Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

България дала всичко да привлече "Фолксваген", битката с Турция била нечестна

35 коментара
Сн. БГНЕС, архив

България направила всичко възможно, за да привлече автомобилния концерн "Фолксваген" като инвеститор, но битката с Турция за новия завод на компанията била неравна и нечестна. Основната пречка пред България се оказали европейските правила за държавни помощи и обществени поръчки, които не важат за южната ни съседка.

Тепърва трябвало да се води дебат дали не е нужна промяна на европейското законодателство, което принуждавало европейски компании да инвестират в страни извън съюза.

Това обявиха представители на правителството, които участваха в конференцията "Индустрия 4.0", организирана от "Капитал". Форумът е в Пловдив, а една от индустриалните зони в региона беше сред потенциалните места за изграждането на новия завод на "Фолксваген". Автомобилният концерн все още не е обявил официално решението си, че ще изгради мощността край турския град Измир. Германската компания обаче вече регистрира свое дружество в Турция.

"В преговорите за привличането на "Фолксваген" в България направихме всичко, което можем, и дори повече", коментира в четвъртък финансовият министър Владислав Горанов.

"Ние отидохме на финала. Битката е тежка, но тя се оказа неравна и нека го кажем директно - нечестна", каза президентът Росен Плевнeлиев, който е и почетен председател на "Автомобилен клъстер България".

"Голямата мечта за "Фолксваген" започна с предложения към трите големи корпорации от аутомотив сектора - БМВ, "Хюндай" и "Фолксваген". С БВМ имаше преговори само на начална фаза, но с "Фолксваген" стигнахме много далече", каза Плевнелиев. И той определи офертата на България към германския концерн като "най-доброто, което някога България е представяла на стратегически инвеститор".

"На "Фолксваген" ние дадохме всичко, което могат да получат, на макс, съобразено с правилата на Европейския съюз. Други постигнаха повече, но и ние се представихме чудесно", посочи Плевнeлиев. Според него основната причина България да не бъде предпочетена е неравната и нечестна игра на Турция. 

"Това беше една изключително неравна битка с Турция, защото се оказа, че Турция не се придържа по никакъв начин, не им пука и не ги интересуват правилата на общия пазар. Открихме огромна бомба, дупка, грандиозен проблем в сформирането на общия пазар в договора, така, както е подписан между Европейската комисия, Европейския съюз и Турция. Турция е член на Митническия съюз с всичките права, но с никакви задължения. В договора не се залагат никакви ангажименти Турция да се придържа към правилата на общия пазар и ако не се придържа, да бъде санкционирана. Съответно Ердоган дава каквото си пожелае като оферти", посочи Плевнелиев.

Той визира предложената огромна държавна помощ от Турция и допълнителните стимули за "Фолксваген" като задължително изкупуване на част от продукцията на бъдещия завод. Заради европейските правила за държавна помощ, за възлагане на договори чрез обществени поръчки подобни бонуси от страна на българското правителство били невъзможни.

Безценно упражнение

Вицепремиерът Томислав Дончев заговори за дебат за промяна на европейските правила. Според него обаче неуспешните преговори с "Фолксваген" са "безценно упражнение", което правело България много по-подготвена при подобни преговори с друг потенциален инвеститор.

"Като не е дошъл "Фолксваген", ще дойде някой друг и то в най-скоро време, до 2-3 години", смята Дончев. Миналата седмица при посещение в Южна Корея премиерът Бойко Борисов заяви, че България е представила офертата към страната за бъдещо партньорство с автомобилостроителя "Хюндай".

"Много по-подготвени сме, това беше безценно упражнение. Европейското законодателство обаче се явява спънка", посочи Дончев.

Инфраструктура и образование

"Инвеститори от този ранг искат 100% плътност на държавната помощ в кеш, искат инфраструктура в техните локации, но и извън тяхната инвестиция. Този тип огромни корпорации се държат по начин, по който много трудно нашата държава може да се състезава с огромна държава като Турция предвид правилата, които ЕС ни налага", каза финансовият министър Горанов.

