Финансовият министър Владислав Горанов се обяви за пълна демонополизация на здравната каса и предоставяне на избор за хората дали да внасят цялата си здравна вноска в НЗОК или в частно застрахователно дружество. Личните си предпочитания Горанов обяви в сряда в коментар на започналите обсъждания около подготвяната, но все още необявена официално промяна в здравноосигурителния модел на здравния министър Кирил Ананиев. В началото на седмицата здравното министерство започна обсъждане на идеите си със съсловни, пациентски и бизнес организации и изтекоха част от подготвяните промени, без обаче никой да е наясно с цялостната концепция на Ананиев.
Той се кани да я представи чак на 26 септември, въпреки многобройните въпроси, неясноти и започнали спекулации по темата.
Самият Ананиев не се появява публично, за да внесе повече яснота, а вместо това от два дни като говорител по темата се изявява финансовият министър Владислав Горанов, който освен това е и критичен към предлаганото.
С или без допълнителна данъчна тежест
“Обсъждат се няколко модела за промяна в системата на здравеопазването, един от тях включва задължителна здравна осигуровка. Въпрос на терминологичен спор е дали задължителната застраховка е нов вид данъчно бреме. Но по-скоро да, и това ще е част от дебата дали един такъв модел е приемлив. Лично аз съм привърженик на един друг. Всички модели за промяна в системата на здравеопазването предстои да бъдат представени до края на септември в Народното събрание“, обясни Горанов.
Той обаче коментира, че е привърженик на модел за демонополизация на НЗОК с даване право на избор на осигурените лица дали да се осигуряват с цялата си вноска в частно дружество или да останат осигурени в здравната каса. "При модела, който аз съм предложил на колегите от Министерство на здравеопазването, допълнителна тежест за здравноосигурените лица не се налага“, каза Горанов.
По думите на Горанов ако по предложените модели няма консенсус, ще бъдат направени само финни настройки за подобряване на контрола в системата с бюджета на НЗОК за следващата година. Така или иначе проектът на Ананиев предвижда следващата година да е подготвителна и да се приемат промени в законите, а новият модел да влезе в сила от 2020 година.
Ананиев предвижда запазване на монопола и надграждане
И двата модела, подготвяни от Ананиев и екипа му, предвиждат надграждане на сега съществуващия като се запазва в голяма степен монополът на НЗОК. При първия, към който е по-малко вероятно да се пристъпи, се предвижда в НЗОК да продължават да постъпват 8% здравна вноска както и сега и още 2% - към частен застраховател като всеки поеме определено покритие на медицинските услуги.
При втория вариант се предвижда задължителна 8% осигуровка в НЗОК, 12 лева вноска при частен застраховател, която ще покрива лечението над 700 лева плюс допълнително доброволно застраховане или кешови плащания от пациентите. Лечението до 700 лева ще се поделя между НЗОК и пациента, като касата покрива 85% от него, а пациентът 15% - кеш или чрез доброволна застраховка. Отделно чрез доброволна застраховка или от джоба на пациента ще продължат да се финансират услуги като избор на екип, самостоятелна стая и др.
Разчетите предвиждат задължителната здравна застраховка от 12 лева да вкара допълнително около 800 млн. лева в системата, но според Асоциацията на застрахователите е под въпрос дали тази сума може да бъде събрана. Разчетите са правени на базата на 6 млн. здравно осигурени граждани, както се прави и бюджетът на НЗОК, но не е ясно как ще се процедира с осигуровките на децата и пенсионерите, които сега се плащат от държавата.
Застрахователите се опасяват, че нямат контрол над цените на болниците
Светла Несторова от Асоциацията на българските застрахователи коментира в сряда пред бТВ, че допълнителната застраховка от 12 лева представлява значително увеличаване на вноската за здравно осигуряване. Според нея е правилно, че се залага на частните застрахователи, за да се подобри контролът в системата, но е обезпокоително това, че организацията им не е била потърсена на нито един етап при разработването на моделите.
Тя коментира, че е много важно как ще бъдат договаряни цените на скъпите медицински услуги над граничната линия от 700 лева, които трябва да бъдат поети от частните застрахователи.
Тя даде пример, че в момента когато един пациент отиде в болница, тя си прави сметката какво ще получи от НЗОК, какво още би искала да получи и всичко, което би искала да получи, независимо каква е реалната му стойност, го взима от частната му доброволна застраховка, ако човекът има такава. Ако не – го взима от джоба му. Тя постави въпроса какво ще стане когато всички се обзаведат с такава частна застраховка и болниците се опитат да покрият всичките си дефицити от нея. По думите ѝ от известните дотук разчети “моделът се чупи при 20% увеличение на цените“.
Проектът на Ананиев обаче предвижда цените да се определята административно от МЗ, което пък е обект на критики от страна на Лекарския съюз.
Несторова изрази опасение, че онкологията, инвазивната кардиология и всички социално значими и скъпо струващи заболявания ще са в ръцете на частния сектор, който според известното до момента не е ангажиран в контрола и не може да участва в договарянето на цените на медицинските услуги.
“Фалитите на застрахователи са не по-малък проблем за обществото от фалитите на болници“, допълни Несторова.
БЛС е против да му отнемат договарянето на цени
Съпротива срещу още непредставените модели има и от страна на Българския лекарски съюз, който е недоволен, че се готви отмяна на договарянето на цени на медицинските услуги между НЗОК и Лекарския съюз, а цените ще бъдат определяни административно от МЗ.
