Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Протестиращи търговци на скрап доведоха до задръствания в София

Искат среща с премиера да му се оплачат от екоминистерството

12 коментара
Протестът ще продъжи и утре сн. БГНЕС

Протестно шествие от 200 леки и тежкотоварни автомобила по част от крайните булеварди на София доведе до задръствания в столицата в сряда. Демонстрацията "Машини за скрап ІІ" бе организирана от Асоциация на рециклиращата индустрия(АРИ) и Българска асоциация по рециклиране (БАР), които са недоволни от предложените от екоминистерството поправки за Закона за управление на отпадъците, който същия ден се разглежда в парламентарната комисия по околна среда на второ четене.

Двете организации се заканиха да извадят 350 камиона по булевардите на София, за да чуят управляващите техните доводи срещу поправките, променящи режима на работа на площадките за събиране на цветни и черни метали, въвеждащи изисквания за банкови гаранции за фирмите, занимаващи се с подобна търговия и забраняващи предаването на старо желязо от физически лица срещу заплащане.

Също така предишни законови поправки предвиждат площадките за черни и цветни метали да са разположени само на терени, специално определени за промишлени нужди от общия устройствен план (ОУП) на съответната община. ОУП обаче имат само 30 процента от местните власти и макар екоминистерството да реши да промени това изискване да важи за градоустройствения план, какъвто имат всички общини, вече 450 пункта за старо желязо са закрити.

Столична община обаче не разреши исканият брой автомобили да обикалят столичните булеварди, въпреки това обаче шествието доведе до проблеми с и без това натовареното движението на автомобили.

Протестиращите организации, които обединяват около 600 фирми от бизнеса със скрап, внесоха декларация в Министерския съвет, с която настояват за среща в премиера Бойко Борисов и предлагат да подпишат с екоминистерството и МВР споразумение за общи действия срещу и нелицензираните търговци на черни и цветни метали и незаконните пунктове. Според асоциациите мерките, внесени от Министерството на околната среда и водите в парламента, не решават проблема с кражбите на кабели и други части от енергийната, телекомуникационната и железопътната инфраструктура, а налагат излишни ограничения на законния бизнес и застрашават изпълнението на ангажиментите на страната по рециклиране на този вид отпадъци.

"Силно сме обезпокоени от недемократичния и антипазарен принцип, при разработването на нормите в законопроекта за управление на отпадъците, липсата на желание за диалог и безкомпромисност от страна на вносителите от МОСВ”, обясни Иво Георгиев, председател на Асоциацията на рециклиращата индустрия в България.

Той изрази подкрепата на фирмите от сектора на усилията на правителството за реформа в бранша, но за последните няколко месеца, това е вторият закон, който се опитва да регулира сектора, променяйки изцяло нормите от предходните.

"Не сме съгласни с двойнствения контрол към фирмите в областта на рециклирането на отпадъци и за това предложихме въвеждането на минимални технически изисквания и стандарти за управлението на дейността, по подобие на хранително-вкусовата промишленост, за да започне саморегулация в бранша”, коментира Петър Кичашки, член на управата на АРИ.

Предложенията от бизнеса са отхвърлени от МОСВ, въпреки, че се основават на добри европейски и световни практики, се казва още в декларацията.

Кичашки обясни, че протестиращите камиони ще продължат шествието си в четвъртък.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #12

    А какво стана с този пункт? Работи ли още? Защото ако все още си работи, проблема май отива към полиция и държава, в ролята си на контролиращи и санкциониращи органи.По закон трябва да му се вземе лиценза и да му се наложи доста солена глоба. А ако това не се случи, не обвинявайте този, който яде баницата, а този който му я дава.

  2. Анонимен
    #11

    Циг ан ите са наше национално богатство. Те: - не претендират за ценни работни места; - са чисти консуматори, стимулиращи икономиката; - крадат и съсипват стойност, в резултат търсенето расте; - привличат средства към България от ц иган олюбците от цял свят; Въпрос на малко съобразителност е да се научим да използваме това богатство

  3. Анонимен
    #10

    Законът е променен в синхрон с европейскитезакони, регламентиращи събирането на метални отпадъци.Стига сме давали възможност на циганите да съсипват държавна и общинска собственост за хиляди лева заради скраб за няколко лева. Тия , които защитават протестиращите са национални предатели.

  4. Анонимен
    #9

    №7 ти си лъжец,"законен " пунк за краден скраб и всякакви отпадъци има в квартал "Западен парк".Снимаха го и по БТВ.

  5. Анонимен
    #8

    Пазарни принципи. Когато се открадне един кабел, примерно, инфраструктура за милион си превръща в отпадък за няколко лева. Така се създават нови работни места и търсене, икономиката получава тласък. Така е и с кражбите на автомобили. За автомобилостроенето кражбите са си пласмент. Ето за това ги пускат, след като ги хванат. Защото създават работни места.

  6. Анонимен
    #7

    Да - знаем. И затова вече няма пунктове за скрап в жилищните зони. А ако има то са незаконни. И легалните търговци спазват закона.

  7. Анонимен
    #6

    знаят ли протестиращите какво е да живееш до пункт за скрап

  8. Анонимен
    #5

    Да се разследват за диверсия и саботаж - повреждане на пътната и комуникационна инфраструктура - оставяне без капаци на шахти на пътното платно, повреждане на телефонни кабели, електропреносната мрежа, ж.п. линии и др. Според НК, диверсията и саботажът са тежки престъпления. Да им се конфискува движимото и недвижимото имущество, придобито по незаконен начин, и с него да се възстановят щетите на гражданите от техните действия. Самите те - на топло за по 15-20 г.

  9. Анонимен
    #4

    Самите полицаи не им пука за кражбите.Гонят само лицензираните и си измиват ръцете с тях,за да отчетат дейност.Колко пъти сме сигнализирали за нелегални изкупвачи-отговора е че не могат да ги хванат.Истината е че не искат,да не говорим,че някои нелегални имат роднински връзки в полицията и тях не ги закачат.Какъвто и закон да измислят,докато съществува шуробаджанащината няма да има резултат

  10. Анонимен
    #3

    Бранша се следи и то много строго - повярвай.Но когато ги хванат въпросните крадци, и то често след наш сигнал след 24 ч. ги пускат. А после ние сме били виновни!Погледни хрониките на заловените, които са с безброй присъди и дълго досие. Защо ни обвиняват и наказват за тяхното безсилие? Това не е причина за заличаване на един бизнес. Не мислите ли???

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.