Протестиращи търговци на скрап доведоха до задръствания в София

Искат среща с премиера да му се оплачат от екоминистерството

Протестът ще продъжи и утре сн. БГНЕС

Протестно шествие от 200 леки и тежкотоварни автомобила по част от крайните булеварди на София доведе до задръствания в столицата в сряда. Демонстрацията "Машини за скрап ІІ" бе организирана от Асоциация на рециклиращата индустрия(АРИ) и Българска асоциация по рециклиране (БАР), които са недоволни от предложените от екоминистерството поправки за Закона за управление на отпадъците, който същия ден се разглежда в парламентарната комисия по околна среда на второ четене.

Двете организации се заканиха да извадят 350 камиона по булевардите на София, за да чуят управляващите техните доводи срещу поправките, променящи режима на работа на площадките за събиране на цветни и черни метали, въвеждащи изисквания за банкови гаранции за фирмите, занимаващи се с подобна търговия и забраняващи предаването на старо желязо от физически лица срещу заплащане.

Също така предишни законови поправки предвиждат площадките за черни и цветни метали да са разположени само на терени, специално определени за промишлени нужди от общия устройствен план (ОУП) на съответната община. ОУП обаче имат само 30 процента от местните власти и макар екоминистерството да реши да промени това изискване да важи за градоустройствения план, какъвто имат всички общини, вече 450 пункта за старо желязо са закрити.

Столична община обаче не разреши исканият брой автомобили да обикалят столичните булеварди, въпреки това обаче шествието доведе до проблеми с и без това натовареното движението на автомобили.

Протестиращите организации, които обединяват около 600 фирми от бизнеса със скрап, внесоха декларация в Министерския съвет, с която настояват за среща в премиера Бойко Борисов и предлагат да подпишат с екоминистерството и МВР споразумение за общи действия срещу и нелицензираните търговци на черни и цветни метали и незаконните пунктове. Според асоциациите мерките, внесени от Министерството на околната среда и водите в парламента, не решават проблема с кражбите на кабели и други части от енергийната, телекомуникационната и железопътната инфраструктура, а налагат излишни ограничения на законния бизнес и застрашават изпълнението на ангажиментите на страната по рециклиране на този вид отпадъци.

"Силно сме обезпокоени от недемократичния и антипазарен принцип, при разработването на нормите в законопроекта за управление на отпадъците, липсата на желание за диалог и безкомпромисност от страна на вносителите от МОСВ”, обясни Иво Георгиев, председател на Асоциацията на рециклиращата индустрия в България.

Той изрази подкрепата на фирмите от сектора на усилията на правителството за реформа в бранша, но за последните няколко месеца, това е вторият закон, който се опитва да регулира сектора, променяйки изцяло нормите от предходните.

"Не сме съгласни с двойнствения контрол към фирмите в областта на рециклирането на отпадъци и за това предложихме въвеждането на минимални технически изисквания и стандарти за управлението на дейността, по подобие на хранително-вкусовата промишленост, за да започне саморегулация в бранша”, коментира Петър Кичашки, член на управата на АРИ.

Предложенията от бизнеса са отхвърлени от МОСВ, въпреки, че се основават на добри европейски и световни практики, се казва още в декларацията.

Кичашки обясни, че протестиращите камиони ще продължат шествието си в четвъртък.

Още по темата
Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?