Петьо Блъсков става собственик на "Труд" и "Жълт Труд"

Петьо Блъсков (в средата между Светлана Шаренкова и Делян Пеевски) при основаването на Българския медиен съюз

Дългогодишният вестникарски издател Петьо Блъсков подписа предварително споразумение с Венелина Гочева за покупка на всекидневника "Труд“ и седмичника “Жълт Труд“. Съобщението се появи изненадващо в четвъртък следобед на сайта на "Труд". Сделката предстои да бъде финализирана след произнасяне на Комисията за защита на конкуренцията.

 

Ръководството на всекидневника "Труд“ се поема от новия издател, завършва лаконичното съобщение.

 

"Да, вярно е. И нито дума повече няма да кажа. Повече - след празниците", каза пред Mediapool Блъсков. Той не пожела да коментира в какво финансово състояние са двата вестника, какъв е печатният им тираж, само уточни, че засега няма да прави промени в редакционното ръководство.

 

Според неофициална информация от журналисти в "Труд", Блъсков ще бъде и главен редактор.

 

Венелина Гочева не отговаря на мобилния си телефон.

 

На 16 април в Търговския регистър е било регистрирано дружеството "Блъсков медиа" АД, чиито основен предмет на дейност е "придобиване и управление на проекти в областта на медиите, инвестиционна дейност, издателска дейност, сделки с интелектуална собственост, консултантски услуги". Представител на фирмата е Петьо Блъсков, а неговият син, който също се казва Петьо, е мажоритарен акционер. Той притежава 99% от акциите на дружеството, който е общо от 50 хил. лв. Останалите акции се държат от Донка Дончева, която с Блъскови участва в съвета на директорите на фирмата. Не е ясно дали тази фирма има отношение към сделката с "Труд".

 

Макар и изненадващо, съобщението се вписва в общото раздвижване около медийната група, свързана с конгломерата около КТБ и депутата от ДПС Делян Пеевски, който бе издигнат за евродепутат и в това си качество, според лидера на партията Лютви Местан, е "анормално" да притежава медии.

 

В края на миналата Ирена Кръстева, собственик на Нова Българска медийна група, издател на вестниците "Телеграф", "Монитор", "Политика", "Меридиан мач", великотърновския "Борба" и други, обяви, че продава медийния си бизнес на регистрираното в Ирландия само два дни преди сделката дружество "Мedia Maker Limited". Собственикът на дружеството пък е известен в радиобизнеса у нас играч - ирландецът Пади Халпени.

 

Преди седем години самата Кръстева купи групата вестници около "Монитор" от Петьо Блъсков, който пък ги направи, след като напусна "Пресгрупа 168 часа", първият издател на вестниците "168 часа" и "24 часа". Тогава по повод на сделката Блъсков каза пред Mediapool, че според договора за продажбата няма да коментира финансовите параметри на сделката.

 

След като се раздели с вестниците около "Монитор", Блъсков се пробва в сегмента на безплатните вестници, като започна да издава "Новините днес", но после отново се върна към традиционните издания. Стана издател на органа на СБЖ "Поглед", а силите си съсредоточи в стопанските дела на журналистическия съюз. Така до днес, когато на пазара е неговия вестник "Репортер".

 

През февруари 2012 г., когато изданията, свързани с Пеевски, се отцепиха от Съюза на издателите в България и учредиха алтернативния Българския медиен съюз, Блъсков се присъедини към новата структура. Член на същия съюз е и Делян Пеевски по силата на "семейния бизнес" с вестниците на майка му, по собственото му определение, споделено неотдавна.

 

Никога при всички трансформации на собствеността си върху медиите Блъсков не е казвал какво е спечелил и какво е губел във финансов план. Той обича да разказва легендата как е тръгнал бизнесът му - с една пишеща машина на едно бюро в стая в Полиграфическия комбинат. Годината е 1990-та.

 

Блъсков припомня, че е един от хората, станали лице на едрия капитал в първите години на прехода, лице на "честния частник". Той бе член на емблематичната група Г-13 заедно с вече изчезнали от стопанския пейзаж фигури. В Г-13 членуваха Валентин Моллов, Илия Павлов, Емил Кюлев, Добромир Гущеров, Борислав Дионисиев, Георги Агафонов, Васил Божков, Красимир Стойчев и други.

 

Сега Блъсков извървява кръг и отново отива в "стар" вестник - "Труд", който заедно с "24 часа" е с последен формален собственик Венелина Гочева, тя самата стар кадър на пресгрупата и добре позната на Блъсков.

 

Това е поредна смяна на собствеността в бившите ВАЦ-ови вестници.

 

"Медийна група България Холдинг", която издава редица вестници и списания, сред които и "24 часа", "168 часа", "България днес" и др., в края на 2011 г. бе купена от съдружниците Огнян Донев, Любомир Павлов, Христо Грозев, Карл Хабсбург и Даниел Руц, които я придобиха от германската медийна група ВАЦ.

 

След сблъсък на интереси между съдружниците, както и конфликтът на Павлов и Донев с медийната империя на Пеевски, се стигна до намеса на прокуратурата, която повдигна обвинения на Павлов и Донев. Обвиненията им бяха снети, което съвпадна с оттеглянето им от медийната група, която през май м.г. изненадващо премина в ръцете на Венелина Гочева. Тя твърди, че е придобила собствеността върху холдинга със заем, отпуснат от "Инвестбанк".

 

Защо продава половината от групата вестници, които закупи от Донев и Павлов и какви са плановете ѝ за остатъка от изданията, не е ясно.

 

"Имате ли интерес за закупуване на "24 часа" и "168 часа", попита Mediapool Петьо Блъсков. "Може да имам интерес и към "Файненшъл таймс", но кой ми го дава", отговори той.

Още по темата
Още от България