Ти си това, което четеш

МО на път да остави един от най-тежките договори на следващото правителство

Правителството се отказа от 3 хеликоптера, но остават спорни въпроси
Никола Лалов | 08:57 | 12 февруари 2013 | 21 коментара

Хеликоптер "Кугър", сн. БГНЕС

Военният министър Аню Ангелов е на път да завещае на следващото правителство приключването на един от най-тежките и скъпи договори – за закупуването на нови хеликоптери, след като още в началото на мандата си ГЕРБ предоговори част от сделката, но остави "спорни въпроси".

"На този етап е договорено само плащането на доставените хеликоптери, резервните части, системите и оборудването, предстои да се решат спорните въпроси, свързани с взаимни претенции на страните по договора", съобщиха от Министерството на отбраната в отговор на въпрос каква е общата сума, която ведомството трябва да плати, след като поръчката бе предоговорена.

 

Закупуването на летателна техника е основният приоритет от модернизацията на въоръжените сили през последните години. Сега МО се готви да сключи и договор за закупуване на нови изтребители. Сделката ще стане без конкурс, чрез пряко договаряне и се очаква стойността й да стигне 700 млн. лева, като ще се плаща от следващите правителства.

 

Договорът с "Юрокоптер" за 18 хеликоптера (12 "Кугър" и 6 "Пантер) бе подписан през 2005 година по време на правителството на Симеон Сакскобургготски. Консултант на "Юрокоптер" по сделката бе бизнесменът Николай Гигов. Общата цена на поръчката, в която влизат и пакет от резервни части и друго оборудване, бе малко над 383 млн. евро. Сделката с "Юрокоптер" бе придружена и от договор за гаранционен депозит с банка "Сосиете Женерал", според който трезорът осигурява през 2006 г. средства на "Юрокоптер", равняващи се на приблизително 60 на сто от стойността на всички хеликоптери.

 

След идването на власт от ГЕРБ обявиха, че няма достатъчно средства. През април 2010 г. Аню Ангелов обяви, че се готви да прекрати едностранно договора, но само няколко дни по-късно съобщи, че сделката ще бъде предоговорена. Така с тежката задача в условия на финансова криза да бъде склонена компанията да се откаже от гарантирана поръчка се зае военният министър Аню Ангелов. След проведените преговори той обяви, че мисията му се е увенчала с успех и фирмата се е съгласила МО да се откаже от последните три хеликоптера "Пантер".

 

От военното министерство не уточняват кои са спорните въпроси. През 2011 г. от МО официално съобщиха, че дължими от българската страна неустойки за забавени плащания ще бъдат прихванати от авансово преведените средства от българската страна.

 

На въпрос на Меdiapool колко средства са платени по договора от българска страна, МО отговори, че до 2009 година (по време на тройната коалиция) са били заплатени 229.49 млн. лева, а от правителството на ГЕРБ още 105.8 млн. евро.

 

Тези данни леко контрастират с изказванията на премиера, че е платил хеликоптерите на тройната коалиция. Борисов не веднъж обаче използва вертолетите "Кугър" в натоварената си програма по обиколки из страната.

 

От МО уточниха в отговор на запитване на Mediapool, че разходът на гориво за един час полет с хеликоптери "Кугър" е 750 л. (600 кг.) или приблизително 1875 лева (при цена за един литър 2.50 лева).

 

С промяната на договора остава отворен и въпросът за изпълнението на директния офсет по сделката.

 

От МО твърдят, че от общо 11директни компенсаторни дейности, компанията "Юрокоптер" е изпълнила 10. Не е изпълнен обаче един от най-значимите проекти - "Изграждане на инфраструктура за BBC и ВМС".

 

Изпълнените 10 директни компенсаторни дейности обхващат доставки на резервни части, инструментално оборудване, документация, консумативи, обучение на летателен и инженерно -технически състав и др.

 

От военното министерство не дават информация колко от хеликоптерите "Кугър" летят в момента, тъй като тази информация била служебна тайна. Наскоро министър Аню Ангелов съобщи още, че министерството заплаща 500 хиляди лева за техническия преглед на вертолет "Кугър", като в тази цена не влизат резервните части, а само издаването на свидетелства и сертификат, че машината може да продължи да лети.

 

Вертолетите "Кугър" трябва да минават през технически преглед на 500 летателни часа.

 

Все още е на дневен ред решаването на въпросите с поддръжката на хеликоптерите.

 

Предстои да бъде сключен договор за доставка на резервни части и осигуряване на логистична поддръжка.

 

Още по темата
Още от България