Брюксел ни пришпорва за ВиК-реформата

Брюксел ни пришпорва за ВиК-реформата
Европейската комисия е поискала от България да изготви екшън план за реформа в сектора на водоснабдяването и канализацията, той като в противен случай няма да може да усвои финансирането от еврофондовете, което е над 1.5 млрд. евро до 2013 г., научи Mediapool от отлично информирани източници.

Финансирането на водните проекти вече беше спряно от Брюксел в началото на 2009 г., когато от ЕК поискаха ясно да се регламентира собствеността на ВиК-инфраструктурата, да има единно държавно планиране за развитието на сектора и ясна ценова политика. През лятото на миналата година поправки в закона за водите регламентираха създаването на водни асоциации, които да притежават ВиК-инфраструктурата и да я отдават за управление на ВиК-дружествата. Така трябваше да се уреди въпросът с разпокъсаната собственост на водната инфраструктура между държавата, общините и ВиК-ата, някои от които са частни дружества, за да може да се отпуши кандидатстването за еврофинансиране. Година и половина по-късно обаче водните европроекти продължават да вървят мъчително.

Писмото от шефа на Генерална дирекция "Регионална политика“ Дирк Анер е дошло преди около десетина дни, потвърди министърът по управление на средствата от Евросъюза Томислав Дончев, но уточни, че то нямало характер на предупреждение за спиране на парите.

Кореспонденцията от Брюксел е до министрите на околната среда и водите и на регионалното развитие Нона Караджова и Росен Плевнелиев и в нея не се коментира толкова проблемът с усвояването на средствата, колкото забавянето на реформата във ВиК-сектора, посочи пред Mediapool Дончев.

Натиск за ясна отговорност при правенето на политики

"Еврокомисията настоява инвестициите във ВиК-сектора да се случват в ясен контекст на собствеността, където имаме пет години санитарен срок за разпореждане на активите, и това да е част от стройна структура за управление на водите“, каза министърът по еврофондовете.

По думите му от Брюксел са поискали България да изготви и изпрати екшън план за изпълнение на ВиК-реформата с мерки и срокове за изпълнението им.

"Иска се изчистване на отношенията между водните асоциации, операторите и общините. Да има срок за трансфер на собствеността върху мрежата. Да се изготви договор между водните оператори и асоциациите, да се разработи модел на сметките за потребителите. Има настояване да има конкретна институция, която да изпълнява реформата в сектора“, обясни Дончев.

От ЕК ни предлагат и техническа помощ от страна на Европейската инвестиционна банка, Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие за регламентирането на отношенията в сектора. Това съвпада с обявените вече намерения на правителството да ползва експертна помощ от евроспециалисти в управлението на големите пътни и водни проекти.

Дончев заяви, че отговорът до ЕК с конкретния екшън план ще бъде изпратен в сряда. В него българската страна посочва министъра на регионалното развитие като отговорен за ВиК-политиката в страната, а на министъра на околната среда и водите е отредена съгласувателна функция. Това също кореспондира с обявените вече планове Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) да обедини на едно място управлението на водите, което в момента е разхвърляно между него, Министерството на околната среда и водите (МОСВ), земеделското и икономическото министерство.

"Записано е, че във връзка с промените в закона за водите от миналата година е изготвена пътна карта за реформа в сектора, която е съгласувана между МОСВ, МРРБ, областните управители, общините и водните оператори“, каза Дончев. Брюксел ще бъде информиран и за това, че екоминистерството подготвя цялостна национална стратегия за управление на водните ресурси.

Уредена собственост до юли 2011 г.

"Екшън планът предвижда окрупняване на обособените територии за водоснабдяване, прецизиране на текстовете за управляване на сектора, ще се актуализира и стратегията за управление на водната инфраструктура“, каза министърът по еврофондовете.

Фиксиран е срок за създаване на водните асоциации – 1 януари 2011 г-, което по думите на Дончев няма да е проблем, тъй като вече формално били създадени 22 такива организации. До юли 2011 г. пък трябва да се създаде проект на договор между водната асоциация и ВиК-оператора за управление на активите. В цялостната реформа ще бъде включена активно и Държавната комисия за енергийно и водно регулиране, която е органът, одобряващ бизнес плановете на ВиК-ата и съответно цените им за крайните потребители.

По думите на Дончев важно е законодателната уредба у нас да разглежда и устойчивостта на инвестициите във ВиК-сектора, не само да третира проблемите със собствеността. Той припомни предварителни експертни оценки, че отрасълът се нуждае от над 12 млрд. евро за пречиствателни станции, рехабилитация на водоснабдителната мрежа, по която в момента средно се губи над 50 процента от водата, а на места и над 80 на сто.

А евросредствата за този програмен период до 2013 г. са около 1.5 млрд. евро или едва 1/10 от необходимите инвестиции, при това огромната част от сумата е за отходна инфраструктура. "Да не забравяме и язовирите, които са важна част от устойчивото развитие, така при тези загуби в мрежата обемите им се оказват недостатъчни и застрашават водоснабдяването при хипотетично засушаване“, коментира Дончев.

При една рехабилитирана ВиК-инфраструктура, вместо да се плаща вода, от която 2/3 се излива в земята, бихме могли да инвестираме този огромен ресурс някъде другаде или бихме намалили таксите за потребителите, посочи още той.

И ВиК-ата вече ще съфинансират европроектите

Според него проблем при реализацията на водни проекти с евросредства е това, че повечето от тях се водят като генериращи приходи и е необходимо съфинансиране от общината, базирано на доходността от инвестицията в бъдещ период. Така обаче се появява финансова дупка, която в големите проекти е 2 до 4 млн. евро, които общините трябва да осигурят.

“Този проблем до голяма степен е решен, тъй като в бюджета за 2011 г. е предвидено 200 млн. евро от заема от ЕИБ за помощ на европроектите да се насочат в тази посока. Още в първите дни на януари ще се избере оператор на тези средства, който ще издава на общините нисколихвени кредити за покриване на тези финансови дупки, каза Томислав Дончев.

Според него обаче не е справедливо общините да плащат изцяло тези разходи, защото бъдещите приходи от инвестициите, които местните власти плащат, всъщност ще са за водните оператори. "Затова се предвижда солидарно общината и ВиК-операторът да покриват това съфинансиране и то преобладаващата част да е за сметка на оператора. Да не забравяме, че той ще е този, който с намаляване на загубите ще реализира повече печалби“, посочи министърът по еврофондовете.

Той обясни мудното придвижване на водните проекти с това, че бенефициентите нямат право на грешки, тъй като всяка от тях се наказва с финансова корекция и връщане на парите.

"Дейностите по подготовката на проект за цялостен воден цикъл на една община отнемат много време, дори и след подписването на финансирането минава много време по избора на изпълнител, надзор и други дейности, а ако се обжалват процедурите нещата стават още по-сложни. Когато се изгражда самото съоръжение, също могат да възникнат проблеми - законът е направен така, че да се избягват злоупотреби. Но какво става когато например в трасето за полагане на 2 км тръба се окаже че минава далекопровод, който не е отбелязан на първоначалните планове. Това е провокация, защото от една страна се търси скорост, от друга качество на изпълнението, от трета финансова дисциплина, от четвърта непромяна на параметрите на договора, които обаче в такъв случай са належащи“, коментира Дончев.

Той изрази увереността си, че ще има ускоряване на усвояването на средствата за водния сектор от Европейския съюз и голямата част от тях ще се използват, тъй като договори ще се сключват до края на 2013 г., а ще се разплащат до края на 2015 г.

Още по темата
Още от Бизнес