Брюксел ни предупреждава

Липсата на ключови реформи застрашава разпределението на европарите от 2014 г.

Липсата на ключови реформи застрашава разпределението на европарите от 2014 г.

Брюксел предупреждава България, че заради липсата на реформи в ключови области като водния сектор, енергийната ефективност, транспорта, здравеопазването и интеграцията на ромите може да постави условия за разпределението на евросредствата в следващия програмен период от 2014 до 2020 г. Освен това Еврокомисията се съмнява в административния капацитет на просветното министерство да управлява отделна европрограма за наука и образование в следващите седем години и не е наясно какви последствия за управленските структури на еврофондовете у нас ще има новосъздаденото Министерство на инвестиционното планиране.

От ЕК заявяват, че пари за проекти на държавните железници ще бъдат отпуснати, само ако БДЖ е ефективна компания и в добро финансово здраве. Настоява се за ускоряване на здравната реформа, за да може да се обновят болниците с пари от еврофондовете.

Поставя се и въпросът за изплащането на бонуси на държавните служители, работещи с еврофондове, като препоръката е парите да са според реалните им постижения.

Това пише в неофициално писмо на еврокомисаря по регионалната политика Йоханес Хан до българското правителство от 11 юли 2013 г., което бе разпространено в четвъртък от кабинета на вицепремиера по еврофондовете и правосъден министър Зинаида Златанова като част от опровержение на публикация на Mediapool "Кабинетът в конфликт с Брюксел за управлението на еврофондовете".

В публикацията се визира именно въпросното писмо, за чието съществуване се разбра на заседанието на ресорната парламентарна комисия в сряда, но съдържанието му тогава не бе оповестено. Депутатите коментираха тази част от документа на ЕК, свързана с препоръката за единно управление на еврофондовете и ресорен министър, както и рисковете от загуба на евросредства.

Според кабинета на Златанова "в статията се правят твърдения, които не отговарят на истината" и "некоректно внушава, че Европейската комисия и българското правителство имат противоречие по отношение системата за управление на европейските средства през следващия програмен период".

От офиса на вицепремиера са недоволни, че публикацията обръща внимание на това, че от Брюксел настояват за единен орган на управление на евросредствата, а Златанова смята да запази сегашния модел на работа с еврофондовете, за да няма сътресение в оставащите две години и половина за усвояването на парите за периода 2007-2013 г. Разпространеното писмо на Хан на практика потвърждава написаното от Mediapool, тъй като в него се посочва, че "досегашната практика на работа с България е доказала, че страната се нуждае от силен координиращ еврофондовете орган".

"Трябва да подчертаем, че Европейската комисия няма практика да предпоставя и определя как да са структурирани органите за управление на европейските фондове в държавите-членки. Към администрацията на МС от години съществува орган, който изпълнява тези функции, а в настоящето правителство има и ресорен вицепремиер - нещо, което не бе факт в изминалите години. Това е ясен знак за ангажираността на правителството на Република България", пише в опровержението на Зинаида Златанова.

То продължава в назидателен тон с анализи, квалификации и препоръки за журналистическите стандарти и етика, както и забележка към Mediapool за "внушения" през последните три месеца, които не почивали на обективната истина и фактите.

Опровержението е придружено от писмото на еврокомисаря Хан, от което за пръв път стават ясни още редица проблеми с усвояването на еврофондовете в този програмен период, както и съмнения за следващия.

Документът разкрива притеснения от страна на Брюксел за административния капацитет на Министерството на образованието да управлява отделна програма "Наука и образование" при положение, че ведомството ще загуби пари от бюджета на сегашната програма "Човешки ресурси". Друг риск при отделна програма за образованието е припокриване и слаба координация с бюджета за програмите "Конкурентоспособност" на икономическото министерство и "Човешки ресурси" на социалното, които също ще разпределят пари за образование, изследвания и координация с бизнеса, предупреждава Хан.

Докато правителството обяснява как с пари от еврофондовете БДЖ ще купува локомотиви и пътнически вагони, от Еврокомисията посочват, че в железопътния сектор реформите вървят много бавно, като договореният със Световната банка пакет от реформи, включващ съществено съкращаване на персонала в отрасъла, е бил отхвърлен от финансовия министър. Бъдещото финансиране на проекти на "Българските държавни железници" ще зависи от това компанията да е ефективно работеща и финансово здрава, посочва еврокомисарят. БДЖ е с дългове над 470 млн. лв. и се правят поредни планове за преструктурирането и оздравяването ѝ..

За пътния сектор Брюксел препоръчва Агенция "Пътна инфраструктура" да мине под контрола на транспортното министерство, както е Националната компания "Железопътна инфраструктура", за да станат пътните проекти по-фокусирани и по-реалистични.

В писмото се посочва, че липсата на реформи във водния сектор, енергийната ефективност, транспорта, здравеопазването и ромската интеграция възпрепятстват ефикасността и ефективността на страната като цяло и използването на структурните фондове в частност. Ситуацията поражда възможни дилеми пред ЕК при определянето на това дали се постига или ще бъде постигнат достатъчен напредък при изпълнението на предварително договорените условия и в следващия програмен период от 2014 до 2020 г.

ЕК освен това обръща внимание върху необходимостта от ускоряване на здравната реформа , за да може болници и медицински центрове да получат еврофинансиране за обновяването си.

ЕК коментира като неефективен и с ниско качество административния капацитет в областта на изследвания и иновациите и посочва, че трябва да се стимулират частни инвестиции в тази област.

Еврокомисарят посочва, че Брюксел одобрява въвеждането на бонусна система за заплащане на работещите с еврофондовете с пари от техническата помощ, но също така обръща внимание, че възнагражденията трябва се дават според реални постижения. Препоръчва се да продължи обучението на експерти от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) и Националната компания "Инфраструктурни проекти" как да работят с еврофондовете. Като пример за добра практика в това отношение се дават мобилните групи на Министерството на околната среда и водите, които помагат на общините в подготовката на европроектите им в областта на екологията.

В писмото на Хан пише, че шест години и половина след старта на оперативните европейски програми, към юни 2013 г. България е разплатила само 31 процента от предоставения ѝ бюджет от 6.5 млрд. евро. Под риск от загуба на средства са всички оперативни програми, освен "Транспорт" и се посочва, че общо са застрашени 276 млн. евро, от които 120 млн. евро за регионално развитие, 103 млн. евро за околна среда, 46 млн. евро за конкурентоспособост и 7 млн. евро за техническа помощ. Поименно се посочва, че проектът за "София Тех парк" се бави заради бюрокрация и сложни административни процедури.

В писмото се отбелязва, че за комисията е неясно какви последствия за управленските структури на еврофондовете у нас ще има новосъздаденото Министерство на инвестиционното проектиране. Посочва се още, че прекалено честата реорганизация на управленските и контролните системи на европейките фондове води до загуба на ефективност.

Прикачени файлове
Още по темата
Още от Бизнес

Кой според вас стои зад решението за отстраняване на Силвия Великова?