България дала всичко да привлече "Фолксваген", битката с Турция била нечестна

Сн. БГНЕС, архив

България направила всичко възможно, за да привлече автомобилния концерн "Фолксваген" като инвеститор, но битката с Турция за новия завод на компанията била неравна и нечестна. Основната пречка пред България се оказали европейските правила за държавни помощи и обществени поръчки, които не важат за южната ни съседка.

Тепърва трябвало да се води дебат дали не е нужна промяна на европейското законодателство, което принуждавало европейски компании да инвестират в страни извън съюза.

Това обявиха представители на правителството, които участваха в конференцията "Индустрия 4.0", организирана от "Капитал". Форумът е в Пловдив, а една от индустриалните зони в региона беше сред потенциалните места за изграждането на новия завод на "Фолксваген". Автомобилният концерн все още не е обявил официално решението си, че ще изгради мощността край турския град Измир. Германската компания обаче вече регистрира свое дружество в Турция.

"В преговорите за привличането на "Фолксваген" в България направихме всичко, което можем, и дори повече", коментира в четвъртък финансовият министър Владислав Горанов.

"Ние отидохме на финала. Битката е тежка, но тя се оказа неравна и нека го кажем директно - нечестна", каза президентът Росен Плевнeлиев, който е и почетен председател на "Автомобилен клъстер България".

"Голямата мечта за "Фолксваген" започна с предложения към трите големи корпорации от аутомотив сектора - БМВ, "Хюндай" и "Фолксваген". С БВМ имаше преговори само на начална фаза, но с "Фолксваген" стигнахме много далече", каза Плевнелиев. И той определи офертата на България към германския концерн като "най-доброто, което някога България е представяла на стратегически инвеститор".

"На "Фолксваген" ние дадохме всичко, което могат да получат, на макс, съобразено с правилата на Европейския съюз. Други постигнаха повече, но и ние се представихме чудесно", посочи Плевнeлиев. Според него основната причина България да не бъде предпочетена е неравната и нечестна игра на Турция. 

"Това беше една изключително неравна битка с Турция, защото се оказа, че Турция не се придържа по никакъв начин, не им пука и не ги интересуват правилата на общия пазар. Открихме огромна бомба, дупка, грандиозен проблем в сформирането на общия пазар в договора, така, както е подписан между Европейската комисия, Европейския съюз и Турция. Турция е член на Митническия съюз с всичките права, но с никакви задължения. В договора не се залагат никакви ангажименти Турция да се придържа към правилата на общия пазар и ако не се придържа, да бъде санкционирана. Съответно Ердоган дава каквото си пожелае като оферти", посочи Плевнелиев.

Той визира предложената огромна държавна помощ от Турция и допълнителните стимули за "Фолксваген" като задължително изкупуване на част от продукцията на бъдещия завод. Заради европейските правила за държавна помощ, за възлагане на договори чрез обществени поръчки подобни бонуси от страна на българското правителство били невъзможни.

Безценно упражнение

Вицепремиерът Томислав Дончев заговори за дебат за промяна на европейските правила. Според него обаче неуспешните преговори с "Фолксваген" са "безценно упражнение", което правело България много по-подготвена при подобни преговори с друг потенциален инвеститор.

"Като не е дошъл "Фолксваген", ще дойде някой друг и то в най-скоро време, до 2-3 години", смята Дончев. Миналата седмица при посещение в Южна Корея премиерът Бойко Борисов заяви, че България е представила офертата към страната за бъдещо партньорство с автомобилостроителя "Хюндай".

"Много по-подготвени сме, това беше безценно упражнение. Европейското законодателство обаче се явява спънка", посочи Дончев.

Инфраструктура и образование

"Инвеститори от този ранг искат 100% плътност на държавната помощ в кеш, искат инфраструктура в техните локации, но и извън тяхната инвестиция. Този тип огромни корпорации се държат по начин, по който много трудно нашата държава може да се състезава с огромна държава като Турция предвид правилата, които ЕС ни налага", каза финансовият министър Горанов.

Докато дойде друг голям инвеститор, правителството смята да се концентрира върху изграждането на инфраструктура, която в момента е сред минусите на България.

"Трябва да се фокусираме върху изграждане на инфраструктура. 90% от дебата с "Фолксваген" беше за инфраструктура от всеки вид - пътища, газ, влакови композиции и жп линии, пътища до летището и т.н.", каза Горанов. Другата приоритетна сфера на публичните инвестиции била образованието. Проблемът с недостатъчното кадри също беше основен при преговорите с "Фолксваген".

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Трябва ли България да спре Северна Македония за ЕС?