Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Нужно ли е да се вдигат данъците в София

И не трябваше ли това да е основна тема на предизборния дебат

14 коментара
Нужно ли е да се вдигат данъците в София

"По време на кампанията никога не съм поемала ангажимент да не се вдигат данъците. Дори на няколко пъти питах опонентите си по какъв начин ще реализират амбициозните си програми, ако не се вдигат данъците".

Думите са на новия -стар кмет на София Йорданка Фандъкова в изявлението ѝ на 28 ноември, четвъртък.

17 октомври 2019 г. Нова телевизия. Дебат между Фандъкова и Мая Манолова.

Директен въпрос към кандидата на ГЕРБ: "Ще вдигате ли данъците?"

Отговор: "За 10 години увеличихме двойно бюджета, без да вдигаме данъците и основните такси. Това е възможно благодарение на усилената работа за добра събираемост и по привличането на европейски средства. Мисля, че сме доказали и съм доказала, че мога да печеля доверието на Брюксел."

Да, Фандъкова не каза в прав текст по време на кампанията, че данъците няма да се увеличават. Не каза и обаче, че ще бъдат вдигнати, за да се осигурят средства за "влизането в кварталите", както и като мярка срещу замърсяването на въздуха. В програмата ѝ темата бюджет и данъци почти отсъстваше.

Във всяка нормална държава въпросът за парите и тяхното харчене е ключов, особено преди избори. Самите програми би трябвало да са обосновани с финансови параметри за изпълнението им. Тук обаче дебатът – особено преди втория тур на местния вот – залитна в друга посока – кой е ляв, кой е десен и кой дете или внук на "червената номенклатура".

Всъщност увеличението на данъка за автомобилите и обвързването му с екологичността на превозните средства дори е закъсняла мярка на фона на дългогодишните проблеми на София със замърсяването на въздуха. Макар и непопулярна, тази стъпка като че ли среща и обществено одобрение заради сериозните притеснения на столичани какъв въздух дишат и защо боледуват децата им.

Общината постоянно е обвинявана, че не прави достатъчно за справянето с мръсния въздух. По-високите данъци може да накарат хората да се замислят за евростандарта на новата си кола втора ръка, когато решат да сменят старата. За да се случи това обаче, трябва да е ясно, че това е дългосрочна политика. Че за старите и мощни коли ще се плаща все повече и повече. Че решението няма да се взима в последния момент (защото вече съм си купил нова кола втора ръка и няма никакво значение какви са данъците). Че повишението няма да бъде отменено, ако предизвика вой в социалните медии или пък доведе до протест пред кметството или пред Министерския съвет.

Макар и стъпка във вярната посока, вдигането на данъците за замърсяващите автомобили трябваше да бъде ясно заявено по време на предизборната кампания. Кампания, в която именно Фандъкова, със своя десетгодишен кметски стаж, призоваваше опонентите си да се говори прагматично за проблемите на града, а да не се политиканства на едро за положението на държавата и да се дават неизпълними обещания за розовото бъдеще.

Хората искат да живеят по-добре и да имат по-чист въздух, но всеизвестна истина е, че никой не иска да плаща по-големи данъци. Още повече, когато има основателни причини да се съмнява дали парите на данъкоплатците се изразходват по най-добрия за обществото начин, а не в интерес на бизнес клиентелата.

Сега критиците на предложеното от кмета вдигане на данъците ще бъдат обвинени в популизъм. Как обаче може да се квалифицира поведението на ГЕРБ, след като още преди местните избори на 27 октомври със сигурност е било ясно, че данъците ще се увеличат, ако Фандъкова отново е кмет. Просто защото тя и екипът ѝ познават най-добре проблемите на града и би трябвало да са сметнали, че бюджетът на София от 1.7 млрд. лева реално дава много малка възможност за изпълнението на амбициозни проекти.

Внимателно вглеждане в бюджета показва, че извън собствените приходи, останалите постъпления са похарчени още преди да са дошли. Става въпрос за делегираните от държавата дейности като издръжката на образованието, или пък европейските програми, по които парите могат да отидат само за дадения проект и дори и от бюджета му да са спестени пари, те не могат да се насочат за друг разход.

А постъпленията от собствени средства на общината наистина растяха през последните години дори и без увеличение на ставките. Отиващата си 2019 г. обаче изглежда по-различна.

През тази година за първи път на местните власти беше дадена възможност да определят данъка за колите не само според възрастта и мощността, а и според екологичния стандарт. И Столичната община заложи минималните ставки. Обяснението беше, че иначе ще има рязко увеличение за собствениците на по-старите коли. В крайна сметка тази предизборна предпазливост най-вероятно ще доведе до спад на приходите по това перо - едно от основните в частта за собствените бюджетни приходи.

По данни за изпълнението на финансовия план на общината към края на октомври, от данъка за колите са събрани 86.2 млн. лева. В бюджета бяха заложени 103.5 млн. лева. Не се очаква до края на годината предварително посочената сума да бъде постигната, тъй като данъчната кампания на практика приключи.

За сравнение, през 2018 г. от данъка за колите бяха събрани 105.8 млн. лева, което е 111.4% изпълнение. А към края на октомври 2018 г. вече е превишена годишната цел от 95 млн. лева.

Не се очаква да се изпълни и планът за постъпленията от другия данък, чието увеличение е планирала Фандъкова - върху сделките с имоти и коли. Това перо се нарежда на второ място по тежест на собствените приходи след постъпленията от такса смет. През тази година бе заложено общината да събере 135.62 млн. лева от данъка върху сделките. Към края на октомври са постъпили 99.7 млн. лева, а очакваното изпълнение е около 129 млн. лева (6.6 млн. лева по-малко).

Вдигането на този данък беше обяснено с нуждата от осигуряване на средства за проекти за благоустрояване на кварталите като ремонт на улици и тротоари. За да намери подкрепа и от опозицията в лицето на "Демократична България", кметът Фандъкова обяви, че 10 млн. лева от очакваните 20 млн. лева допълнително по това перо ще бъдат дадени на районните администрации за техни проекти. Как обаче ще стане това, как ще се реши кой колко ще получи, не е ясно. А и сумата е доста малка част от годишния бюджет на общината, който вероятно и догодина ще е рекорден.

Ключови думи

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. DG
    #14

    Абсолютно да, нали за това гласувахте, ма***ни гл*пави.

  2. Коментарът е изтрит в 21:14 на 30 ноември 2021 от автора.
    #13
  3. Stefan
    #12

    Категорично трябва да се повишават данъците. А тези на старите барутарници довлечени от автоморгите в Западна Европа трябва да се увеличават ДРАСТИЧНО! Само че, 10 пъти по-важно от увеличението е как събраните пари се харчат. Но за намаляване на корупцията и прахосничеството в СО нищо не се говори.

  4. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #11
  5. Естествено
    #10
    Отговор на коментар #9

    Естествено, че не.

  6. lz2gkk
    #9

    А ще има ли догодина по същото време отчет колко е реалният ефект върху чистотата на въздуха? Или ще стане като с дневните светлини, дето ги въведоха, но не ни осведомиха с колко процента намаляха катастрофите през светлата част на деня.

  7. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #8
  8. bobacko
    #7

    Графиня Фандъкова вика метрото това, метрото онова. Тоя лъч е готов, оня ще е готов в срок и др. Та в тази връзка искам да я попитам тя и екипът и ползват ли метрото освен по предизборно време?

  9. Бивши комунисти НЯМА!
    #6

    Предизборно нищо не се спомена. А сега първа задача

  10. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #5

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.