КФН: 80% от шофьорите ще плащат по-евтина "Гражданска отговорност" заради "бонус-малус"

Надзорът ще организира кръгла маса, за да обсъди новата система

КФН: 80% от шофьорите ще плащат по-евтина "Гражданска отговорност" заради "бонус-малус"

И Комисията за финансов надзор (КФН) се включи в усилията на управляващите да успокоят протестиращите граждани заради поскъпване на различни стоки и услуги.

Във вторник ведомството обяви, че според предварителните му разчети 80% от собствениците на автомобили ще плащат по-евтина "Гражданска отговорност" след въвеждането на системата "бонус-малус", което би трябвало да стане на 1 януари 2019 г.

След около 10 години размотаване преди седмица финансовият надзор най-накрая представи проектонаредбата, с която ще бъде въведена новата система. Тя цели нарушителите на пътя да плащат по-скъпа "Гражданска отговорност", а изрядните шофьори - по-евтина.

Според предложението собствениците на автомобили, шофьорите и самите автомобили ще се категоризират на базата на извършените от тях ПТП и нарушения на Закона за движение по пътищата. Например, при тежък инцидент ще се определя по-висок клас не само на собственика, но и на самата кола и на водача, ако той е различен от собственика. Целта е да се избегнат злоупотреби, като например даден автомобил да се прехвърли на собственик, който няма шофьорска книжка. Въведени са и защити при прехвърлянето на МПС - при смяна на собствеността колата ще запазва определения ѝ клас, което значи, че купувачите няма да имат изгода да придобиват возила на тежки нарушители.

Ако класът по бонус-малус на автомобила, на собственика или на водача са различни, при сключването на застраховката се взема предвид най-високият клас, гласи още проектонаредбата. Това значи, че собствениците на коли няма да имат изгода да ги дават за ползване на некоректни водачи.

Според предлаганата система шофьорите и автомобилите ще се разпределят в 20 класа, като базовият клас отговаря на стандартната цена на застраховката – 100%. Класовете от 1 до 7 позволяват отстъпка (бонус) в размер от 10% до 25%, а класовете от 9 до 20 (малус) означават надценка от 10% до 400%. При въвеждането на системата всички хора и коли автоматично ще се причислят на стандартния клас, но след изтичането на една година ще се прекатегоризират съобразно поведението си на пътя.

Още на следващия ден след представянето на текстовете масово се появиха критики, че системата ще наказва съвестните водачи, а не нарушителите. По-късно КФН опроверга тези твърдения, а днес обяви статистиката, че системата ще е изгодна за около 80% от собствениците на автомобили, тъй като те ще попаднат в бонус-класовете.

Под 1% от шофьорите ще бъдат в най-високите класове по малус, които предвиждат оскъпяване с 400%. "Попадането в този клас най-често е следствие на виновно причинена смърт на пътя", посочват от КФН.

Надзорът съобщи още, че заедно с министерствата на вътрешните работи и транспорта възнамерява да организира публична кръгла маса за обсъждане на системата на 3 декември 2018 г., на която ще бъдат поканени всички заинтересовани страни. 

Ведомството вече е започнало интензивни срещи с браншови асоциации и неправителствени организации, за да се чуят "конструктивни мнения, които да бъдат отразени в окончателния вариант на системата "бонус-малус".

Още по темата
Още от Бизнес

Защо бившият шеф на КПКОНПИ става консул?