Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Христос сред нас

80 коментара
Христос сред нас

Голямата Махалия Джаксън няма право да ходи на училище, защото е единственото чернокожо бедно дете сред множеството бели бедни деца в квартала си. Расовата сегрегация е от значение дори сред еднакво мизерстващите. Махалия е от онези упорити деца, които се съобразяват с обстоятелствата, но не им позоволяват да ръководят живота им – тя не се бунтува, а се самообучава. Вече световноизвестна госпъл певица, носителката на Грами може да си позволи да живее в стандарта на високата средна класа на север в САЩ. Християнският свят се наслаждава на нейната „Тиха нощ, свята нощ” и превъзходните ѝ изпълнения взривяват концертни зали и църкви. Но не ѝ е позволено да се засели където иска. Принудена е да си купи къща в квартал на чернокожи американци. Няма значение, че на всяко Рождество президент, политици и всеки бял американски християнин слушат и пеят нейните песни.

Не бой се, защото Аз никога няма да те оставя.

Защо не я огорчава това, а благодари на Христос за всичко, е въпросът на журналисти към нея? Защо не се бунтува? Може би, защото е закърмена с изпитания - и защото знае, че всеки християнин по един или друг начин е изпитван в този живот. Тя е научена да няма от кого да получи помощ освен свише – прехвърляна като дете от роднина на роднина, тя почиства и прислужва по чужди домове до 27-та си година. Загубила е част от рода си в расовите размирици в американския юг през 20-ти век. Тя няма да има задълго свое семейство, редица обстоятелства, най-вече пословичната ѝ безкомпромисност в живота ѝ я обричат на самота. Въпреки всички житейски удари, вярата ѝ в Христос, в Неговата сила и висша промисъл никога не стоят под въпрос. Това се чувства във всяка нейна прекрасна песен. Присъствието на един любящ и всесилен Бог в живота ѝ струи от всеки тон, всяка сричка в песните ѝ. Тя е заявила на онези, които я питат как се самоопределя,  къде принадлежи феноменалният ѝ музикален стил: „Аз съм Господна.” При всички обстоятелства. Махалия пее до смъртта си с пълното съзнание за преходността на този свят и съществуването на един по-добър. Подобно предците ѝ, изгорени живи в местната им църква в градче в щата Алабама от Ку – клукс- клан през 1930-те.

Ако и да ме изоставят майка ми и баща ми, то пак Ти,

Господи, не ме отхвърляш никога. Ти си Мое прибежище.

Кърк Франклин прехвърли през 2006 г. средата на тридесетте. С няколко Грами награди и три платинени албума, топ тен места в Билборд. Франклин написа история в християнската музика, издава албуми и прави концерти, които възродиха госпъла за поколението на Generation Х. И стимулираха много други певци християни да се завърнат към корените на музикалния си път. Боно и Ди Ейдж от U2 признават, че дължат много на Кърк Франклин,  за да се утвърдят във вярата си в Христа.

Кърк Франклин е наричан с много имена: „ангелският глас”, „най-комплексният композитор в съвременната християнска музика”, „човекът с перфектен слух”, „диригентът, който може да направи от всеки човек певец и от всеки тон да сътвори полифонично чудо”.  Това, което човек разбира за Кърк Франклин при интервюта на живо е, че перфектният певец не може да говори правилно, има сериозен говорен дефект и заеква много силно.Този вроден недъг изчезва само при пеене.

Кърк Франклин е осиновен на 3-годишна възраст и отгледан от баба си Гертруда. След като баща му и майка му го изоставят пред вратата на двора ѝ с една бележка и малко мръсни дрешки – двамата са наркозависими и впоследствие умират в неизвестност. Баба си той нарича в автобиографията си „единствената майка, която бих могъл да имам - мама, която ме доведе до Христа, която не позволи на никого да ме мачка в живота, която ме извеждаше всяка неделя от бедната ни къщурка, за да ме води с гордо вдигната глава на църква.” В която църква Кърк започва да пее от 5-годишна възраст като солист. И да ръководи църковния хор едва на 12 г. Баба му го научава да свири на няколко инструмента, тя работи като чистачка и с всеки спестен долар финансира обучението му.

Конфликти с християни и духовници са голямо изпитание за него като млад човек, но Франклин израства в тях. Винаги гледах към Христа и ближния. И имах примера на всеотдайната любов на моята духовна майка във всеки момент, когато някой се е опитвал да ми наложи мнението си или да ме смачка заради „недъзите”, с които съм роден, споделя той пред Джей Лено.