Докато дойде друг голям инвеститор, правителството смята да се концентрира върху изграждането на инфраструктура, която в момента е сред минусите на България.

"Трябва да се фокусираме върху изграждане на инфраструктура. 90% от дебата с "Фолксваген" беше за инфраструктура от всеки вид - пътища, газ, влакови композиции и жп линии, пътища до летището и т.н.", каза Горанов. Другата приоритетна сфера на публичните инвестиции била образованието. Проблемът с недостатъчното кадри също беше основен при преговорите с "Фолксваген".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

35 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Естествено
    #35
    Отговор на коментар #34

    Ами, ами. Те си го казаха - политически риск. Просто си имаме частно законодателство. Кой луд ще прави нещо сериозно след като е на ясно, че винаги могат да му го вземат със специално изработен закон. ЕС е най-големия пазар в света. Всички се борят да продават на него. VW предпочете трудностите на ВНОСА пред перспективата България. ГЕРБ-ерите ей сегинка ще скокнат, но това е положението.

  2. pepe
    #34
    Отговор на коментар #27

    Ако решението за Турция е било заради държавната помощ и по-големия пазар, тогава какво би променила "инфраструктурата"?!? Типично за ГЕРБ-ер - дори едно изказване от 5 изречения не може да бъде изцяло последователно, логически издържано и непротиворечиво.

  3. Естествено
    #33
    Отговор на коментар #20

    Кои са тези професии? И не започвай с IT бранша, моля. Моля също когато сравняваш заплати да ги приведеш към една и съща валута. 16 000 са се върнали, а колко са напуснали? Сещам се само за една "благодатна" професия в България - спекулант на едро.

  4. boriana
    #32

    Пак друг ни виновен. А всъщност всички се свежда до поговорката: "Видяла жабата че подковават коня и тя вдигнала крак". Това в което може да обвиним всички тези изказали се туткав.ци, лично Борисов и Правителството е че са загубили реалистична представа за ситуацията у нас. След 11 год. във власт това е естествената последица.

  5. Горскио
    #31

    Така че, главният проблем на VW в България не е корупцията, нито даже това, че Цеко Минев е придобил терените в Кремиковци на нищожни цени, а сега има намерение да одере кожата на VW (ще даде процент от печалбата на бившия си враг Бойко, разбира се - няма как). Проблемът е, че в България след 10 години няма да има хора, които да работят в завода на VW, защото България е напускана годишно от 50 хиляди българи. След 20 години България ще е опустяла територия, един огромен лагер за имигранти - поне това е планът на Ротшилд/Соорос за родината, който засега успешно се изпълнява от Герб/Бойко.

  6. Горскио
    #30

    Филке,
    на предишните ти глупости не отговорих, обаче си станал извънредно нахален, та се налага:
    Написал съм - в Ниш е построен завод с капацитет да произвежда продукция за 100 млн. евро годишно и 400 души.
    Това означава, че главното производствено хале може да побере до 3 СМД линии необходимите линии/станции за тестуване, оптична инспекция, допълнителни спойки и т.н.
    Нямаш представа как се прави завод - само 4 години след първата копка в Ниш имат 100 човека работници СМД линия.
    Това не

  7. gadev41
    #29
    Отговор на коментар #19

    Медиите не успяват да отразят откриването на новите заводи

  8. Zlatan
    #28

    " След като влезем в НАТО, западните инвеститори ще имат абсолютна сигурност за вложенията си и България много бързо ще стане цветуща европейска държава" СОЛОМОН ПАСИ

  9. dimitardi100
    #27

    От самото начало решението е било за Турция заради държавната помощ и по-големи пазар! Театърът с България беше , за да изсмукат от Ердоган максимума! Как са сега комунетата, които не искаха инфраструктура , за да не ядат асфалт ? Сега могат да си ядат партийните книжки или да чакат съветска инвестиция за запорожки . Те летят и не им трябва инфраструктура .

  10. Коментарът е изтрит в 01:14 на 8 януари 2024 от автора.
    #26

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.