Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

За месец дизелът на “Лукойл“ с ценови таван от 2.49 лв./л

64 коментара
За месец дизелът на “Лукойл“ с ценови таван от 2.49 лв./л

В продължение на един месец цената на дизела, продаван по бензиностанциите на производителя “Лукойл“, ще бъде с таван от 2.49 лв. за литър. Тарифите на бензина обаче ще могат да се покачват. Това е обещала компанията в сряда по време на срещата на премиера Бойко Борисов с превозвачи, търговци и производители на горива.

Според участници в дискусията шефът на "Лукойл – България" Валентин Златев, който беше на разговори със собствениците на компанията в Москва, е намекнал, че може да замрази и производствените цени на рафинерията в Бургас.

В замяна на замразяването на цените, държавата е обещала да бъде отменено задължението за смесване на дизел и биодизел, което трябва да се запише в закона за енергията от възобновяеми източници. Освен това ще бъдат намалени запасите от горива, които са длъжни да държат производителите, обясни вицепремиерът и финансов министър Симеон Дянков, който също участва в дискусията.

На срещата не присъства министърът на икономиката и енергетиката Трайчо Трайков. Премиерът Борисов категорично отрече информациите, че министърът е бил "отстранен" по настояване на Валентин Златев, с когото от седмица са в разгорещен задочен конфликт.

"Подобен мораториум – той причинява загуби, те бяха обяснени в цифри какво причиняват, не е пазарен механизъм. Но защото българската икономика и крайният потребител е изключително важен, ние използваме своя авторитет поне този месец да го направим. Днес ще продължат преговорите на Дянков с големите компании, ако можем да го увеличим само ще е от полза за крайния потребител", обясни след срещата премиера Бойко Борисов.

Симеон Дянков заяви, че замразяването на цените се обмисля и от "някои други фирми".

Постигнато бе споразумение за отпадане на биокомпонентата в дизела до края на 2011 г., което ще намали цената на този вид гориво с 6 ст./л. Тази промяна ще се регламентира с поправки в Закона за ВЕИ, който в момента върви на второ четене в Народното събрание. Едновременно с това ще се внесе и поправка в Закона за акцизите и данъчните складове, уточни Дянков.

Вместо преразпределяне - намаляване на запасите с гориво

Отделно ще бъде намален резервът, който производители и дистрибутори са длъжни да поддържат, но няма да се наложи държавата да финансира увеличаването на своя дял. От тази марка отделно се очаква горивата да поевтинеят с още 7-8 ст./л.

До края на април т.г. търговците могат да поддържат резерв за до 40 дни. В периода април 2011 - април 2012 запасите трябва да се увеличат на до 50-дневни и през април 2013 г. трябва да се върнат на 60-дневното ниво, обясни Дянков. За това не била необходима нотификация от Европейската комисия и съответно не се очакват наказателни действия.

Търговците на горива обещаха, ако имат възможност, да направят отделни колонки за продажба на чист биодизел. Като се освободи от акциз, цената му щяла да е дори по-ниска от тази на конвенционалния дизел.

“Лукойл“ се е ангажирала цените на дизела на едро да не надвишават продажната цена на горивото по техните бензиностанции. Това обаче означава, че при изравняване на производствените и продажните цени, останалите купуващи от рафинерията дистрибутори ще са принудени да продават на по-високи от “Лукойл“ цени, което ще вдигне оборотите на бензиностанциите на руската компания.

Ако пък конкурентните вериги решат също да държат тези цени, ще трябва да правят това за своя сметка.

Председателят на Българската петролна и газова асоциация Андрей Делчев коментира пред Mediapool, че според него замразяването на цените на дизела само на бензиностанциите на “Лукойл“ не е нарушение на конкурентната среда, тъй като не става въпрос за картелно споразумение, а за решение на една фирма, която го взема по свое желание и и на свой риск.

По думите му отпадането на биокомпонентата от горивата ще е окаже реален ефект за намаляване на цените на горивата, веднага щом влезе в сила. Според него по-трудно може да се изчисли влиянието от намаляването на резервите на производител и вносители, тъй като става въпрос за различни обеми и ефектът върху крайната цена на горивата е косвен.