Вие сте солта на земята

В един български град 18-годишно момиче се сблъсква всеки ден на моста на път за гимназията с просеща своя връстничка от ромски произход. През зимата след няколко месеца я вижда във влака за столицата как краде. През следващата зима се спъва на неосветен тротоар в нея – ромката е премръзнала, пребита и полупияна на улицата. Често пътищата им се кръстосват, когато момичето отива на църква. При всяка среща се моли за нея, дава ѝ храна и я благославя. Преди да напусне града, споделя с пастор и свещеник за безпризорната. И я довежда в църквата си след много разговори, търсейки дом и някой, който да се погрижи за нея.

Лукановата зима взима само в този град близо тридесет жертви. Църквите раздават храна по улиците. Пакетите с храни и супите са пратени от европейски и американски църкви. Те се конфискуват, както повечето църковни дарения по това време. Не само за бедни, бездомни и стари важи по това време правилото всеки да се спасява сам. И онова на стария Хобс, парафразирал римляните – човек за човека е вълк.

След десет години, когато се завърне в България, ще срещне връстничката си ромка отново – на Рождество в църквата. Със семейството и съпруга ѝ. Двамата имат сходна съдба, те се запознават, след като са изминали труден житейски път и са намерили мира и опрощението на Христос. Благодарение на помощта и любовта на християни от православна и евангелска църква те двамата имат свой дом, образование и работа като служители – нормално семейство. На Рождествения празник с неприкрита радост гледат пиесата за Раждането на Младенеца, която неделното училище представя – петгодишният им син в ролята на един от ангелите благовестяващ на овчарите: „Син ни се роди, Спасител се даде нам!”

Там, където са събрани двама или трима в Мое име, Аз съм сред тях.

В един от лагерите на ГУЛаг в Сибир през 1940 г. се срещат пастор  Клайн, руски лутеран от немски произход, пастор Некрасов, баптист и един католик от полски произход, механик, заловен при опит за саботаж в Украйна, на име Ярузелски. По-късно  в бараката им са хвърлени пребити бесарабският петдесятен пастор Белчински и отец Симеон, православен епископ от околността на Ростов на Дон. В началото те са си чужди един на друг, всеки си е скрил по един разкъсан лист от Библията, който чете или се моли самотен в ъгъла си. Всеки разговаря от собствената църковна позиция с околните затворници. Всеки от петимата им говори за Христос така, както е научен от традициите на деноминацията си.

Невъобразими са мъките, униженията и подигравките, гаврите с вярата им и с тях като човеци, на които са подложени. При екстремни обстоятелства, сред обезверени хора, сред загубили и последния белег на хуманност мъчители, петимата духовници стигат след месеци до единствено възможното заключение. Щом Господ ни е събрал тук заедно и ни е поставил пред такова голямо изпитание, подобно първоапостолите, значи иска да ни научи на всичко онова, на което учеше първата църква, когато тя беше гонена, връзвана в окови и мъчена.

Аз съм, Аз съм, Който ви утешавам! Да се не боите от смъртен човек.

Петимата започват да се събират редовно преди и след каторжния труд на молитва. Делят заедно плесенясалия си хляб, започват да записват по спомен на амбалажна хартия с въглени Псалмите, части от Божието Слово. И започват да се грижат един за друг и за затворените с тях мъже. Благовестието на Евангелието от устите на петимата е силно – няколко са бараките със затворници, които се обръщат към Христа, кръщават се при минус 30 градуса в ями с разбит лед. Надзиратели повярват – и стават следствие на изповяданата вяра в Исус Христос от мъчители нови мъченици. Оказват се или в същия лагер затворници или изчезват безследно, споделяйки смъртта на десетките милиони жертви на кръвожадния комунистически моллох.

Петимата оцеляват до 1951 г. Когато заедно са разстреляни. Коленичили един до друг с хванати ръце, с молтива на уста, те остават жива картина за новоповярвалите в лагера. Истинският образ на Христовата Църква. Пред Своя Господ, далече от църковни разногласия, единни в Словото и Духа на Христа, изправени пред един общ враг, при екстремни условия изпитани и издържали победа.  

Различни части на едно Тяло

В католическия семинар следват протестанти, а евангелският факултет има свой институт за история на православието, в който следват православни богослови. Подобна идея не е фикция. А реалността в един университетски европейски град. В родината на Реформацията. Всички те са колеги и споделят една съдба – подготвят се за служение сред църквите си.

