Новите бронирани машини забуксуваха в МО

Условието за участие на български фирми и разсрочено плащане допълнително затрудняват избора

Една от предлаганите на България машини - Patria

Министерството на отбраната продължава да бави най-важния проект от модернизацията на армията ни – купуването на нови бронирани машини. Според последните си планове МО трябваше да изпрати искания за оферти до потенциалните участници през януари, но това не се случи и бъдещето на проекта става все по-неясно.

В сряда военният министър Красимир Каракачанов каза, че очаква през тази година сделки за нови изтребители и кораби, но не и за бронираните машини.

"За съжаление, проектът за Сухопътните войски се бави и са необходимо допълнителни усилия, ако искаме до края на годината и той да стартира", каза Каракачанов.

Бронираните машини са необходими за оборудването на батальонните бойни групи, които са основното изискване на НАТО към България и които се превърнаха в нещо като двигател на реформата на българските въоръжени сили през последните пет години.

Сегашното правителство първоначално форсира подготовката на проекта, но според различни източници той пак е затънал поради многото интереси около него.

А през 2016 г. сегашният началник на отбрана Андрей Боцев, който тогава беше командир на Сухопътните войски, предупреди, че до 4-5 години те могат да останат само пехота.

Особености на проекта

Според заданието трябва да бъдат купени 150 машини (90 бронирани и 60 обслужващи и осигуряващи) и специална техника за 3 батальонни групи, комуникационна и информационна система, тренажори и друго оборудване. Ценовият таван е 1.464 млрд. с ДДС.

Около проекта има много специфични технически особености, които могат да предопределят избора. Това са броят на колелата, нивото на балистична защита, въоръжението и други. Именно определянето им бави проекта.

Освен това е поставено изискване част от машините и оборудването им да бъдат произвеждани и сглобявани в България. Това е един от основните проблеми, твърдят информирани източници пред Меdiapool.

Министерството среща трудности да изпълни изискването 20% от парите по проекта да останат в български фирми. Оборудването, което може да се прави у нас, е по-евтино. Освен това ангажирането на българския бизнес в проекта води нови интереси и напрежение.

Вече е взето решение основните машини, които ще бъдат закупени, да са със задвижване 8х8, но част от специализираните и спомагателните машини ще бъдат 6х6 и 4х4.

Решението с какво задвижване да бъдат основните машини дълго време беше обект на остри спорове, но в крайна сметка се е наложил най-скъпият вариант.

Друг чувствителен въпрос е по отношение на комуникационната система.

Вероятно ще бъде избрана голямата американска компания Harris, въпреки че при подготовката на проекта е имало гласове, според които изборът не трябва да се предопределя в проекта, твърдят източници от МО. Според някои оценки в МО възможностите практически са много ограничени заради изисквания за съвместимост и пр.

Освен това МО иска проектът да се реализира и плати за над 10 години. Осъществяването на подобна финансова схема също няма да е лесно.

Все още не е ясно точно от кои фирми ще поиска оферти МО, но интерес проявяват мултинационалната компания General Dynamics, германската Rheinmetall, финландската Patria, американската Textron и други.

Бързи сделки за кораби и изтребители

Каракачанов каза в сряда, че се надява тази година да бъдат подписани сделките за нови изтребители и кораби.

По-късно този месец правителството трябва да започне преговори със САЩ за изтребители F-16 Block 70. Кабинетът се надява да ги завърши за около 4-5 месеца.

Лека полека се придвижва напред и проектът за купуването на два нови патрулни кораби на стойност около 1 млрд. лева с ДДС. До 16 април заинтересованите фирми трябва да подадат офертите си, след което междуведомствена комисия ще ги оцени.

До момента кандидатите са седем фирми, от които една е българска.

Различни представители на правителството, сред които премиерът Бойко Борисов и военният министър Красимир Каракачанов, периодично повтарят, че идеята е корабите да бъдат построени в България. Така естествено се фаворизира единствената българска фирма с интерес към проекта - МТГ–"Делфин“.

Още по темата
Още от България