Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Новите бронирани машини забуксуваха в МО

Условието за участие на български фирми и разсрочено плащане допълнително затрудняват избора

6 коментара
Една от предлаганите на България машини - Patria

Министерството на отбраната продължава да бави най-важния проект от модернизацията на армията ни – купуването на нови бронирани машини. Според последните си планове МО трябваше да изпрати искания за оферти до потенциалните участници през януари, но това не се случи и бъдещето на проекта става все по-неясно.

В сряда военният министър Красимир Каракачанов каза, че очаква през тази година сделки за нови изтребители и кораби, но не и за бронираните машини.

"За съжаление, проектът за Сухопътните войски се бави и са необходимо допълнителни усилия, ако искаме до края на годината и той да стартира", каза Каракачанов.

Бронираните машини са необходими за оборудването на батальонните бойни групи, които са основното изискване на НАТО към България и които се превърнаха в нещо като двигател на реформата на българските въоръжени сили през последните пет години.

Сегашното правителство първоначално форсира подготовката на проекта, но според различни източници той пак е затънал поради многото интереси около него.

А през 2016 г. сегашният началник на отбрана Андрей Боцев, който тогава беше командир на Сухопътните войски, предупреди, че до 4-5 години те могат да останат само пехота.

Особености на проекта

Според заданието трябва да бъдат купени 150 машини (90 бронирани и 60 обслужващи и осигуряващи) и специална техника за 3 батальонни групи, комуникационна и информационна система, тренажори и друго оборудване. Ценовият таван е 1.464 млрд. с ДДС.

Около проекта има много специфични технически особености, които могат да предопределят избора. Това са броят на колелата, нивото на балистична защита, въоръжението и други. Именно определянето им бави проекта.

Освен това е поставено изискване част от машините и оборудването им да бъдат произвеждани и сглобявани в България. Това е един от основните проблеми, твърдят информирани източници пред Меdiapool.

Министерството среща трудности да изпълни изискването 20% от парите по проекта да останат в български фирми. Оборудването, което може да се прави у нас, е по-евтино. Освен това ангажирането на българския бизнес в проекта води нови интереси и напрежение.

Вече е взето решение основните машини, които ще бъдат закупени, да са със задвижване 8х8, но част от специализираните и спомагателните машини ще бъдат 6х6 и 4х4.

Решението с какво задвижване да бъдат основните машини дълго време беше обект на остри спорове, но в крайна сметка се е наложил най-скъпият вариант.

Друг чувствителен въпрос е по отношение на комуникационната система.

Вероятно ще бъде избрана голямата американска компания Harris, въпреки че при подготовката на проекта е имало гласове, според които изборът не трябва да се предопределя в проекта, твърдят източници от МО. Според някои оценки в МО възможностите практически са много ограничени заради изисквания за съвместимост и пр.

Освен това МО иска проектът да се реализира и плати за над 10 години. Осъществяването на подобна финансова схема също няма да е лесно.

Все още не е ясно точно от кои фирми ще поиска оферти МО, но интерес проявяват мултинационалната компания General Dynamics, германската Rheinmetall, финландската Patria, американската Textron и други.

Бързи сделки за кораби и изтребители

Каракачанов каза в сряда, че се надява тази година да бъдат подписани сделките за нови изтребители и кораби.

По-късно този месец правителството трябва да започне преговори със САЩ за изтребители F-16 Block 70. Кабинетът се надява да ги завърши за около 4-5 месеца.

Лека полека се придвижва напред и проектът за купуването на два нови патрулни кораби на стойност около 1 млрд. лева с ДДС. До 16 април заинтересованите фирми трябва да подадат офертите си, след което междуведомствена комисия ще ги оцени.

До момента кандидатите са седем фирми, от които една е българска.

Различни представители на правителството, сред които премиерът Бойко Борисов и военният министър Красимир Каракачанов, периодично повтарят, че идеята е корабите да бъдат построени в България. Така естествено се фаворизира единствената българска фирма с интерес към проекта - МТГ–"Делфин“.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит в 22:06 на 06 февруари 2019 от автора.
    #6
  2. Kiril Kovatchev
    #5

    Когато се натъманят комисиoнните всичко ще си дойде по реда. Дотогова ще се разпъват локуми по ориенталски за изоглавяне на населението.

  3. тото
    #4

    За забравилите в България се произвеждаха среден клас БМП с 40 мм скорострелно оръдие в град ЧЕРВЕН БРЯГ, а и самоходна гаубица 105 мм.

  4. Нато Натов
    #3

    Да попитам ако може. По този проект сигурност ли ще купуваме или файтони?

  5. Лизи Гугуткова
    #2

    Контра Пропаганда В Русия са показали на Путин най-новата безаналогова руска разработка на боен робот, оператор на ATV. Важно е да отбележим, че бойният безаналогов робот не е нападнал Путин - това е било постигнато чрез стабилното закрепване на робота за ATV-то за всеки случай, а и с цел взаимна безопасност! Разбира се самото ATV не са успели да “сделаят” и за по-евтино са го купили от Индия... На втората снимка е представена по-скъпата индийска модификация с лети джанти, 4 фара и огледала. За по-скъпия модел явно също не са стигнали парите. Криза е все пак! https://www.facebook.com/kontraprop/photos/pcb.821177518233871/821176784900611/?type=3&theater

  6. Bлaдo
    #1

    отсега прогнозирам, че поръчката "шъ йъ зЕми" завода за "балканчета" на гриша ганчеф в Ловеч...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.