Те изучават своите традиции и тези на другите части на Тялото Христово. Един общ семинар на трите клона на Църквата  се провежда на всеки два месеца. Залата с 1800 места е препълнена, микрофони са поставени при добро време навън. Слушатели обикновено са насядали и на пода в гигантското хале пред входа на залата. Протестантски богослов реферира върху Албертус Магнус и Франциск от Асизи, православен монах представя теологията на Карл Барт, а студентка католичка запознава аудиторията с наследството на Йоан Златоуст. Обикновено семинарът завършва с обща молитва и хваление.

На Рождество в градските църкви се носят песнопения от цял свят. Хорове от Канада, Румъния, Южна Африка, Великобритания, Полша, САЩ и Чехия събират в католическите и евангелски църкви християни от всички деноминации.

В църквата на св. Доминик тази година се честваха две събития. Приемането на България и Румъния в ЕС – с молитва и благословения за обществата на двете държави, за всички църкви на румънските и българските християни от трите клона на Църквата, които ще бъдат след една седмица не само духовна, но и институционална част от голямото европейско християнско семейство.

И 100-годишнината от рождението на д-р Дитрих Бонхьофер. Евангелският богослов, който се опита да спре Хитлер и заплати за това с живота си. Един от последните стихове, които си припомня преди екзекуцията през април 1945 г. в концентрационния лагер Флосенбюрг е Йоан 3:16: Защото  Бог толкова възлюби света, че даде Своя Единороден Син, за да не погине нито един, който вярва в него, но да има вечен живот. Бонфьофер се сбогува с този свят и любимата си без тъга, знаейки, че на националсоциализма остават само броени седмици. Но това е неговият дял и той го приема със смирение. Това е, което научава в килията от образа на Младенеца в бедната ясла и на Божия Син, самотно изоставен на кръста на Голгота. За да гледа свободно към Господното възкресение преди смъртта си, знаейки, че човек не може да му отнеме спасението в Христос.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

80 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #80

    Великолепна статия!

  2. Rojdestvo
    #80

    Chestit praznik na vsichki hristiani!

  3. Stenly
    #79

    Евреин и юдей не е едно и също.

  4. Apostol.
    #78

    Michail Vashkevich-Bulgaria. http://www.a6661.narod.ru В името на Бог, Всемилостивия, Милосърдния! Да спасим нашите сънародници в Либия! А П Е Л - чрез Масмедиите До: Правителството и народа на Република България и на Либийската народна Джамахирия. От името на сдружение “Национална утринна молитвена среща” - България, отправяме призив за милост и прошка във връзка с трагедията в гр. Бенгази. Да, ние сме виновни за тази трагедия. Не Иван Костов, не Моамар Кадафи, а ние – хората от двете страни,

  5. Дани
    #77

    Аз мисля, че за протестантсвото трябва да се чува все повече, понеже до сега истинското протестантство (изключвам секти като мормони, еховисти и т.н... те са псевдо протестанти) е оказало много положително влияние особено в България. Мисля, че ако не съгласие, поне признателност дължим на протестантското движение.

  6. Prorok.
    #76

    Michail Vashkevich-Bulgaria. http://www.a6661.narod.ru В името на Бог, Всемилостивия, Милосърдния! Да спасим нашите сънародници в Либия! А П Е Л - чрез Масмедиите До: Правителството и народа на Република България и на Либийската народна Джамахирия. От името на сдружение “Национална утринна молитвена среща” - България, отправяме призив за милост и прошка във връзка с трагедията в гр. Бенгази. Да, ние сме виновни за тази трагедия. Не Иван Костов, не Моамар Кадафи, а ние – хората от двете страни,

  7. Stenly
    #75

    Това е относително. Всеки е свободен да го приема или не за такова.

  8. MEDIAPOOL
    #73

    MEDIAPOOL - Благодаря Ви за н-а-п-и-с-а-н-о-то!

  9. ММ
    #72

    Ако сте добре запознат с християнството не бихте нарекли, че тази статия е протестантска пропаганда. Протестанството, което е клон на християнството, както и православието и католическата църква вярват в един Бог. Вярно, че имат много различия, но не трябва да се нападат. Истинското християнство не е православно, нито протестантско или католическо. Християнството носи името си от Исус Христос и всеки който вярва в Него е християнин независимо каква и коя църква посещава. Обединява ни вярата в Исус

  10. Мира
    #71

    Благорадя на Медиапул затова че все пак отбелязва с истинско слово Рождеството.За жгалост в България хората свързавт Спасителя и празниците му основно с трапезите и ритеалите около тях, които са по- близко до езическите. Християнското възпитание у нас практически не съществува,което е много много трагичноБог да ви благослови

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.