Още преди срещата председателят на Асоциацията на индустриалния капитал Васил Велев каза, че идеята за едномесечен мораториум върху цените на горивата не е добра.

“След като то се размрази, цените се повишават в повече, за да компенсират пропуските, загубите или пропуснатите ползи. Просто трябва да имаме при нас една конкурентна среда, която да определи цените на това ниво, на което те трябва да бъдат съгласно пазара. Ако имаме на суровината борсова цена, която е еднаква за всички, независимо от къде се купува петролът, ако имаме при нас сравнително евтина работна ръка и цена, няма причини, ако има добра конкуренция и добра среда за търговия, цените на бензините, особено на дизеловото гориво, да не е на предпоследно и на последно место в Европейския съюз", заяви Васил Велев.

Обмислят се нови мерки за стимулиране на търговията

До следващия вторник държавата ще мисли по нови предложения, дошли както от бизнеса, така и от представители на правителството, стана ясно още след срещата. Целта е да бъде стимулирано потреблението на горива в страната и да увеличат печалбите на търговците.

“Едната от тях е да се възстановява ДДС на големите чуждестранни превозвачи, които зареждат в България с така наречената картена система“, обясни премиерът Борисов.

"И в момента практиката е такава в Европа – тировете и автобусите като преминават и зареждат в България, след това всичкото това като ДДС се взима от един оператор и се възстановява на тези превозвачи, които ползват тези карти. В момента това в България не се прави и поради тази причина много превозвачи не зареждат на територията на страната, а те са над 1000", каза Борисов.

Седмица ще мисли правителството по предложението на превозвачите да внасят гориво без да имат регистриран данъчен склад, ами да се отчитат на митницата. Според ръководството на митницата контролът върху този внос ще бъде изключително труден и ще доведе до увеличение на контрабандата, но въпреки това мярката ще се обмисли.

Койчо Русев от Националната транспортна камара пък предложи изключително "пазарната" мярка "да се помогне на "Лукойл" да се увеличи обема на преработвания от тях петрол, с което всъщност условно постоянните разходи ще бъдат разпределени върху по-големи обеми и цените ще паднат".

Запитан дали членовете на камарата ще поевтинят цените на превоза за пътници и товари, Русев отговори: "Ние ще разгледаме тези предложения с нашите членове и там където цените са повишени, ще се направи необходимата корекция, но имайте предвид, че последните 2-3 години няма увеличение на цените".

ДПС виновни, че не се спазва споразумение за горивата с Турция

"Другото, което не мога да коментирам, всъщност мога да коментирам. Най-вероятно ДПС се е намесило навремето, по време на тройната коалиция. Има спогодба между България и Турция с повече от 550 л. гориво в резервоарите да не се влиза на територията на страната. Само че практиката е точно обратната. Зарежда се на границата на безмитната бензиностанция в Турция по 1200 л. Това го правят и български камиони, но преди всичко турските. Минават 880 км, колкото е най-дългия диагонал на България и отиват и зареждат от другата страна в Румъния или Сърбия. Замърсяват ни природната среда, но не оставят нито лев на бензиностанциите, нито чрез зареждането ДДС и всичко останало, което имаме като интерес да събираме като данъци", каза още Борисов.

Той не обясни защо след близо две години на власт правителството на ГЕРБ едва сега се сеща, че не се изпълнява двустранната спогодба с Турция.

Премиерът каза още, че до следващия вторник финансовият министър и шефът на агенция "Митници" ще го информират какво се прави, за да се контролира изпълнението на спогодбата. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

64 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. pbcinyq
    #64
  2. nik
    #63
  3. Тиквеник
    #62
  4. N
    #61
  5. sharp
    #60
  6. падне петрола с 10$
    #59
  7. sharp
    #58
  8. възмутен
    #57
  9. падне петрола с 10$
    #56
  10. Big Papa
    #55

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.