прилича повече на по-успелите страни. Дипломатът в по-голяма степен ще се стреми на направи страната като тези, в които е бил

  8. Анонимен
    #15

    Продължение от № 12. Случаят нагледно показва защо тясно зависими от чужбина политически партии не бива да имат ключова роля в управлението. Сега служебното правителство си позволи да обяви, че взима реципрочни мерки срещу турските превозвачи. Новото правителство на Станишев, Местан и Сидеров едва ли ще си позволи това. Защото ДПС ще го бламира на секундата. Остава му шансът да се договаря с ДПС за ключови места в централната власт.

  9. Анонимен
    #14

    9, за Иран през Гърция? Ти да не си учил география заедно с Черната Златка?

  10. Анонимен
    #13

    Продължение от № 12. Излезе информация, че е подписано някакво споразумение и Турция се е нагърбила да спре рестриктивните мерки. Ако е така, по-скоро е тактически ход, защото на границата се създаде ненорвмална ситуация, от която губи Турция. Ще се види дали този ход няма да се повтори и въобще доколко ще се спазят договорките. Съмненията за рекет остават. Сега засега отпорът на българските власти и реакцията на българските шофьори имат ефект.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.