Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

КФН: 80% от шофьорите ще плащат по-евтина "Гражданска отговорност" заради "бонус-малус"

Надзорът ще организира кръгла маса, за да обсъди новата система

2 коментара
КФН: 80% от шофьорите ще плащат по-евтина "Гражданска отговорност" заради "бонус-малус"

И Комисията за финансов надзор (КФН) се включи в усилията на управляващите да успокоят протестиращите граждани заради поскъпване на различни стоки и услуги.

Във вторник ведомството обяви, че според предварителните му разчети 80% от собствениците на автомобили ще плащат по-евтина "Гражданска отговорност" след въвеждането на системата "бонус-малус", което би трябвало да стане на 1 януари 2019 г.

След около 10 години размотаване преди седмица финансовият надзор най-накрая представи проектонаредбата, с която ще бъде въведена новата система. Тя цели нарушителите на пътя да плащат по-скъпа "Гражданска отговорност", а изрядните шофьори - по-евтина.

Според предложението собствениците на автомобили, шофьорите и самите автомобили ще се категоризират на базата на извършените от тях ПТП и нарушения на Закона за движение по пътищата. Например, при тежък инцидент ще се определя по-висок клас не само на собственика, но и на самата кола и на водача, ако той е различен от собственика. Целта е да се избегнат злоупотреби, като например даден автомобил да се прехвърли на собственик, който няма шофьорска книжка. Въведени са и защити при прехвърлянето на МПС - при смяна на собствеността колата ще запазва определения ѝ клас, което значи, че купувачите няма да имат изгода да придобиват возила на тежки нарушители.

Ако класът по бонус-малус на автомобила, на собственика или на водача са различни, при сключването на застраховката се взема предвид най-високият клас, гласи още проектонаредбата. Това значи, че собствениците на коли няма да имат изгода да ги дават за ползване на некоректни водачи.

Според предлаганата система шофьорите и автомобилите ще се разпределят в 20 класа, като базовият клас отговаря на стандартната цена на застраховката – 100%. Класовете от 1 до 7 позволяват отстъпка (бонус) в размер от 10% до 25%, а класовете от 9 до 20 (малус) означават надценка от 10% до 400%. При въвеждането на системата всички хора и коли автоматично ще се причислят на стандартния клас, но след изтичането на една година ще се прекатегоризират съобразно поведението си на пътя.

Още на следващия ден след представянето на текстовете масово се появиха критики, че системата ще наказва съвестните водачи, а не нарушителите. По-късно КФН опроверга тези твърдения, а днес обяви статистиката, че системата ще е изгодна за около 80% от собствениците на автомобили, тъй като те ще попаднат в бонус-класовете.

Под 1% от шофьорите ще бъдат в най-високите класове по малус, които предвиждат оскъпяване с 400%. "Попадането в този клас най-често е следствие на виновно причинена смърт на пътя", посочват от КФН.

Надзорът съобщи още, че заедно с министерствата на вътрешните работи и транспорта възнамерява да организира публична кръгла маса за обсъждане на системата на 3 декември 2018 г., на която ще бъдат поканени всички заинтересовани страни. 

Ведомството вече е започнало интензивни срещи с браншови асоциации и неправителствени организации, за да се чуят "конструктивни мнения, които да бъдат отразени в окончателния вариант на системата "бонус-малус".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. emigrant
    #2

    Аз живея в Англия и застраховката за колата ми е с 40% отстъпка за 9 и повече години без произшествия. Тази история се предава от застраховател на застраховател и за всяка нова кола, която купя, тоест тя е персонална. Тук има голяма конкуренция между застрахователите и цените варират много между 500 и 2000 паунда на година без отстъпката, за пълно автокаско (аналог).
    За младите шофьори под 21г и тези без стаж на пътя застраховките са най-големи.
    Това е голяма глупост да се водят нарушенията на колата

  2. Baraev
    #1

    Бла, бла, бла! Колкото и кръгли маси и срещи да проведат все тая - системата не насърчава примерното шофиране (25% си е направо подигравка и продължава установеното вече обиждане на интелекта на хората принъждавайки ги да се задоволяват с трохи), а 400% наказание е безумие да се прилага за липса на колан например или неработеща крушка на фара. Идеята е само една - да се залъже ЕС, че изпълняват директиви, и да се оскубе още повече народа като се облагодетелстват застрахователите! А одушевяването

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.