Ти си това, което четеш

Кабинетът "Борисов" навъртял 309 полета за близо 3 млн. лева

Освен с Авиоотряд 28 протоколът на МС редовно пътувал и с военни хеликоптери

309 полета за близо 3 млн. лева е извършил правителственият Авиотряд 28 по заявка на кабинета "Борисов" от август 2009 г. до февруари 2013 година. За последните две години, когато авиотрядът мина на пряко подчинение на Министерския съвет, полетите са на стойност 1.6 млн. лева. При това често са използвани и военни хеликоптери и самолети – общо над 60 полета.

Това съобщиха пред парламента в петък премиерът Пламен Орешарски и военният министър Ангел Найденов.

"Има редица слабости в системата за отчетност за заявките за полети с Авиоотряд 28”, добави той в отговор на въпрос на депутата от "Атака" Венцислав Лаков, който оглави временната анкетна комисия, която ще проверява всичко, свързано с полетите на бившия премиер Бойко Борисов и членове на правителството му.

Орешарски посочи, че заявките не са завеждани по надлежен ред и администрацията на МС се затруднява да ги обобщи.

По данни до момента 1 март 2011 до 31 май 2013 година Министерският съвет е заплатил 1 653 699 лева.

В тази сума не влизат полетите отпреди март 2011 г., когато Авиоотряд 28 е бил към Министерството на транспорта, както и полетите, извършвани по заявка на други ведомства освен на МС.

По отношение на общия брой полети за целия мандат на кабинета "Борисов" данните все още не са разграничени по заявители и е необходим допълнителен анализ, каза Орешарски.

Борисов: Тройната коалиция е летяла повече

Бившият премиер Бойко Борисов в аванс даде да се разбере, че няма да обръща внимание на проверката, която окачестви като "политическа разправа". Той разясни, че тройната коалиция е летяла много повече, но е унищожила документите за полетите си, а освен това правителството на Станишев е закупило скъпи "Еърбъс"-и за авиоотряда и комисионната била около 10 млн. лева. Борисов каза, че докато е бил министър-председател не е подавал сигнали за това, защото "тогава строях магистрали, мостове, кръгови движения, естакади".

"Ние спасявахме държавата и я градяхме. Ако съм знаел, че ще правят такива неща, да съм го направил и аз. Считал съм, че това ми е под достойнството – как един президент, премиер или председател на събрание ще лети. Това са такива измишльотини", коментира Борисов в петък.

"Те искат политическа разправа с нас. От това, което знам, те много повече са летели, много по-дълго с били в командировки, с много дълги делегации като списъци. Това, което разбрах, е, че преди да си тръгнат, са унищожили документите,” обяви Борисов в Народното събрание.

Той настоя да се потърси отговорност, "защо бяха купени в най-тежката икономическа криза, когато имаше два огромни правителствени "Еърбъс"-а от нискотарифни компании, от автокъща все едно втора ръка, без абсолютно никаква приготба за каквото и да е”.

По думите на Венцислав Лаков информацията за полетите на Авиоотряд 28 се пази поне пет години на три места, едно от които е Ръководството на въздушното движение.

В момента Инспекторатът на МС извършвал подробна проверка за дейността на Авиоотряд 28, която ще приключи до края на юни и докладът ще бъде предоставен на парламентарната комисия, каза Орешарски.

Премиерът: Не ми е известно за унищожени документи

При управлението на ГЕРБ Министерският съвет и военното министерство не пожелаха да предоставят конкретна информация за броя и стойността на извършваните полети. Новите управляващи обаче се захванаха незабавно с такава проверка, която според тях била в обществен интерес.

"По въпроса за случай на унищожени документи – не ми е известен такъв случай", заяви изненадващо премиерът в петък. Това означава, че от МС са излъгали в отговор на питане на бТВ, след като неин журналист спечели делото срещу мълчаливия отказ да му се дадат данни за полетите на бившия премиер с държавните самолети, от МС не отговориха с мотив, че писмените заявки били унищожени.

Протоколът на МС редовно ползвал и военни самолети и хеликоптери

Темата за използването на Авиоотряд 28 бе повдигната още миналата година, след като стана ясно, че услугите на службата са били ползвани от любителския футболен отбор Витоша - Бистрица, повече известен като Бистришките тигри, чиито цветове защитаваше тогавашният премиер Бойко Борисов.

Миналия месец журналист от бТВ осъди Министерския съвет за отказ от информация за полетите на авиоотряда. Въпреки това информацията до днес не е предадена.

Освен с Авиоотряд 28 бившият премиер се е придвижвал и с военни хеликоптери.

Министърът на отбраната Ангел Найденов съобщи от парламентарната трибуна, че от 1 юли 2009 до 31 декември 2012 г. с военни самолети и вертолети са изпълнени 67 задачи за различни институции и министерства, като те са стрували на бюджета на МО 812 325 лева.

"Не е ясно какво точно се включва в тази сума и дали тя е възстановена на МО", посочи Найденов.

Петдесет и осем от задачите са изпълнени в страната, а 9 от тях - в чужбина. Цели на полетите са били основно "осигуряване на въздушен транспорт на правителствени делегации". Извършвани са също полети за транспортиране на хуманитарна помощ и за превоз на освободени от плен български граждани.

Още миналата година Меdiapool съобщи, че парите за изпълнението на поръчките на Министерския съвет са се отразили на военно-въздушните сили. Тогавашният военен министър Аню Ангелов заяви, че полетите на министър-председателя с военна авиация са "плюс" за Министерството на отбраната (МО) – "и без това летците на транспортни самолети и вертолети трябва да летят".

Според данните на Ангел Найденов през 2009 година е била изпълнена една специална, според документите, задача със самолет "Спартан" за нуждите на дирекция "Правителствен протокол" на Министерския съвет.

През 2010 г. са били изпълнени 6 специални задачи с вертолети "Кугър" за нуждите на същата дирекция и две специални задачи за МВнР, от които една със "Спартан" и една с Ан-30.

През 2011 г. са изпълнени 22 специални задачи за нуждите на дирекция "Правителствен протокол" на МС, от които три със самолет "Спартан" и 19 - с вертолети "Кугър"; четири специални задачи със самолети "Спартан" за МВнР, една задача със "Спартан" за МВР, две задачи с вертолети "Кугър" за Министерството на финансите и една задача със "Спартан" за Министерството на земеделието и храните.

През 2012 г. са изпълнени 25 задачи за нуждите на дирекция "Правителствен протокол" на МС, от които 24 с вертолети "Кугър" и една - със самолет "Спартан"; четири задачи за МВР - от тях три със самолет "Пилатус" и една със "Спартан".

Министър Найденов каза, че използването на военно-транспортни самолети и вертолети за делегации и длъжности лица от министерства и ведомства за участие в протоколни събития трябва да бъде подчинено на много по-строг контрол, да бъде изключение и да става след преценка по целесъобразност.

Съставът на пътуващите във военните самолети и вертолети се определя от заявителя на задачата. Найденов е разпоредил изготвянето на списък с транспортираните лица, който да послужи на временната анкетна комисия в парламента, както и проверка по информации в печата за полети извън територията на страната.

Още по темата
Още от България