На срещата в министерството съсловната организация е приканена да даде предложенията си, върху които ще се мисли.
Вълна на недоволство се надига и заради това, че подготвяната промяна узаконява и дори увеличава доплащането от страна на пациентите, докато страната ни е критикувана от СЗО, че трябва да намали доплащането за здравна помощ от 44%, колкото е сега, на 15%.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
7 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
От представената информация информация по ТВ медиите стана ясно че държавните служители са 400 000 души, със среден доход от 1155 лв. и издръжка на бюджета от над 8 миларда лв. Ако се анализират цифрите може да се направи следните изводи:
Общо за заплати се плащат 5,544 милиарда лв.
ДОД 10% на държавните служители е 0.5544 милиарда лв.
ДОО 30,3% на държавните служители е 1,680 милиарда лв.
Вноската за Здравна Каса (ЗК) 8% на държавните служители е 0,443 милиарда лв.
Вноската за Пенсионна осигуровка …
22,3% на държавните служители е 1,236 милиарда лв.
Явява се една разлика между 8 миларда и 7,778 миларда от 221 милиона, която разлика най-вероятно се дължи на голяма част от държавните служители със среден доход над 2600 лв./месец. Цифрите могат да се преобразуват, като 18,415 милиона лв. на месец или 3683 държавни служители с заплати от по 5000 лв. на месец. Защото среден доход от 1155 лв., е като "свинско с зеле, едни ядат само зеле, а другите само свинско".
Основния въпрос е, държавата изпълнила ли е задължението към ЗК, да осигури държавните служители с реално внесени пари в касата, като освен тях, държавата трябва да осигури още 2000000 пенсионери и децата до 18г. учаштите студенти около 900000 деца. Или с две думи държавата трябва да осигури здравно около 3300000 граждани на РБ. Преди да вкарват задължителна застраховка на гражданите и да натоварим застрахователите. Трябва да се провери, внесени ли са тези вноски от МФ в ЗК, държавния излишък да не е именно размера на тези вноски към ЗК, преди да правят нова схема, в която държавата да абдикира от задълженията си.
Общия приход на здравната каса за 2018 е 3,859 милиарда лв., като сумата за текущите разходи 3,735 милиарда лв.
Това е подляна на основните принципи на здравеопазването в РБ, залегнали в Конституцията, промяната е огромна, като най-засегнатите ще са най-бедните граждани на РБ, в това число включвам всички пенсионери, всички инвалиди , деца инвалиди с родителите им и чак на последно място малцинствата.
Имаме огромна битова престъпност и война по пътищата, да премахнем МВР.
Очевидно образованието се плаща от часни уроци, да закрием МО.
За спорта да не говорим, добре че има ТОТО за да получават средства спортните клубове, културата е погълната от чалга , която се самоиздържа, и т.н. Да закрием МС заедно с НС и да си изберем републикански Крал, като правим избори веднъж на 30 години, за да не харчим пари за избори.
за внасяне на закон в НС се изисква солидно капаро. За минаването му в комисии-също. За гласуването му-още повече! За лобистки изхвърляния на минстри или премиер-също! При дмеоркацията всичко е стока, включително мнението на тоя и оня. Близки до БСП частни здравно застрахователни фонодве от години чакат това да стане и едвам кретат. И се надява БСП-2=ГЕРБ да допусне и тез търговци в храма на родното здравеопазване. И всчико това с идеята нещата да се пдообрят. Щото държавата нито иска, нито може да контролира неконтролираното източване
Предишния здравен министър бе разкаран с полу-изфабрикуван компромат. Предишния, преди тоя, здравен министър обясни-в СЛовения са приватизирали здравната каца, и резутатите били отчайващи. Но вече било късно. Никога не е късно и в нас да обслужат поредните лобистки интереси за милиарди. Не приватизация или демонополизация, а затягане контрола. И намаляване конфликта на интереси, възможностите за източване и т.н. Но десните знаят едно-всичко да е частно. Ако може и вожда им да го купи рез оШФорка …
и някоя ГИнка-още по-добре! Близки до БСП лобисти чакат с готиви здавни фондове, които едвам кретат. Как е в САЩ? Илко Семерджиев го обясни-здравни застрахвоки, частни. Там едва 30-35% от здравните застраховки отиват за здраве. Останалото са административни ртазходи, печалба, конторл, здравен мениджмънт. Тогава не 12, а 1200 лв няма да стигнат. Но демокрацията е научно приложение на лъжата и измамамта! Какви и колко санкции са наложени за източване на касата? Щото нови милиарди повече се даваят всяка година, без видими резултати.
Прекалено много маймуни има по веригата и това е корена на спора!
Единственият работещ модел е премахването на задължителността навсички задължителни осигуровки - здаравна, пенсионна, за безработица и т.н. Всичко друго е залъгване на раята.
На БЛС трябва да се подрежат правата. НЗК трябва да работи за пациента първо и после за лекаря. Не разбрах допълнителното застраховане като ще бъде задължително, индивидуална ли сметка ще прави или солидарна? Нови медицински застрахователни дружества ли ще се създават или старите ще поемат. Все пак мисля, че мнозина ще се съгласят парите които се отделят за застраховка здраве не са достатъчни.